Garaże w projektach deweloperskich

Podziemne miejsce postojowe dla samochodu na nowych osiedlach kosztuje średnio ok. 30 tys. zł. Klienci często jednak otrzymują je gratis.

Publikacja: 06.02.2013 13:25

Garaże w projektach deweloperskich

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Najtańsze miejsca garażowe są w projektach deweloperskich na Białołęce.  Kosztują nawet 15 tys. zł. – Z kolei najwyższe stawki za garaże są w inwestycjach w Śródmieściu, gdzie dostępność miejsc postojowych jest najbardziej ograniczona. Tutaj górne limity cenowe wyznaczają obie wieże mieszkaniowe: Złota 44 oraz Cosmopolitan.  Za miejsce postojowe w podziemnej hali garażowej należy w każdej z nich zapłacić 100 tys. zł – mówi Magdalena Zając, analityk z redNet Property Group.

Według wyliczeń firmy Home Broker  w 70 proc. inwestycji zakup garażu jest obowiązkowy. Natomiast w co dziesiątym osiedlu miejsce postojowe jest w cenie mieszkania. –  Nie należy też zapominać o negocjacjach, w czasie których również można uzyskać atrakcyjną cenę miejsca. Tu jednak też wiele zależy od realizacji planów sprzedażowych dewelopera, jego aktualnej sytuacji czy choćby od tego, jak bardzo jest zdeterminowany, żeby sprzedać swój  towar – wyjaśnia Włodzimierz Wielogórski, dyrektor ds. rynku pierwotnego w Metrohouse & Partnerzy.

Zdaniem Bartosza Jankowskiego, menedżera ds. rynku pierwotnego w Home Broker, deweloperzy zamiast opuszczać cenę mieszkania, często proponują  garaże taniej lub nawet gratis albo też za przysłowiową złotówkę.

W cenie lokalu

–  Z drugiej strony, gdyby deweloperzy chcieli sprzedawać garaże po cenie wyliczanej na podstawie kosztu, najprawdopodobniej nikt nie chciałby takich miejsc kupować. Sprzedają więc miejsca postojowe np. za 20 tys. zł, mimo że po zsumowaniu kosztów budowy i marży cennik wzrasta do 40 czy 50 tys. zł. Cena garażu obniżana jest więc sztucznie, często kosztem podwyższania ceny mieszkania – tłumaczy Bartosz Jankowski. Dodaje, że zaniżanie cen miejsca postojowego może okazać się uciążliwe dla deweloperów z powodu różnic w stawce VAT na mieszkanie (8 proc.) i miejsce garażowe (23 proc.) – Im tańsze miejsce postojowe, tym mniejszy VAT. A to może być powodem wizyty urzędników skarbowych – opowiada Jankowski.

W inwestycjach, w których zakup miejsca garażowego jest obowiązkowy, deweloperzy stosują dwa rozwiązania. Jak wyjaśnia Magdalena Zając, czasem cena miejsca postojowego nie jest wyodrębniona, a jego wartość zostaje wliczona w cenę całkowitą mieszkania, co jednocześnie podwyższa cenę metra kwadratowego.

– Niektóre spółki podają osobno cenę całkowitą lokalu oraz garażu, nawet jeśli nie można zrezygnować z niego.  Dzięki temu deweloper uzyskuje niższą cenę mieszkania w przeliczeniu na 1 mkw., mimo że nabywca i tak musi ponieść wyższy koszt zakupu – tłumaczy Magdalena Zając.

Kiedy zapłacisz mniej

Dolcan we wszystkich inwestycjach planuje na każde lokum przynajmniej jedno miejsce garażowe obowiązkowe do wykupienia. – Taka proporcja jest obecnie najczęściej stosowana na rynku i jest niezmienna od kilku lat – mówi Anna Sitnik, zastępca dyrektora biura sprzedaży w Dolcanie.

Dodaje, że klienci kupujący lokale o większych metrażach, mogą liczyć na znaczne upusty za miejsce garażowe. W niektórych przypadkach dostaną je za darmo.

W projektach Polnordu na jedno mieszkanie przypada od 0,6 do 2 miejsc parkingowych, w zależności od osiedla.  Choć klienci spółki zwykle kupują jeden garaż, osoby zainteresowane dużymi lokalami wybierają 2 czy nawet 3 miejsca. Rekordzistą okazał się klient, który kupił aż ...5 sztuk.

W ofertach promocyjnych w  Dom Development można liczyć np. 50-proc. upust na kupno drugiego miejsca garażowego. – Dobrym rozwiązaniem dla rodziny jest kupno miejsca rodzinnego przeznaczonego dla dwóch samochodów. Jego koszt jest niższy niż wykupienie dwóch niezależnych miejsc parkingowych – zapewnia Radosław Bieliński z Dom Development.

RED Real Estate Development na osiedlu Red Park do mieszkań liczących powyżej 65 mkw. oferuje garaż za pół ceny.

Natomiast, jeśli klient spółki Budrem w inwestycji Nowa Wileńska kupi trzy miejsca postojowe, za każde zapłaci mniej o 6 tys. zł.

Za dwa miejsca postojowe na Osiedlu Lazurowa (PBM Południe Development) drugie miejsce kupujący otrzyma w cenie mieszkania, ale tylko jeśli powierzchnia lokalu przekracza 100 mkw.

Ile zapłacimy za garaż

Ceny podziemnych miejsc dla samochodu:

? Budrem (Nowa Wileńska) – zakup garażu opcjonalny, koszt: 36 tys. zł

? Dolcan – zakup garażu obligatoryjny, koszt: 25,3–30,3 tys. zł w zależności od projektu

? Dom Development – zakup garażu obligatoryjny, koszt: 23–33 tys. zł w zależności od projektu

? J.W. Construction Holding – zakup garażu obligatoryjny, koszt: 18–50 tys. zł w zależności od projektu

? Okam Capital (InCity) – zakup garażu opcjonalny, w niektórych sytuacjach obligatoryjny, koszt: ok. 40 tys. zł

? PBM Południe Development (Osiedle Lazurowa) – zakup garażu obligatoryjny, koszt: 29 tys. zł.   źródło: deweloperzy

Najtańsze miejsca garażowe są w projektach deweloperskich na Białołęce.  Kosztują nawet 15 tys. zł. – Z kolei najwyższe stawki za garaże są w inwestycjach w Śródmieściu, gdzie dostępność miejsc postojowych jest najbardziej ograniczona. Tutaj górne limity cenowe wyznaczają obie wieże mieszkaniowe: Złota 44 oraz Cosmopolitan.  Za miejsce postojowe w podziemnej hali garażowej należy w każdej z nich zapłacić 100 tys. zł – mówi Magdalena Zając, analityk z redNet Property Group.

Pozostało 89% artykułu
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
Rośnie GLP Park Lędziny II. Pracę w magazynie ułatwią roboty