PKP Intercity szykuje wielkie inwestycje. Pożyczyło od EBI miliard złotych

PKP Intercity pożyczyło 12 września 1 mld zł od Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Aktualizacja: 12.09.2019 13:05 Publikacja: 12.09.2019 12:58

PKP Intercity szykuje wielkie inwestycje. Pożyczyło od EBI miliard złotych

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Dzięki wartemu 233 mln euro kredytowi na 22 lata, kolejowa spółka zamierza nabyć lokomotywy elektryczne, wagony pasażerskie i elektryczne zespoły trakcyjne. Ten wielosystemowy tabor usprawni krajowe i międzynarodowe połączenia do Słowacji, Czech, Niemiec, Węgier i Austrii. Przewoźnik zakupi także spalinowe lokomotyw manewrowe. 

– Projekt stanowi kolejny element wsparcia banku dla modernizacji sektora transportu w Polsce, a transportu kolejowego w szczególności. Pomoże on spółce PKP Intercity dogonić zachodnioeuropejskie standardy – stwierdza wiceprzewodniczący Europejskiego Banku Inwestycyjnego odpowiedzialny za operacje w Polsce i innych krajach objętych polityką spójności Vazil Hudak.

Dodaje, że EBI wspiera długoterminową strategię modernizacji kolei. – Ma ona pozytywny wpływ nie tylko na jakość obsługi, lecz także na klimat i środowisko dzięki wspieraniu przejścia z transportu drogowego na kolejowy – zaznacza Hudak.

Intercity ma flotę liczącą 2700 jednostek, którą konsekwentnie modernizuje. – Pierwsze efekty naszych działań już widać na torach i w rosnącej nieprzerwanie od 2015 roku liczbie pasażerów, prowadząc do osiągnięcia w 2018 r. liczby 46 milionów osób, które podróżowały naszymi pociągami – podkreśla prezes PKP Intercity Marek Chraniuk. 

W sierpniu Intercity kupiło za miliard zł 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt. Spółka zamierza wydać jeszcze 3 mld zł na modernizację taboru. Po zakończeniu wartego 7 mld zł programu w 2023 roku tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

Udzielony we wrześniu kredyt jest czwartym od 2005 roku przekazanym przez EBI dla PKP Intercity. Fitch po raz kolejny potwierdziła długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+ oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie AA (pol.). Perspektywa ratingów jest stabilna. Na ocenę wpływ miały m.in. silne i stabilne relacje ze Skarbem Państwa, realizacja przez spółkę usług publicznych w ramach umowy w transporcie zbiorowym oraz znaczny udział długu gwarantowanego przez Skarb Państwa w długu ogółem PKP Intercity.

Europejski Bank Inwestycyjny wspiera także modernizacje sieci kolejowej, czego przykładem są udzielony w maju br. kredyt na 400 mln euro na modernizację docinka Poznań-Szczecin oraz 650 mln euro na modernizację torów z Gdańska do Katowic.

Dzięki wartemu 233 mln euro kredytowi na 22 lata, kolejowa spółka zamierza nabyć lokomotywy elektryczne, wagony pasażerskie i elektryczne zespoły trakcyjne. Ten wielosystemowy tabor usprawni krajowe i międzynarodowe połączenia do Słowacji, Czech, Niemiec, Węgier i Austrii. Przewoźnik zakupi także spalinowe lokomotyw manewrowe. 

– Projekt stanowi kolejny element wsparcia banku dla modernizacji sektora transportu w Polsce, a transportu kolejowego w szczególności. Pomoże on spółce PKP Intercity dogonić zachodnioeuropejskie standardy – stwierdza wiceprzewodniczący Europejskiego Banku Inwestycyjnego odpowiedzialny za operacje w Polsce i innych krajach objętych polityką spójności Vazil Hudak.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi