Reklama

Oświadczenie majątkowe: jak bezbłędnie wypełnić

W oświadczeniu majątkowym ujawnia się dobytek osobisty i objęty małżeńską wspólnością majątkową. Trzeba też wpisać mienie znajdujące się w kraju oraz za granicą.

Publikacja: 19.04.2016 07:20

Oświadczenie majątkowe: jak bezbłędnie wypełnić

Foto: 123RF

To, jakie składniki majątku należy ujawnić w oświadczeniu majątkowym regulują samorządowe ustawy ustrojowe: o samorządzie gminnym (dalej usg), o samorządzie powiatowym (dalej usp) oraz o samorządzie województwa (dalej usw). Przepisy tych ustaw są takie same dla wszystkich podmiotów obowiązanych do składania oświadczeń.

Zgodnie z art. 24h ust. 1 usg, art. 25c ust. 1 usp i art. 27c ust. 1 usw oświadczenie majątkowe zawiera informacje o:

- zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;

- dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;

- mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 zł;

Reklama
Reklama

- zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 zł, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.

Trzy rozporządzenia i dwa wzory

Wzory formularzy, na których składane są oświadczenia określają trzy rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 26 lutego 2003 r. W każdym z nich są dwa wzory oświadczeń: jeden adresowany jest do radnych, zaś drugi do pozostałych osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia. Treść wzoru oświadczenia radnego jest taka sama dla radnego gminy, powiatu i województwa. Podobnie osoby, które nie są radnymi, a mają obowiązek składania oświadczeń, wypełniają takie same formularze oświadczeń majątkowych, niezależnie od tego, czy określone ustawami funkcje pełnią w gminie, w powiecie czy w województwie (tak dr Anna Wierzbica z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w „Ograniczenia antykorupcyjne w samorządzie terytorialnym", Oficyna 2008 r.).

Okazuje się zatem, że trzy rozporządzenia regulują w sumie dwa wzory oświadczeń majątkowych: jeden dla radnych wszystkich szczebli, drugi dla pozostałych zobowiązanych, m.in.; wójta, starosty, marszałka, sekretarza czy skarbnika.

Wszystkie obowiązujące wzory oświadczeń majątkowych są poprzedzone takimi samymi uwagami ogólnymi, z których wynika, że:

- osoba składająca oświadczenie obowiązana jest do zgodnego z prawdą, starannego i zupełnego wypełniania każdej z rubryk;

- jeżeli poszczególne rubryki nie znajdują w konkretnym przypadku zastosowania, należy wpisać „nie dotyczy";

Reklama
Reklama

- osoba składająca oświadczenie obowiązana jest określić przynależność poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową;

- oświadczenie majątkowe dotyczy majątku w kraju i za granicą;

- oświadczenie majątkowe obejmuje również wierzytelności pieniężne;

W części A oświadczenia zawarte są informacje jawne, w części B zaś informacje niejawne dotyczące adresu zamieszkania składającego oświadczenie oraz miejsca położenia nieruchomości.

O zasobach pieniężnych

Pkt I wzoru

Środki pieniężne to zarówno przechowywana gotówka, jak i środki w formie bezgotówkowej (np. na rachunkach bankowych, na rachunkach oszczędnościowych, w funduszach inwestycyjnych itd.), a także środki znajdujące się w dyspozycji innych osób fizycznych i prawnych, czyli np. udzielone pożyczki. Ujawniając posiadane papiery wartościowe, należy wyszczególnić rodzaj papierów wartościowych (np. akcje, obligacje, bony skarbowe, weksle) oraz kwotę, na jaką opiewają, wartość, emitenta oraz rok nabycia.

Reklama
Reklama

O nieruchomościach

Pkt II wzoru

Osobno należy wymienić dom, a osobno mieszkanie, wskazując tytuł prawny do tych nieruchomości oraz podając ich powierzchnię i wartość. Określenie dom jest pojęciem potocznym, nieposiadającym definicji ustawowej. Wydaje się jednak, że mowa tu o nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym.

Jeśli chodzi o pojęcie mieszkania odwołać się należy przede wszystkim do dwóch aktów prawnych: ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 80, poz. 903 ze. zm.) oraz do ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 119, poz. 1116 ze zm.). Ich przepisy posługują się zwrotem „lokal mieszkalny".

Do kategorii „mieszkanie" zalicza się: lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość; spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Mieszkaniem może być także lokal pozostający w publicznym zasobie mieszkaniowym, o którym mowa w ustawie z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 31, poz. 266 ze zm.). Do tej kategorii można zaliczyć także prawo najmu mieszkania należącego do towarzystwa budownictwa społecznego.

W oświadczeniu należy podać powierzchnię domu i mieszkania, a także ich wartość. Powierzchnię określaną w metrach kwadratowych można podać np. na podstawie aktu notarialnego, potwierdzającego własność.

Reklama
Reklama

Wartość domu i mieszkania podaje się szacunkowo, np. na podstawie cen rynkowych. W tej części oświadczenia majątkowego wpisuje się także informację o posiadanym gospodarstwie rolnym (grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego o obszarze nie mniejszym niż 1 ha użytków rolnych) wraz z kwotami przychodów i dochodów z tego gospodarstwa osiąganymi.

Wpisaniu podlegają także inne nieruchomości np. grunty niezabudowane, nieużytki, działki rekreacyjne i inne.

O udziałach i akcjach

Pkt III i IV wzoru

Należy podać liczbę i emitenta posiadanych udziałów lub akcji, rok nabycia, dochód uzyskany w danym roku z tego tytułu, a także informację, czy posiadane pakiety stanowią ponad 10 proc. udziałów lub akcji poszczególnych spółek, jeśli jest wymagana. Jako dochód uzyskany z posiadanych udziałów lub akcji w spółkach handlowych należy podać dochód faktycznie uzyskany, np.:

- dywidendę,

Reklama
Reklama

- dochód z umorzenia udziałów lub akcji,

- dochód z odpłatnego zbycia udziałów lub akcji na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów lub akcji,

- wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

O majątku nabytym od państwa lub samorządu

Pkt V wzoru

Ujawnieniu w oświadczeniu majątkowym podlegają nabyte w drodze przetargu prawa własności i inne prawa majątkowe od:

Reklama
Reklama

- Skarbu Państwa,

- innej państwowej osoby prawnej,

- jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków,

- komunalnej osoby prawnej.

W oświadczeniu należy podać opis mienia, datę nabycia, oraz podmiot, od którego mienie nabyto. Ujawnieniu podlega całe mienie, także nabyte od gminy innej niż ta, w której pełnimy funkcję. Wykazujemy także mienie nabyte przez współmałżonka, chyba że należy do jego majątku odrębnego. W punkcie tym wpisuje się mienie wskazane już w innych punktach oświadczenia (np. nieruchomości), jeżeli zostało nabyte w drodze przetargu. Natomiast nie ujawnia się w tym punkcie majątku nabytego od np. Skarbu Państwa, czy gminy, ale w drodze bezprzetargowej.

O prowadzeniu działalności gospodarczej

Pkt VI wzoru

Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego lub do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Ujawnieniu nie podlega informacja o prowadzonej działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego. Gospodarstwo rodzinne to gospodarstwo rolne prowadzone przez rolnika indywidualnego, w którym łączna powierzchnia użytków rolnych jest nie większa niż 300 ha.

O zajmowanych stanowiskach w spółkach

Pkt VII wzoru

Wszystkie osoby zobowiązane do złożenia oświadczenia majątkowego podają informację o fakcie piastowania funkcji członka zarządu, rady nadzorczej oraz komisji rewizyjnej w spółce handlowej. Wymagane jest ujawnienie nazwy i siedziby spółki, a także wysokości dochodu osiągniętego z tytułu pełnienia funkcji w spółce za rok ubiegły.

W oświadczeniu majątkowych wystarczy wpisać te dane, które wynikają z zeznania podatkowego składanego w urzędzie skarbowym. Forma stosunku prawnego, który łączy osobę składającą oświadczenie ze spółką, jest obojętna. Może to być umowa o pracę, kontrakt menedżerski, powołanie i inne.

Osoby niebędące radnymi składają także informacje o pełnieniu funkcji w spółdzielniach oraz fundacjach prowadzących działalność gospodarczą i o osiągniętych w roku ubiegłym dochodach z tego tytułu.

O osiągniętych dochodach

Pkt VIII wzoru

Jak wyjaśnia Anna Wierzbica pojęcie dochodu należy rozpatrywać z punku widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która stanowi, że dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W tym punkcie oświadczenia ujawnić należy osiągnięcie dochodu z innego tytułu niż wpisane w punktach poprzednich. Źródłem tego dochodu może być np. stosunek pracy, renta, emerytura, praca wykonywana osobiście, prawa majątkowe (w tym prawa autorskie), najem lub dzierżawa, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, kapitały pieniężne i inne źródła.

O mieniu ruchomym

Pkt IX wzoru

Mieniem ruchomym jest własność i inne prawa majątkowe dotyczące wszelkich rzeczy niebędących nieruchomościami, w tym również zwierzęta (jeśli nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego). W oświadczeniu majątkowym trzeba ujawnić składniki majątku ruchomego o wartości powyżej 10 000 złotych. Tak, jak w przypadku nieruchomości, jeśli aktualna cena nie jest znana, należy samemu oszacować wartość mienia, przy uwzględnieniu sytuacji rynkowej.

Mieniem ruchomym są m.in:

- meble, dzieła sztuki, biżuteria,

- sprzęt RTV i AGD,

- pojazdy mechaniczne, np. samochody, urządzenia, maszyny, również te służące do wykonywania działalności gospodarczej, gdy nie są własnością odrębnej osoby prawnej (przy pojazdach mechanicznych podaje się markę, model i rok produkcji)

- obiekty trwale niezwiązane z gruntem, np. domki kempingowe,

- zwierzęta, jeśli nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego

O zobowiązaniach pieniężnych

Pkt X wzoru

Należy podać wszystkie zaciągnięte zobowiązania pieniężne o wartości powyżej 10 000 złotych zaciągnięte u osób prawnych i fizycznych, np. kredyty i pożyczki bankowe, pracownicze, wystawione weksle, pożyczki od osób fizycznych itd., ale też np. obowiązek zapłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia osobie trzeciej za wyrządzoną szkodę.

Przy każdym zobowiązaniu należy podać warunki zobowiązania:

- nazwa podmiotu udzielającego (np. nazwę banku, dane personalne osoby fizycznej),

- wysokość zobowiązania w momencie zaciągnięcia,

- okres, na jaki zobowiązanie zostało zaciągnięte,

- wysokość zobowiązania na dany rok (na dzień wypełniania oświadczenia majątkowego),

- cel, na jaki zobowiązanie zostało zaciągnięte wraz z tytułem prawnym, np. umowa kupna, kredyt konsumpcyjny, zobowiązanie wynikające z wyroku sądu,

- inne warunki (np. wysokość oprocentowania).

podstawa prawna: Rozporządzenie z 26 lutego 2003 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego gminy, wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta (DzU nr 34, poz. 282)

podstawa prawna: Rozporządzenie z 26 lutego 2003 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego powiatu, członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu starosty (DzU nr 34, poz. 283)

podstawa prawna: Rozporządzenie z 26 lutego 2003 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego województwa, członka zarządu województwa, skarbnika województwa, kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa (DzU nr 34, poz. 284)

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama