Reklama

Zakupy zrób po kawie lub przy okazji

W Warszawie na mieszkańca przypada mniej powierzchni w centrach handlowych niż w Poznaniu, Wrocławiu, Trójmieście czy Łodzi.

Aktualizacja: 20.12.2015 20:01 Publikacja: 20.12.2015 19:56

Zakupy zrób po kawie lub przy okazji

Foto: Materiały Inwestora

To nie był rok wielkich inwestycji handlowych w stolicy. Od stycznia 2015 r. rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w aglomeracji warszawskiej wzbogacił się o ok. 57 tys. mkw. Największym ukończonym projektem była rozbudowa Wola Parku – podaje firma JLL.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Warszawie i okolicach wynosi ok. 1,62 mln mkw. Z tego 69 proc. przypadało na centra handlowe. Jak podkreślają analitycy JLL, poziom nasycenia powierzchnią w centrach handlowych w stolicy sięga 436 mkw. na 1000 mieszkańców. To mniej niż w innych dużych miastach. To jednak ma się zmienić. Teraz w budowie jest w Warszawie 104 tys. „handlowych" metrów. Pozwolenie na budowę na Białołęce otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 tys. mkw.). Przy drugiej inwestycji GTC – Galerii Wilanów z 61 tys. mkw. – trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok.

– Widzimy rosnącą aktywność deweloperów powierzchni handlowych w Warszawie i okolicach. W samym III kwartale podaż w stolicy wzrosła o 31 tys. mkw. w takich obiektach, jak Royal Wilanów oraz rozbudowane Wola Park i Factory Ursus. Natomiast już w IV kwartale w Warszawie do użytku oddano MODO Domy Mody we Włochach, Ferio Wawer w Wawrze i Plac Vogla w Wilanowie – wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych w Warszawie wynosi obecnie ok. 1,7 proc., co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców (3,1 proc.).

Miesięczne czynsze typu prime w najlepszych centrach handlowych wzrosły do 105–120 euro za mkw. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9–10 euro za mkw.

Reklama
Reklama

Jeśli chodzi o nowe marki, to – zdaniem agentów – nadal brakuje dla nich wyjątkowych miejsc w Warszawie. – Marki wchodzące na polski rynek otwierają sklepy w najbardziej prestiżowych lokalizacjach. W III kwartale 2015 r. kilka nowych międzynarodowych marek otworzyło sklepy w Warszawie: Origins w Galerii Mokotów, Paul w Warsaw Financial Center, Fuddruckers i Dairy Queen w Wola Parku. Natomiast już w IV kwartale decyzję o wejściu do Polski ogłosiło Forever 21, które otworzy swój sklep w Galerii Północnej – podaje Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

Bożena Kozłowska, starszy konsultant w dziale badań rynku firmy Knight Frank, zwraca uwagę że zmienia się profil nowych obiektów handlowych.

– Stają się one już nie tylko miejscem zakupów, ale wprowadzają też dodatkowe funkcje: usług, rozrywki, kultury, rozbudowanej gastronomii, które regularnie mają przyciągać konsumentów – podkreśla agentka Knight Frank.

Nieruchomości
Ceny mieszkań nie rosną, ale część klientów wciąż odkłada zakupy
Nieruchomości
Na rynku mieszkań bez upałów
Nieruchomości
Ile mieszkań zbudowały Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe?
Nieruchomości
Parcela pod dom kosztuje czasem fortunę
Nieruchomości
Betony Baumit w nowoczesnym budownictwie: trwałość i wszechstronność
Reklama
Reklama