Reklama

Wybudowali najwięcej od 2009 roku

Deweloperzy oddali w 2015 roku ponad pół miliona mkw. powierzchni w centrach handlowych. Nowych marek w galeriach nie brakuje. Kto przyjdzie w tym roku?

Aktualizacja: 20.01.2016 15:25 Publikacja: 20.01.2016 15:13

Wybudowali najwięcej od 2009 roku

Foto: materiały prasowe

Kolejne 566 tys. "handlowych" mkw. jest nadal w budowie - podaje międzynarodowa firma doradcza JLL .

- 2015 rok był bardzo intensywny na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. W ciągu 12 miesięcy do użytku oddano aż 502 tys. mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, czyli znacznie więcej niż w 2014 r., kiedy rynek wzbogacił się o 332 tys. mkw. Jednocześnie było to najwięcej od 2009 r. - wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL .

Dodaje, że zgodnie z zapowiedziami deweloperów 2016 będzie spokojniejszy pod względem nowych otwarć. Jeśli plany firm zostaną zrealizowane w terminie, rynek może urosnąć o 358 tys. mkw. centrów handlowych.

Łącznie w 2015 r. polski rynek handlowy wzbogacił się o 651 400 mkw. powierzchni handlowej w ramach centrów handlowych (wspomniane 502 000 mkw.), wyprzedażowych (21 300 mkw.), parków handlowych (30 800 mkw.) oraz wolno stojących magazynów handlowych (97 300 mkw.).

Nowe formaty

Reklama
Reklama

- Jednym z ciekawszych trendów na rynku jest rozwój oferty usługowej i zakupowej w ramach ważnych węzłów transportowych, takich jak dworce kolejowe, cechujące się dużym przepływem pasażerów, czyli potencjalnych klientów. Ponadto, rewitalizacje i rozbudowy istniejących obiektów to nadal istotne zjawisko na polskim rynku handlowym. Są one odpowiedzią na starzenie się nieruchomości, rosnącą konkurencję i zmieniające się oczekiwania klientów - wymienia Marta Augustyn, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Na początku 2016 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,01 mln mkw. w ramach takich formatów jak: centra handlowe - 9,28 miliona mkw. (71 proc.), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe - 3,52 miliona mkw. (27 proc.) oraz centra wyprzedażowe - 0,21 miliona mkw. (2 proc.).

Od początku 2015 r. średnie nasycenie powierzchnią w ramach centrów handlowych w Polsce wzrosło z 229 do 241 mkw. na 1000 mieszkańców. Po ukończeniu wszystkich centrów handlowych będących obecnie w budowie, wskaźnik ten osiągnie wartość 256 mkw. - powyżej średniej europejskiej (202 mkw.), jednak wciąż poniżej średniej dla krajów Europy Zachodniej (262 mkw.)

- Ogółem 566 tys. mkw. powierzchni w ramach centrów handlowych jest w budowie, czyli o 20 proc. mniej niż było w analogicznym okresie roku poprzedniego. Najwięcej powierzchni powstaje w głównych aglomeracjach - dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Polskie marki chcą do centrów

JLL podaje, że w 2015 r. do Polski weszło 18 międzynarodowych marek. Najgłośniejszym zagranicznym modowym debiutem w minionym roku był brytyjski Superdry. W 2015 r. swoje pierwsze sklepy w Polsce uruchomiły również takie sieci modowe jak m.in. Kiabi z ofertą dla całej rodziny, sportowe Decimas i Courir czy kosmetyczne - Origins.

Reklama
Reklama

Ponadto, w ubiegłym roku zadebiutowały Dunkin' Donuts, Fuddruckers, Dairy Queen czy Benihana. W tym samym czasie kilka sieci podjęło decyzję o wycofaniu się z polskiego rynku - czeska Bata, amerykański GAP i rosyjskie Centro. Nie jest to jednak początek nowego trendu - twierdzą analitycy JLL.

Polskie marki sukcesywnie powiększały swoje portfolio, czego przykładem jest grupa LPP - w 2015 r. firma uruchomiła 13 sklepów á Tab, natomiast w 2016 r. planuje otwarcie sklepu nowej marki modowej z tzw. wyższej półki -Tallinder. Dynamicznie rozwijają się również niektóre marki zagraniczne, takie jak np. H&M, które dobiera powierzchnię pod nowe koncepty, np. z wystrojem wnętrz.

- Spodziewamy się debiutów nowych marek, zarówno polskich, jak i zagranicznych, których obecność wpłynie pozytywnie na odświeżenie i zróżnicowanie oferty handlowej. Oprócz marki Tallinder, w 2016 r. możemy oczekiwać wejścia popularnej, amerykańskiej sieci Forever21. Pomimo tego, w Polsce nadal brakuje takich marek jak m.in. Banana Republic, French Connection, Primark, czy Uniqlo, bardzo popularnych w innych krajach - dodaje Marta Augustyn.

Zakupy to za mało

Bardzo istotnym trendem jest rozszerzenie oferty w centrach handlowych.

- Coraz ważniejsza staje się oferta gastronomiczna, rozrywkowa czy kulturalna w polskich centrach handlowych. Galerie handlowe zaczęły pełnić także istotną rolę w społecznościach lokalnych, przejmując funkcje niekomercyjne. Przykładami takich działań są otwarcia biur coworkingowych, bibliotek, oddziałów urzędów miejskich, placówek pocztowych, czy teatrów. Usługi te pełnią podwójną rolę: z jednej strony wypełniają wolne przestrzenie, a z drugiej zwiększają odwiedzalność podczas mniej popularnych godzin - wyjaśnia Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Reklama
Reklama

W 2015 r. analitycy JLL odnotowali wzrost stawek na najlepsze lokale w najlepszych centrach handlowych w aglomeracjach Warszawy (do poziomu 110-130 euro za mkw. miesięcznie), Poznania (do 45-50 euro), Krakowa (do 50-55 euro) i Trójmiasta (do 47-50 euro).

Wśród głównych aglomeracji najniższy poziom pustostanów rejestrowany jest w Szczecinie (1,6 proc.), a najwyższy w Poznaniu (4,6 proc.).

opinia

Agnieszka Kołat, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych JLL w Europie Środkowo - Wschodniej:

- To był znakomity rok na rynku inwestycyjnym w segmencie handlowym. Właścicieli zmieniły obiekty o łącznej wartości ponad 2,26 mld euro, co jest drugim najwyższym wynikiem w historii rynku i najlepszym rezultatem od 2006 r.

Reklama
Reklama

Inwestorzy tradycyjnie już poszukiwali produktów prime, czyli wiodących centrów handlowych w głównych aglomeracjach, czego przykładem są spektakularne transakcje sprzedaży Riviery w Gdyni, Starego Browaru w Poznaniu czy Bonarka City Center w Krakowie. Obiekty o mocnej pozycji w mniejszych miastach również cieszyły się sporym zainteresowaniem.

Duży apetyt inwestorów na polskie nieruchomości handlowe odzwierciedla kompresja stóp kapitalizacji, które obecnie szacujemy na poziomie 5 proc. dla najlepszych projektów.

Nieruchomości mieszkaniowe
Bruksela ma plan na tanie mieszkania. Kolejne regulacje zamiast usuwania barier?
Nieruchomości
Produkcyjna sinusoida mieszkaniowa. Po mocnym październiku chudy listopad
Nieruchomości
Rynek najmu schodzi z górki. Ale są mieszkania, które znikają w kilka godzin
Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama