gdzie powstają nowe hotele

Jest miejsce dla nowych markowych hoteli na naszym rynku, ale przede wszystkim ekonomicznych

Publikacja: 09.07.2012 08:36

– W tym roku otwarto kompleks hoteli należących do Grupy Accor (Orbis): Ibis i Ibis budget w Warszawie (marka znana dotychczas jako: Etap) oraz analogiczny koncept w Krakowie.

Z kolei grupa Louvre uruchomiła dwa hotele we Wrocławiu. Natomiast francuska sieć hoteli ekonomicznych B & B otworzyła swój obiekt w Warszawie przy al. Krakowskiej – wylicza Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych w międzynarodowej firmie doradczej Cushman & Wakefield (C & W).

Mało światowych operatorów

Od czerwca pierwszych gości przyjmuje trzygwiazdkowy Holiday Inn Express w Wałbrzychu. W tym roku zostanie oddany podobny obiekt w Warszawie przy Poleczki Business Park. Również w czerwcu, jak wynika z danych C & W, otworzył się kolejny obiekt działający pod marką należącą do tej samej sieci, tj. do Intercontinental Hotels Group – czterogwiazdkowy Holiday Inn.

– Natomiast Hilton Worldwide, znany w Polsce z hoteli pięcio- i czterogwiazdkowych, realizując strategię rozwoju silnej ekonomicznej marki Hampton by Hilton, wprowadził na rynek pierwszy taki obiekt w Świnoujściu. Budowę kolejnych rozpoczęto już w Warszawie i Gdańsku – mówi Dorota Malinowska.

Podkreśla, że wymienione obiekty wyróżnia przynależność do międzynarodowych sieci hotelowych o ugruntowanej renomie.

– To gwarantuje, że projekty zostały zweryfikowane i dobrze odpowiadają na potrzeby lokalnego rynku – dodaje ekspert C&W.

Choć po przyznaniu Polsce organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej pojawiło się wiele planów dotyczących realizacji projektów hotelowych,

boomu związanego z Euro 2012 na rynku hotelowym właściwie nie było.

Dlaczego? – Paradoksalnie można uznać, że spowolnienie gospodarcze i związana z nim zaostrzona polityka kredytowa banków pomogła zweryfikować plany inwestorów, w efekcie czego zdecydowana większość z nich nie została zrealizowana – wyjaśnia Dorota Malinowska. – Banki, instytucje finansujące czy też operatorzy hotelowi oczekiwali biznesplanu potwierdzającego długofalową efektywność inwestycji. Dlatego nie mamy dziś na rynku wielu obiektów wybudowanych tylko z myślą o Euro 2012.

W Polsce pojawia się coraz więcej hoteli, które pod względem liczby pokoi czy standardu są dostosowane do potrzeb rynku.

Wiąże się to również z faktem, że coraz więcej hoteli działa pod uznanymi markami międzynarodowych operatorów. Nadal jednak ich obecny udział w ogólnej liczbie pokoi jest niewielki.

Według C&W oscyluje wokół 7 proc. Dla porównania wskaźnik ten w Europie wynosi ok. 34 proc., a w USA aż 70 proc.

Nowe do odkrycia

Zdaniem znawców rynku hotelowego miejsce na nowe inwestycje w tej branży jest nie tylko w dużych miastach. Do odkrycia są atrakcyjne lokalnie miejscowości.

– Już widać nowe obszary pod inwestycje hotelowe. Wiele zależy jednak od rozwoju gospodarki krajowej oraz od sytuacji gospodarczej w Europie – zwraca uwagę Jacek Piasta z Instytutu Hotelarstwa w raporcie „Hotelarstwo w Polsce 2011 – 2015".

Jego zdaniem do odkrycia przez inwestorów są tzw. regiony transwojewódzkie, czyli miejsca położone centralnie np. między Poznaniem a Wrocławiem, Pojezierze Leszczyńskie, okolice jeziora Dominickiego.

Kolejny rejon to tereny na trasie Warszawa – Poznań – Gdańsk oraz między Toruniem a Grudziądzem, a także Krakowem, Katowicami, Wrocławiem.

Z raportu Instytutu wynika też, że na mapie hotelowych inwestycji pojawiają się również miasta powiatowe liczące powyżej 20 tys. mieszkańców.

– Rozwój obiektów hotelowych w tych miastach, ich wielkość i kategoria uzależnione są od uprzemysłowienia i zurbanizowania regionów. Te lokalnie już atrakcyjne rejony turystyczne, mają szansę stać się łatwo dostępne dla turystów z innych części Polski dzięki powstającej sieci autostrad i dróg ekspresowych – przewiduje Jacek Piasta.

Dorota Malinowska podkreśla, że na polskim rynku jest miejsce dla nowych hoteli markowych, ale przede wszystkim ekonomicznych. – Obiekty, które rozpoczynają działalność w tym roku, są tego potwierdzeniem – podkreśla.

– W tym roku otwarto kompleks hoteli należących do Grupy Accor (Orbis): Ibis i Ibis budget w Warszawie (marka znana dotychczas jako: Etap) oraz analogiczny koncept w Krakowie.

Z kolei grupa Louvre uruchomiła dwa hotele we Wrocławiu. Natomiast francuska sieć hoteli ekonomicznych B & B otworzyła swój obiekt w Warszawie przy al. Krakowskiej – wylicza Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych w międzynarodowej firmie doradczej Cushman & Wakefield (C & W).

Pozostało 88% artykułu
Nieruchomości
Biurowiec The Form otwarty na najemców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Develia sprzedała grunt przy Kolejowej we Wrocławiu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli