fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Biura w teatrze i panele na magazynach

Grupa Adgar
Deweloperzy komercyjni zapowiadają, że to będzie kolejny wyjątkowy rok.

Przedstawiciele firm podsumowują 2018 rok i opowiadają o swoich planach.

Eyal Litwin, dyrektor generalny spółki Adgar Poland:

Zauważalnym trendem na rynku biurowym w 2018 roku był znaczny wzrost sektora biur coworkingowych. Rynek w ciągu roku wzrósł o 100 proc. Myślę, że przedwczesne były prognozy niektórych o nadchodzącej dekoniukturze na rynku biurowym. Zdecydowanie nie było takich oznak. Ten rok także zapowiada się bardzo dobrze.

2018 rok był kolejnym dobrym rokiem także dla naszej firmy. Zakończyliśmy proces ekologicznej certyfikacji wszystkich naszych budynków w Polsce. Teraz każdy z ośmiu obiektów z naszego portfolio ma certyfikat LEED na wysokim poziomie Gold. Bardzo ważne było dla nas wprowadzenie na rynek nowego konceptu BeYOURSeLF łączącego cocreating z tradycyjnym najmem biurowym.

Zainteresowanie powierzchnią o wyjątkowych jak na polski rynek elastycznych warunkach najmu (m.in. płatności za realną liczbę pracowników, a nie zajmowaną powierzchnię) jest bardzo duże. Elastyczne biura cenią szczególnie duże firmy i globalne korporacje, które wskazują na wiele zalet naszego rozwiązania nazywanego przez nas najmem hybrydowym.

Dlatego jesteśmy przekonani, że BeYS powtórzy sukces naszego cocreatingu Brain Embassy. BeYOURSeLF wystartował wiosną ubiegłego roku. Tego typu powierzchnie oferujemy w trzech stołecznych lokalizacjach. W 2018 roku wprowadziliśmy na rynek także kolejną, trzecią już powierzchnię Brain Embassy - w budynku Adgar BIT, który po gruntownej modernizacji powrócił na warszawski rynek biurowy. Bardzo ważnym wydarzeniem w naszej historii był oczywiście zakup budynku po dawnym Teatrze Kwadrat przy ul. Czackiego.

2019 rok będzie dla naszej firmy szczególny. Będziemy obchodzić 20- lecie obecności w Polsce. Mamy bardzo ambitne plany. Przede wszystkim myślę tu o modernizacji zakupionego w grudniu 2018 roku budynku po dawnym Teatrze Kwadrat przy ul. Czackiego w samym centrum stolicy.

Chcemy stworzyć tu wyjątkową przestrzeń dla naszych cocreatingowych konceptów Brain Embassy i BeYOURSeLF, która, jestem przekonany, zachwyci warszawiaków. Zrealizujemy amfiteatr przy naszym budynku Adgar BIT przy ul. Konstruktorskiej. Ma to być ogólnodostępna przestrzeń z atrakcyjnym programem rozrywkowo-kulturalnym skierowanym nie tylko do pracowników i mieszkańców Służewca. Chcemy ożywić biznesowy Mokotów po godzinach pracy. I wreszcie kolejny ważny dla nas temat na ten rok to przeniesienie Brain Embassy i BeYOURSeLF do biur Adgara w Izraelu i Belgii. Koncepty stworzone i sprawdzone w Polsce będą teraz miały okazję powtórzyć swój sukces za granicą. Chcemy także stopniowo pojawić się na innych dużych rynkach regionalnych w Polsce.

Franz Jurkowitsch, prezes spółki Warimpex:

Rok 2018 upłynął pod znakiem dalszego silnego rozwoju sektora biurowego, ponieważ bardzo dobra koniunktura gospodarcza w Polsce przekłada się na rozwój firm, które szukają powierzchni biurowych mogących sprostać ich zwiększonej skali biznesu. Biurową hossę widać przede wszystkim na rynkach regionalnych, gdzie łączna podaż powierzchni do wynajęcia dogania stolicę. Jednak to regiony wiodą prym pod względem nowych inwestycji, gdzie odnotowywane jest duże zainteresowanie nowoczesnymi budynkami. Dostrzegamy to w szczególności na rynku krakowskim, gdzie ku końcowi dobiegają prace nad naszym biurowcem Mogilska Office. Budynek jest już wynajęty w 60 proc., a jego oddanie przewidujemy na koniec pierwszego kwartału tego roku. Zauważalnym trendem jest także zainteresowanie obiektami, w których przewidziano miejsce także na lokale handlowo-usługowe. Tego typu powierzchnia stanowi wartość dodaną nie tylko dla najemców i ich pracowników, ale także dla okolicznych mieszkańców, ożywiając i uatrakcyjniając okolicę także poza godzinami pracy. Na takie właśnie rozwiązanie postawiliśmy w oddanym na początku października obiekcie Ogrodowa Office w centrum Łodzi, w którym 3 800 mkw. na parterze i w ogólnodostępnym pasażu biurowca przeznaczyliśmy na restauracje, kawiarnie i punkty usługowe. Ich wartość potwierdzają opinie pierwszych najemców, którzy wprowadzili się już do budynku. Rok 2018 traktujemy jako rok przejściowy. Celem Warimpeksu jest szybka odbudowa zasobów nieruchomości po sprzedaży części obiektów z naszego portfolio i umocnienie źródeł przychodów. W związku z niedawnym otwarciem obiektu Ogrodowa Office, w roku 2019 oczekujemy wyraźnego wzrostu przychodów z wynajmu biur. Kupiliśmy również dwa w całości wynajęte biurowce Mogilska 41 w Krakowie oraz B52 Office w Budapeszcie. W fazie planowania i projektowania są krakowski biurowiec Chopin o powierzchni 21 tys. mkw˛ i cztery biurowce o powierzchni użytkowej do 73 tys.mkw. w Białymstoku. Ponadto w rezerwach Warimpeksu są działki na terenie AIRPORTCITY St. Petersburg. Poza kontynuacją działalności w Polsce i na Węgrzech badamy również możliwości inwestycyjne w Europie Zachodniej.

Jędrzej Dużyński, prezes spółki Ideal Idea Formad:

Po przyspieszeniu gospodarczym w 2017 roku spowodowanym dobrą koniunkturą, wzrostem eksportu, płac i zatrudnienia, rynek nieruchomości komercyjnych podtrzymał dynamiczny rozwój w pierwszym kwartale 2018 roku. Warto zwrócić uwagę na wzrost zapotrzebowania na powierzchnie biurowe poza Warszawą - stanowiły one niemal 40 proc. wszystkich wynajętych powierzchni biurowych. Ideal Idea dostrzega to zapotrzebowanie i przygotowuje inwestycje w kolejnych poza Warszawą miastach Polski m.in. w Katowicach i Wrocławiu. Produkt, w którym specjalizuje się Ideal Idea polega na połączeniu funkcji biurowej klasy A z magazynem wysokiego składowania. Ten model sprawdza się w obrębie miast, gdzie liczy się szybki dojazd do centrum, a przez to efektywna dystrybucja towarów. Te tzw. parki SBU wpisują się w rosnący trend na zlokalizowanie biura, a nieraz siedziby firmy, w tym samym obiekcie, co magazyn. Pozwala to zoptymalizować koszty, jednocześnie nie rezygnując z wysokiego standardu biur.

Miniony rok był dla nas przełomowy. W kwietniu SEGRO nabyło od Ideal Idea warszawski park biurowo-magazynowy o łącznej powierzchni blisko 20 tys. mkw. (z komponentem biurowym stanowiącym ponad 40 proc. powierzchni). Dało to wyraźny sygnał, że zapotrzebowanie na wysokiej klasy powierzchnie biurowe i magazynowe rośnie. To wydarzenie wpłynęło na decyzję Ideal Idea o realizacji najnowocześniejszego parku magazynowo-biurowego w Polsce - Ideal Idea City Park zlokalizowanego tuż przy obwodnicy Warszawy na wysokości lotniska Okęcie. Po raz pierwszy Ideal Idea zastosuje technologie, które były do tej pory na tym rynku niespotykane - m.in. panele fotowoltaiczne na dachach do oświetlenia terenów zewnętrznych, stacje ładowania pojazdów elektrycznych, oświetlenie LED na wszystkich powierzchniach, siłownię dla pracowników, kantynę ze świeżym jedzeniem oraz salki konferencyjne. A wszystko to z wykorzystaniem najnowocześniejszych materiałów, pozwalających naszym najemcom zoptymalizować koszty zużycia mediów nawet o 35 proc.

Rok 2019 będzie bardzo ważnym rokiem dla naszej firmy. W czwartym kwartale oddamy do użytkowania pierwszy etap warszawskiej inwestycji City Park oraz rozpoczniemy inwestycje w kolejnych miastach. Mając świadomość dynamicznego rozwoju Śląska, chcemy dostarczyć tam nasze powierzchnie, które zarówno sprostają rygorystycznym wymaganiom światowych koncernów, jak i przyciągną lokalny biznes, któremu zależy na świetnej lokalizacji i wysokim standardzie powierzchni biurowych i magazynowych przy konkurencyjnych stawkach.

Parki wpisują się w coraz popularniejszy trend „last-mile-delivery", a więc powierzchni, z których towar trafia bezpośrednio do klienta. Jest to możliwe dzięki lokalizacji gwarantującej szybką dystrybucję na terenie miasta. Coraz więcej firm decyduje się przenieść swoje siedziby do tego typu magazynów, a nasza elastyczność w aranżacji powierzchni sprawia, że możemy przyciągnąć najemców o różnej komplikacji powierzchni.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA