Reklama

Jacek Popiel: Kopernik na maturze dostałby zero punktów

W dzisiejszym systemie uprawiania edukacji i nauki z osobami takimi jak Mikołaj Kopernik mielibyśmy same kłopoty. Bo do jakiego kierunku studiów go przypisać? Jak ująć jego publikacje na ministerialnej liście czasopism i wydawnictw?

Publikacja: 12.12.2023 02:00

Mikołaj Kopernik

Mikołaj Kopernik

Foto: Adobe Stock

Nie przypuszczałem, że 550. rocznica urodzin Mikołaja Kopernika skłoni mnie do refleksji nad współczesnym systemem edukacji. Poniekąd inspiracją stały się tutaj pytania dziennikarzy kierowane do mnie jako rektora uczelni, w której astronom spędził cztery lata: jakie przesłanie dzisiaj przekazuje studentom, ale także doktorantom Kopernik?

Czy można na to pytanie odpowiedzieć, nie popadając w banalne sformułowania? Tyle już przy okazji rocznicowych uroczystości powiedziano o ponadczasowym wymiarze myśli Kopernika. Co w tej interesującej, ale nadal pełnej tajemnic biografii jest, a przynajmniej powinno być bliskie współczesnym studentom, naukowcom?

Pozostało jeszcze 97% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Rzecz o prawie
Maciej Ferek: Jak łapać króliczka, żeby go nie złapać
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Rzecz o prawie
Joanna Parafianowicz: Aplikacja, czyli inicjacja
Rzecz o prawie
Andrzej Gomułowicz: Z bezprawia nie powstaje prawo
Rzecz o prawie
Michał Długosz: NSA zdradził obywateli podatkiem od monitora
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Rzecz o prawie
Marek Domagalski: Izba Kontroli Nadzwyczajnej SN kontratakuje
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama