fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Przemysł spożywczy

Senat za ustawą o funduszach promocji żywności

Fotorzepa, Sławomir Mielnik
Fundusze promocji mają skuteczniej wspierać marketing rolny i promować polską żywność - zakłada znowelizowana ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, którą w czwartek poparł Senat.

Senatorowie wnieśli do niej dwie poprawki doprecyzowujące. Ustawa została poparta jednogłośnie. Głosowało 79 senatorów.

Nowelizacja zmieniła przepisy z 2009 r. o funduszach promocji. Ma ona w większym stopniu niż dotychczas promować polskie produkty. Chodzi o żywność przetworzoną, do produkcji której użyto nie więcej niż 25 proc. składników pochodzących spoza terytorium Polski.

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych powstały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Powołano ich dziewięć: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb.

Zgodnie z ustawą środki z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mają być przeznaczane na działania informacyjne i promocję produktów wytwarzanych przez producentów dokonujących wpłat na te fundusze. Chodzi o to, aby producenci w większym stopniu odczuli korzyści z dokonywanych wpłat na fundusze. Opłaty mają ponosić producenci, którzy jednocześnie prowadzą chów i ubój zwierząt.

Nowe prawo zmieni też proporcje w składach komisji zarządzających funduszami promocji. Liczba przedstawicieli producentów (rolników) ma się zwiększyć do pięciu, a liczba przedstawicieli przetwórców zmniejszy się do trzech. Jedno miejsce będzie zarezerwowane dla izb rolniczych.

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Teraz wróci ona ponownie do Sejmu, który odniesie się do poprawek Senatu.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA