Banki ostrzegają przed wyłudzeniem na koronawirusa

Oszuści rozsyłając SMS-y podszywają się pod banki i próbują wyłudzić pieniądze. Jak uchronić się przed kradzieżą?

Publikacja: 14.03.2020 14:52

Banki ostrzegają przed wyłudzeniem na koronawirusa

Foto: AdobeStock

Największe polskie banki apelują do Polaków o ostrożność i nieodpowiadanie na fałszywe SMS-y rozsyłane przez oszustów rzekomo w imieniu banków. Na przykład PKO BP informuje, że jego klientom ktoś rozsyła fałszywe wiadomości nakłaniające do zalogowania się na stronach kontrolowanych przez oszustów. Bank apeluje, aby nie klikać w przesłane linki. Tak wygląda przykładowy fałszywy SMS wysyłany do klientów banków:

Także BNP Paribas Bank Polska ostrzega swoich klientów, że ktoś rozsyła im SMS-y informujące o blokadzie środków i zachęcające do logowania się na nieautoryzowanych przez BNP Paribas Bank Polska stronach internetowych. „Jest to próba wyłudzenia. Prosimy nie klikać w przesłane linki" – ostrzega bank.

Santander Bank Polska ostrzega klientów, że sytuacja związana z koronawirusem stała się okazją dla przestępców. Bank otrzymujemy informacje, że wysyłane są SMS-y, w których jesteście zachęcani do kliknięcia w link, kierujący do informacji o rzekomych działaniach antykryzysowych. Jedną z fałszywych informacji jest np. prośba o kliknięcie w link i zalogowanie się na fałszywej stronie bankowości w celu „niedopuszczenia do przekazania swoich środków do rezerw krajowych NBP". Bank przypomina, żę nigdy nie prosi o logowanie się do bankowości internetowej poprzez wysyłanie linków w wiadomości SMS lub e-mail.

Ostrzega także mBank przytaczający treść fałszywych SMS-ów takich jak te: „na mocy specjalnych rozporządzeń prawnych bank może przekazać część Twoich środków do rezerw państwowych" albo „musisz opłacić specjalne składki" czy „możesz odebrać pieniądze od państwa" itd. mBank ostrzega, że w takich wiadomościach może znajdować się link, który skieruje klienta na fałszywą stronę internetową. W ten sposób cyberprzestępcy próbują przejąć jego dane do logowania do banku, w tym kody autoryzacyjne. Bank apeluje, aby nigdy nie logować się do banku czy integrtora płatności z linków wysyłąnych w mailach, SMS-ach lub na portalach społecznościowych. Przypomina, aby uważnie czytać wszystkie SMS-y, nie tylko te z banku. „Jeśli nie zlecałeś żadnego przelewu, nie dodawałeś zaufanego odbiorcy lub gdy dane przelewu są nieprawidłowe, nie wpisuj na stronie kodu autoryzacyjnego. Nikomu nie podawaj takiego kodu. Nie otwieraj wiadomości e-mail i nie korzystaj z przesłanych linków od nadawców, których nie znasz. Jeśli na podejrzanej stronie podałeś swoje dane do logowania – jak najszybciej zmień je" – dodano.

Oszuści próbują podszyć się także pod Ministerstwo Zdrowia. Klientom wysyłane są SMS-y o treści: „Ministerstwo Zdrowia: Dla każdego obywatela przysługuje wsparcie żywieniowe w związku z Koronawirusem. Zapisz się na: <tutaj znajduje się link>." Przestępcy namawiają do wykorzystania logowania do urzędu (Ministerstwa Zdrowia)  poprzez bank (usługa Zaufany Profil), a w rzeczywistości wykradają dane kklientów do logowania. Strona, do której są zachęcani, żeby się zalogować, nie jest stroną Ministerstwa Zdrowia.

Największe polskie banki apelują do Polaków o ostrożność i nieodpowiadanie na fałszywe SMS-y rozsyłane przez oszustów rzekomo w imieniu banków. Na przykład PKO BP informuje, że jego klientom ktoś rozsyła fałszywe wiadomości nakłaniające do zalogowania się na stronach kontrolowanych przez oszustów. Bank apeluje, aby nie klikać w przesłane linki. Tak wygląda przykładowy fałszywy SMS wysyłany do klientów banków:

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Zmiany w zarządzie największego polskiego banku. Nowy wiceprezes PKO
Materiał Partnera
Kredyt Unia to wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO
Banki
Zysk Aliora nieco powyżej oczekiwań
Banki
Strata NBP w 2023 roku poszła w miliardy złotych. Adam Glapiński pod ostrzałem
Banki
Cezary Stypułkowski, prezes mBanku: Marne prawo, żadna sprawiedliwość, upadła moralność