gdzie powstają nowe hotele

Jest miejsce dla nowych markowych hoteli na naszym rynku, ale przede wszystkim ekonomicznych

Publikacja: 09.07.2012 08:36

– W tym roku otwarto kompleks hoteli należących do Grupy Accor (Orbis): Ibis i Ibis budget w Warszawie (marka znana dotychczas jako: Etap) oraz analogiczny koncept w Krakowie.

Z kolei grupa Louvre uruchomiła dwa hotele we Wrocławiu. Natomiast francuska sieć hoteli ekonomicznych B & B otworzyła swój obiekt w Warszawie przy al. Krakowskiej – wylicza Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych w międzynarodowej firmie doradczej Cushman & Wakefield (C & W).

Mało światowych operatorów

Od czerwca pierwszych gości przyjmuje trzygwiazdkowy Holiday Inn Express w Wałbrzychu. W tym roku zostanie oddany podobny obiekt w Warszawie przy Poleczki Business Park. Również w czerwcu, jak wynika z danych C & W, otworzył się kolejny obiekt działający pod marką należącą do tej samej sieci, tj. do Intercontinental Hotels Group – czterogwiazdkowy Holiday Inn.

– Natomiast Hilton Worldwide, znany w Polsce z hoteli pięcio- i czterogwiazdkowych, realizując strategię rozwoju silnej ekonomicznej marki Hampton by Hilton, wprowadził na rynek pierwszy taki obiekt w Świnoujściu. Budowę kolejnych rozpoczęto już w Warszawie i Gdańsku – mówi Dorota Malinowska.

Podkreśla, że wymienione obiekty wyróżnia przynależność do międzynarodowych sieci hotelowych o ugruntowanej renomie.

– To gwarantuje, że projekty zostały zweryfikowane i dobrze odpowiadają na potrzeby lokalnego rynku – dodaje ekspert C&W.

Choć po przyznaniu Polsce organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej pojawiło się wiele planów dotyczących realizacji projektów hotelowych,

boomu związanego z Euro 2012 na rynku hotelowym właściwie nie było.

Dlaczego? – Paradoksalnie można uznać, że spowolnienie gospodarcze i związana z nim zaostrzona polityka kredytowa banków pomogła zweryfikować plany inwestorów, w efekcie czego zdecydowana większość z nich nie została zrealizowana – wyjaśnia Dorota Malinowska. – Banki, instytucje finansujące czy też operatorzy hotelowi oczekiwali biznesplanu potwierdzającego długofalową efektywność inwestycji. Dlatego nie mamy dziś na rynku wielu obiektów wybudowanych tylko z myślą o Euro 2012.

W Polsce pojawia się coraz więcej hoteli, które pod względem liczby pokoi czy standardu są dostosowane do potrzeb rynku.

Wiąże się to również z faktem, że coraz więcej hoteli działa pod uznanymi markami międzynarodowych operatorów. Nadal jednak ich obecny udział w ogólnej liczbie pokoi jest niewielki.

Według C&W oscyluje wokół 7 proc. Dla porównania wskaźnik ten w Europie wynosi ok. 34 proc., a w USA aż 70 proc.

Nowe do odkrycia

Zdaniem znawców rynku hotelowego miejsce na nowe inwestycje w tej branży jest nie tylko w dużych miastach. Do odkrycia są atrakcyjne lokalnie miejscowości.

– Już widać nowe obszary pod inwestycje hotelowe. Wiele zależy jednak od rozwoju gospodarki krajowej oraz od sytuacji gospodarczej w Europie – zwraca uwagę Jacek Piasta z Instytutu Hotelarstwa w raporcie „Hotelarstwo w Polsce 2011 – 2015".

Jego zdaniem do odkrycia przez inwestorów są tzw. regiony transwojewódzkie, czyli miejsca położone centralnie np. między Poznaniem a Wrocławiem, Pojezierze Leszczyńskie, okolice jeziora Dominickiego.

Kolejny rejon to tereny na trasie Warszawa – Poznań – Gdańsk oraz między Toruniem a Grudziądzem, a także Krakowem, Katowicami, Wrocławiem.

Z raportu Instytutu wynika też, że na mapie hotelowych inwestycji pojawiają się również miasta powiatowe liczące powyżej 20 tys. mieszkańców.

– Rozwój obiektów hotelowych w tych miastach, ich wielkość i kategoria uzależnione są od uprzemysłowienia i zurbanizowania regionów. Te lokalnie już atrakcyjne rejony turystyczne, mają szansę stać się łatwo dostępne dla turystów z innych części Polski dzięki powstającej sieci autostrad i dróg ekspresowych – przewiduje Jacek Piasta.

Dorota Malinowska podkreśla, że na polskim rynku jest miejsce dla nowych hoteli markowych, ale przede wszystkim ekonomicznych. – Obiekty, które rozpoczynają działalność w tym roku, są tego potwierdzeniem – podkreśla.

– W tym roku otwarto kompleks hoteli należących do Grupy Accor (Orbis): Ibis i Ibis budget w Warszawie (marka znana dotychczas jako: Etap) oraz analogiczny koncept w Krakowie.

Z kolei grupa Louvre uruchomiła dwa hotele we Wrocławiu. Natomiast francuska sieć hoteli ekonomicznych B & B otworzyła swój obiekt w Warszawie przy al. Krakowskiej – wylicza Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych w międzynarodowej firmie doradczej Cushman & Wakefield (C & W).

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Nieruchomości
Mało nowych biur w regionach. Wynik może być najgorszy od niemal 20 lat
Nieruchomości
Dyrektywa budynkowa EPBD. Gra w klasy na półmetku
Nieruchomości
Anna Watkowska: Jesteśmy gotowi, by tworzyć rynek mieszkań dla seniorów
Nieruchomości
Develia chce rosnąć na rynku mieszkaniowym. Przejęcia przyspieszą wzrost
Nieruchomości
Urzędy w nowoczesnych biurowcach. Jakie zapisy chronią takich najemców?