Kolej chce wydawać po 10 mld zł rocznie

PKP PLK realizują swój największy program inwestycyjny.? W jego efekcie część pociągów pasażerskich pojedzie szybciej już w grudniu.

Publikacja: 13.06.2014 03:15

Kolej chce wydawać po 10 mld zł rocznie

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Kolej chce wydawać na nowe inwestycje w rozbudowę i modernizację sieci nawet po 9–10 mld zł rocznie. W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiadająca za utrzymanie torów, sfinansowały przedsięwzięcia warte 5,3 mld zł, w tym roku chcą wydać przeszło 7 mld zł, w przyszłym – niemal 8 mld zł.

To gorączkowe przyspieszenie podczas robót przy torach mogą negatywnie odczuć pasażerowie. Tylko w tym roku kolejarze wstrzymają kursowanie pociągów w ok. 6,5 tys. miejsc. W celu zoptymalizowania inwestycji trzeba było zaplanować na ten rok aż sześć korekt rozkładu jazdy. Ale na części szlaków jeszcze w tym roku pociągi pojadą sprawniej.

Szybciej niż samolotem

– W grudniu ruszy połączenie dość szybką koleją Gdyni i Gdańska z Warszawą oraz Warszawy z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Czasy przejazdu pomiędzy tymi miastami będą rekordowe w historii polskiego kolejnictwa – zapowiada członek zarządu PKP PLK Wojciech Folejewski.

Z Warszawy do Gdańska będzie się jechać poniżej trzech godzin, do Krakowa i Katowic poniżej dwóch i pół godziny, do Wrocławia około trzy godziny i czterdzieści minut.

Zdaniem Folejewskiego, może to wpłynąć na zmianę przyzwyczajeń transportowych Polaków. – Z centrum Warszawy do centrum Wrocławia dostaniemy się szybciej koleją niż samolotem – twierdzi Folejewski.

Więcej informacji

Do końca przyszłego roku sfinalizowany będzie także wart ok. miliarda złotych najnowszy projekt informacji pasażerskiej.

Na wszystkich peronach kraju mają się pojawić centralnie sterowane wyświetlacze LCD, pokazujące czas przyjazdów i odjazdów pociągów, ewentualne opóźnienia, zmiany kursów itd. Docelowo wyświetlacze pojawią się w przeszło 2 tys. miejsc.

– Nowy system do prezentowania informacji  zastąpi kilkadziesiąt różnych aplikacji i podniesie komfort podróży – obiecuje rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.

Obecnie PLK prowadzą przeszło 140 projektów za ponad 36 mld zł. Gotowe są także projekty do nowej perspektywy budżetowej.

Potrzeby transportu towarowego też będą zaspokajane w większym stopniu. Duże inwestycje planowane są m.in. w magistralę węglową łączącą Górny Śląsk z Gdynią oraz magistralę nadodrzańską z Wrocławia do Szczecina, a także w połączenia z portami.

Inwestycje z mniejszym ryzykiem

Program naprawczy przynosi efekty

Już w ubiegłym roku Polskie Linie Kolejowe wydały na modernizację infrastruktury 5,3 mld zł. W samym grudniu nakłady przekroczyły 1 mld zł. Teraz branża kolejowa szykuje się do skonsumowania pieniędzy z unijnego budżetu 2014–2020: łączne nakłady, unijne i krajowe, mają sięgnąć 15 mld euro. Do realizacji tego przedsięwzięcia został opracowany Krajowy Program Kolejowy z inwestycjami o gigantycznej wartości 58,5 mld zł. Kolejowa rewolucja nie byłaby możliwa bez programu naprawczego, który PLK realizuje od ubiegłego roku. Spółka wprowadziła nowe zasady mające minimalizować ryzyko inwestycji. Ich realizacja jest stale monitorowana, za niedotrzymanie terminów będą konsekwentnie stosowane kary. Zostały usprawnione procedury przetargowe. Do 60 miesięcy wydłużone zostały gwarancje, poprzednio znacznie krótsze. Zmienił się także sposób wyłaniania wykonawców.

Kolej chce wydawać na nowe inwestycje w rozbudowę i modernizację sieci nawet po 9–10 mld zł rocznie. W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiadająca za utrzymanie torów, sfinansowały przedsięwzięcia warte 5,3 mld zł, w tym roku chcą wydać przeszło 7 mld zł, w przyszłym – niemal 8 mld zł.

To gorączkowe przyspieszenie podczas robót przy torach mogą negatywnie odczuć pasażerowie. Tylko w tym roku kolejarze wstrzymają kursowanie pociągów w ok. 6,5 tys. miejsc. W celu zoptymalizowania inwestycji trzeba było zaplanować na ten rok aż sześć korekt rozkładu jazdy. Ale na części szlaków jeszcze w tym roku pociągi pojadą sprawniej.

Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?