Reklama

Wybudowali najwięcej od 2009 roku

Deweloperzy oddali w 2015 roku ponad pół miliona mkw. powierzchni w centrach handlowych. Nowych marek w galeriach nie brakuje. Kto przyjdzie w tym roku?

Aktualizacja: 20.01.2016 15:25 Publikacja: 20.01.2016 15:13

Wybudowali najwięcej od 2009 roku

Foto: materiały prasowe

Kolejne 566 tys. "handlowych" mkw. jest nadal w budowie - podaje międzynarodowa firma doradcza JLL .

- 2015 rok był bardzo intensywny na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. W ciągu 12 miesięcy do użytku oddano aż 502 tys. mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, czyli znacznie więcej niż w 2014 r., kiedy rynek wzbogacił się o 332 tys. mkw. Jednocześnie było to najwięcej od 2009 r. - wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL .

Dodaje, że zgodnie z zapowiedziami deweloperów 2016 będzie spokojniejszy pod względem nowych otwarć. Jeśli plany firm zostaną zrealizowane w terminie, rynek może urosnąć o 358 tys. mkw. centrów handlowych.

Łącznie w 2015 r. polski rynek handlowy wzbogacił się o 651 400 mkw. powierzchni handlowej w ramach centrów handlowych (wspomniane 502 000 mkw.), wyprzedażowych (21 300 mkw.), parków handlowych (30 800 mkw.) oraz wolno stojących magazynów handlowych (97 300 mkw.).

Nowe formaty

Reklama
Reklama

- Jednym z ciekawszych trendów na rynku jest rozwój oferty usługowej i zakupowej w ramach ważnych węzłów transportowych, takich jak dworce kolejowe, cechujące się dużym przepływem pasażerów, czyli potencjalnych klientów. Ponadto, rewitalizacje i rozbudowy istniejących obiektów to nadal istotne zjawisko na polskim rynku handlowym. Są one odpowiedzią na starzenie się nieruchomości, rosnącą konkurencję i zmieniające się oczekiwania klientów - wymienia Marta Augustyn, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Na początku 2016 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,01 mln mkw. w ramach takich formatów jak: centra handlowe - 9,28 miliona mkw. (71 proc.), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe - 3,52 miliona mkw. (27 proc.) oraz centra wyprzedażowe - 0,21 miliona mkw. (2 proc.).

Od początku 2015 r. średnie nasycenie powierzchnią w ramach centrów handlowych w Polsce wzrosło z 229 do 241 mkw. na 1000 mieszkańców. Po ukończeniu wszystkich centrów handlowych będących obecnie w budowie, wskaźnik ten osiągnie wartość 256 mkw. - powyżej średniej europejskiej (202 mkw.), jednak wciąż poniżej średniej dla krajów Europy Zachodniej (262 mkw.)

- Ogółem 566 tys. mkw. powierzchni w ramach centrów handlowych jest w budowie, czyli o 20 proc. mniej niż było w analogicznym okresie roku poprzedniego. Najwięcej powierzchni powstaje w głównych aglomeracjach - dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Polskie marki chcą do centrów

JLL podaje, że w 2015 r. do Polski weszło 18 międzynarodowych marek. Najgłośniejszym zagranicznym modowym debiutem w minionym roku był brytyjski Superdry. W 2015 r. swoje pierwsze sklepy w Polsce uruchomiły również takie sieci modowe jak m.in. Kiabi z ofertą dla całej rodziny, sportowe Decimas i Courir czy kosmetyczne - Origins.

Reklama
Reklama

Ponadto, w ubiegłym roku zadebiutowały Dunkin' Donuts, Fuddruckers, Dairy Queen czy Benihana. W tym samym czasie kilka sieci podjęło decyzję o wycofaniu się z polskiego rynku - czeska Bata, amerykański GAP i rosyjskie Centro. Nie jest to jednak początek nowego trendu - twierdzą analitycy JLL.

Polskie marki sukcesywnie powiększały swoje portfolio, czego przykładem jest grupa LPP - w 2015 r. firma uruchomiła 13 sklepów á Tab, natomiast w 2016 r. planuje otwarcie sklepu nowej marki modowej z tzw. wyższej półki -Tallinder. Dynamicznie rozwijają się również niektóre marki zagraniczne, takie jak np. H&M, które dobiera powierzchnię pod nowe koncepty, np. z wystrojem wnętrz.

- Spodziewamy się debiutów nowych marek, zarówno polskich, jak i zagranicznych, których obecność wpłynie pozytywnie na odświeżenie i zróżnicowanie oferty handlowej. Oprócz marki Tallinder, w 2016 r. możemy oczekiwać wejścia popularnej, amerykańskiej sieci Forever21. Pomimo tego, w Polsce nadal brakuje takich marek jak m.in. Banana Republic, French Connection, Primark, czy Uniqlo, bardzo popularnych w innych krajach - dodaje Marta Augustyn.

Zakupy to za mało

Bardzo istotnym trendem jest rozszerzenie oferty w centrach handlowych.

- Coraz ważniejsza staje się oferta gastronomiczna, rozrywkowa czy kulturalna w polskich centrach handlowych. Galerie handlowe zaczęły pełnić także istotną rolę w społecznościach lokalnych, przejmując funkcje niekomercyjne. Przykładami takich działań są otwarcia biur coworkingowych, bibliotek, oddziałów urzędów miejskich, placówek pocztowych, czy teatrów. Usługi te pełnią podwójną rolę: z jednej strony wypełniają wolne przestrzenie, a z drugiej zwiększają odwiedzalność podczas mniej popularnych godzin - wyjaśnia Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Reklama
Reklama

W 2015 r. analitycy JLL odnotowali wzrost stawek na najlepsze lokale w najlepszych centrach handlowych w aglomeracjach Warszawy (do poziomu 110-130 euro za mkw. miesięcznie), Poznania (do 45-50 euro), Krakowa (do 50-55 euro) i Trójmiasta (do 47-50 euro).

Wśród głównych aglomeracji najniższy poziom pustostanów rejestrowany jest w Szczecinie (1,6 proc.), a najwyższy w Poznaniu (4,6 proc.).

opinia

Agnieszka Kołat, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych JLL w Europie Środkowo - Wschodniej:

- To był znakomity rok na rynku inwestycyjnym w segmencie handlowym. Właścicieli zmieniły obiekty o łącznej wartości ponad 2,26 mld euro, co jest drugim najwyższym wynikiem w historii rynku i najlepszym rezultatem od 2006 r.

Reklama
Reklama

Inwestorzy tradycyjnie już poszukiwali produktów prime, czyli wiodących centrów handlowych w głównych aglomeracjach, czego przykładem są spektakularne transakcje sprzedaży Riviery w Gdyni, Starego Browaru w Poznaniu czy Bonarka City Center w Krakowie. Obiekty o mocnej pozycji w mniejszych miastach również cieszyły się sporym zainteresowaniem.

Duży apetyt inwestorów na polskie nieruchomości handlowe odzwierciedla kompresja stóp kapitalizacji, które obecnie szacujemy na poziomie 5 proc. dla najlepszych projektów.

Nieruchomości
Ceny mieszkań nie rosną, ale część klientów wciąż odkłada zakupy
Nieruchomości
Na rynku mieszkań bez upałów
Nieruchomości
Ile mieszkań zbudowały Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe?
Nieruchomości
Parcela pod dom kosztuje czasem fortunę
Nieruchomości
Betony Baumit w nowoczesnym budownictwie: trwałość i wszechstronność
Reklama
Reklama