„Wikana przyjazna rodzinie" – firma budująca osiedla m.in. w Lublinie, Rzeszowie i Zamościu rodzinom z niepełnoletnimi dziećmi oferuje mieszkania o 2 proc. taniej. Promocją są objęte lokale od 45 mkw. na wszystkich osiedlach. W lubelskiej inwestycji Oranżeria katalogowe ceny mkw. mieszkań wahają się od 4,4 do 4,7 tys. zł, a na osiedlu Zielone Tarasy w Rzeszowie – od 4,7 do niespełna 5 tys. zł.

Tanie wykończenie

Sławomir Horbaczewski, prezes spółki Wikana, podkreśla, że w okresie świąt deweloperzy są bardziej skłonni do udzielania większych rabatów. W tym czasie można też liczyć na inne, bardziej atrakcyjne niż wcześniej promocje. – Firmy zamykają rok i planują nowe inwestycje. Starają się sprzedać ostatnie mieszkania na poszczególnych osiedlach – tłumaczy Sławomir Horbaczewski.

Prezes Wikany podkreśla, że promocje na dzisiejszym, bardziej dojrzałym rynku są inne niż jeszcze kilka lat temu. – Bardzo rzadko oferowane są zagraniczne wycieczki czy samochody. Klienci oczekują wymiernych korzyści – rabatów, pakietów wykończeniowych, tańszych miejsc parkingowych. Liczy się realna obniżka ceny – podkreśla prezes Horbaczewski.

Ewelina Juroszek, dyrektor ds. sprzedaży mieszkań w spółce Atal, ocenia, że więcej promocyjnych ofert deweloperzy wprowadzają już od końca listopada. – Atrakcyjne ceny mają zachęcić do podjęcia decyzji. Część klientów jest zainteresowana zakupem mieszkania jeszcze w tym roku, ponieważ od stycznia kupujący lokale na kredyt będą musieli mieć 10 proc. wkładu własnego – tłumaczy Ewelina Juroszek. Dyrektor ocenia, że najwięcej promocji dotyczy obniżek cen, bo takie oferty klienci cenią najbardziej. – Deweloperzy często ścinają ceny do poziomu, który umożliwia zakup lokalu w ramach programu „Mieszkanie dla młodych" – zauważa Ewelina Juroszek. Atal taką promocją objął mieszkania na osiedlu Nowe Polesie IIIB w Łodzi.

Ale i w innych inwestycjach tej firmy można liczyć na obniżki cen. Na przykład we wrocławskim projekcie Stara Odra Residence mkw. mieszkań można kupić 200 zł taniej, a w inwestycji Dmowskiego 19 – o 100 zł. Takie same rabaty obowiązują we wrocławskiej Agrestowej Alei, gdzie dodatkowo można mieć gotową kuchnię za 5 tys. zł – przy zakupie lokali pokazowych.

Rabaty obowiązują także na krakowskich, łódzkich i warszawskich osiedlach Atala. Taniej jest też w katowickim projekcie Atal Francuska Park. Radosław Bieliński, rzecznik Dom Development, ocenia, że najatrakcyjniejsze są promocje, które wiążą się z wartością dodaną. – Chodzi o nietypowe usługi, dodatkową pomoc, niestandardowe ułatwienie. Tego typu „prezenty" doceniają osoby ceniące swój czas. A takich klientów mamy dziś najwięcej – mówi Radosław Bieliński. W grudniu Dom Development oferuje wykończenie mieszkań w cenie od 99 zł za mkw. We wrocławskich inwestycjach tej firmy mkw. lokalu można urządzić już za 149 zł. – Przedłużamy też ofertę dopłat do rat kredytu, dzięki czemu klienci kupujący mieszkania na warszawskich osiedlach Wilno i Klasyków mogą zaoszczędzić nawet 80 tys. zł – zachęca Radosław Bieliński.

Promocje przygotowała także firma J.W. Construction Holding. W podwarszawskiej inwestycji Villa Campina deweloper wyprzedaje dziewięć wyposażonych domów w cenie od 2,2 tys. zł za mkw. Ceny mkw. działek zaczynają się od 380 zł za mkw. – Oferujemy także budynki objęte programem „MdM" – mówi Małgorzata Ostrowska, dyrektor marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding. – W cenie dwupokojowego mieszkania w stolicy można mieć dom o powierzchni 110 mkw. Mieszkania od 32 mkw. oferujemy w cenie od 167 tys. zł. W grudniu można je kupić z darmowymi: kuchnią, aktem notarialnym, miejscem postojowym lub komórką lokatorską – mówi Małgorzata Ostrowska. Także mieszkania w warszawskiej Zielonej Dolinie deweloper oferuje z darmową, w pełni urządzoną i wyposażoną kuchnią. Na tym osiedlu na klientów czekają lokale o powierzchni od 29 do 86 mkw. w cenie od 4,7 tys. zł za mkw. Na rabaty mogą też liczyć kupujący mieszkania na osiedlu Bliska Wola przy ul. Kasprzaka w Warszawie.

Zagraniczna wycieczka

Z kolei spółka Twoje M w ramach promocji oferuje ok. 100-metrowe lokale w podpoznańskiej inwestycji Villa Cascada za 350 tys. zł. Cena katalogowa wynosi 380 tys. zł. Klienci mogą też skorzystać z dopłat do kredytów.

Wycieczkę do ciepłych krajów zafunduje deweloper kupującym mieszkania na osiedlu Słoneczne Tarasy w Plewiskach. Jak komentuje Magdalena Czuryńska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce Twoje M, zainteresowanie mieszkaniami wzrosło przed końcem roku. – Wiąże się to m.in. z utrudnionym dostępem do kredytów od przyszłego roku – tłumaczy  Magdalena Czuryńska.

Spółka Proxin Ogrody obniża ceny mieszkań na poznańskim osiedlu Nowe Ogrody. W ofercie są lokale od 31 do 75 mkw. Katalogowe ceny wahają się od 6,2 do 6,9 tys. zł za mkw. Promocyjne – od 5,6 do 6,2 tys. zł za mkw. Cena jednego wykończonego mieszkania jest obniżona z 9,8 do 8,9 tys. zł za mkw. Marlena Zapalska z Proxin Ogrody ocenia, że wysyp świątecznych promocji na rynku pierwotnym jest bardzo prawdopodobny. – Grudzień to dla klientów ostatni dzwonek, by kupić mieszkania z dwukrotnie niższym wkładem własnym – podkreśla Marlena Zapalska.

Z kolei spółka RED – Real Estate Development – wszystkie mieszkania w pierwszym etapie poznańskiego osiedla Red Park oferuje z 5- proc. rabatem.

– Sytuacja na rynku mieszkaniowym jest dziś na tyle dobra, że deweloperzy nie będą raczej szykować specjalnych promocji. Ceny są stabilne, widać nawet tendencję wzrostową – mówi Roma Pikulska z Red Parku. – Popyt na mieszkania jest duży, co ma związek z programem „MdM" oraz ostatnim miesiącem, kiedy można się zadłużyć na mieszkanie, mając tylko 5 proc. wkładu własnego – dodaje.

Opinię podziela Mirosław Bednarek, prezes Matexi Polska. – Niezwykle rzadko organizujemy specjalne akcje promocyjne. Przed świętami wiele pracy w tym zakresie wykonał za nas rynek. Mam na myśli niższy wkład własny, który obowiązuje do końca roku, oraz podwyższenie limitów cenowych w programie „MdM" – komentuje Mirosław Bednarek. – To dodatkowe czynniki zwiększające popyt pod koniec roku, szczególnie w segmencie mieszkań popularnych – dodaje.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.gawronska@rp.pl

Tomasz Pawelec, analityk redNet Property Group

Wiele aktualnych promocji deweloperzy oferowali już wcześniej. W ubiegłych latach było więcej ofert o charakterze czysto świątecznym czy noworocznym. Dziś na rynku jest duży popyt. Sprzedaż, która od dłuższego czasu utrzymuje się na wysokim poziomie, w czwartym kwartale tego roku prawdopodobnie będzie jeszcze lepsza. Nie jest to jednak zasługa promocji, a już na pewno nie tych świątecznych. Największy wpływ na wyniki sprzedażowe ma sytuacja na rynku kredytów hipotecznych, program dopłat „Mieszkanie dla młodych", perspektywa większego wkładu własnego przy zakupie mieszkania na kredyt od nowego roku, a także szeroki wybór lokali. Oferta jest coraz lepiej dostosowana do potrzeb nabywców. To wszystko nie zachęca deweloperów do wprowadzania wielu promocji w okresie świątecznym. Mimo wszystko tuż przed końcem roku można kupić mieszkanie taniej niż w innych miesiącach.

Firmy oferują np. darmowe wykończenie pokoju dziecięcego, darmowe garaże, niższe ceny nowych mieszkań w przedsprzedaży, rabaty na duże lokale na ostatnich kondygnacjach. Jedna z firm premiuje kupujących tygodniowym pobytem w Zakopanem. Praktykowane jest także dołączanie do zakupionego mieszkania zniżek na zakupy w sklepach budowlanych lub voucherów na aranżację wnętrz.

Trzeba pamiętać, że promocje dotyczą często tylko niektórych mieszkań – np. dużych i drogich, na które nie ma dużego popytu.      —not. aig