Zacznę od obrazka: ostatnia sobota, trasa S8, wyjazd z Warszawy w kierunku wschodnim. Jadę na grób rodziców przed 1 listopada, by uniknąć tłumu. Na trasie zatrzęsienie tirów, jadą dosłownie jeden za drugim. Rejestracje – od litewskich przez białoruskie po słoweńskie i estońskie. Tłok mocno ogranicza prędkość podróżną, przeklinam więc w duchu. A powinienem skakać z radości.
Wzmożony ruch świadczy przecież o tym, że mimo nowego ataku Covidu gospodarka europejska trzyma się nieźle, a przynajmniej jej przemysłowa część (usługi są w gorszej sytuacji). Moje obserwacje potwierdza raport ekonomistów z Banku Pekao, którzy na podstawie danych z bramek ViaTOLL analizują natężenie ruchu drogowego w Polsce. I choć aut osobowych na trasach ubywa, to ruch ciężarówek trzyma się na poziomie z sierpnia i jest nawet większy niż przed rokiem. Świadczy to o poziomie produkcji przemysłowej i eksporcie (powstające w fabrykach towary trzeba przecież wywieźć) także w innych krajach Europy.