Reklama

Biura: jak wyglądają siedziby największych firm

Kuchnia jak boisko do golfa, pokój z motywami gór, sala konferencyjna inspirowana twórczością U2. Tak firmy planują swoje siedziby.

Aktualizacja: 13.10.2016 17:46 Publikacja: 07.10.2016 09:58

Sala konferencyjna Blue Water

Foto: Armstrong

Doktor Craig Knight z University of Exeter przez ponad 12 lat badał różne środowiska pracy i doszedł do wniosku, że ascetyczne, minimalistycznie urządzone wnętrza nie wpływają dodatnio na poziom satysfakcji pracowników. Jego zdaniem, dużo lepiej sprawdzają się kreatywne przestrzenie, najlepiej takie, o których wyglądzie mogły zdecydować osoby korzystające z nich. To teoria, badanie z zagranicznego rynku. A jak jest w praktyce w Polsce? Zapytaliśmy największych deweloperów na rynku i projektantów o to, jakie biura dziś tworzą. Czy głos mają też ich użytkownicy?

Stanislav Frnka, prezes HB Reavis Poland:

– Kreatywne biuro nie jest zlepkiem przypadkowych rozwiązań, które wyglądają efektownie w materiałach marketingowych. To przestrzeń mądrze zaplanowana od podstaw, z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi badawczych, angażujących też samych pracowników.

Świadomość najemców, dotycząca roli i znaczenia atrakcyjnego wizualnie i funkcjonalnie biura, wyraźnie rośnie. Coraz więcej najemców oczekuje przestrzeni, w której wydzielone są strefy przeznaczone do wykonywania konkretnych działań: miejsca do pracy grupowej i w ciszy (wyodrębnione, ale niekoniecznie w postaci zamkniętych pokojów), ruchome stanowiska dla pracowników mobilnych, tradycyjne sale konferencyjne itp.

Do tego dochodzą przestrzenie służące do mniej formalnych spotkań czy warsztatów. W kreatywnym biurze nie może zabraknąć stref relaksu oraz funkcjonalnej, łatwo dostępnej kuchni.

Reklama
Reklama

W HB Reavis sami niedawno mogliśmy wcielić się w rolę testera rozwiązań, które oferujemy, podczas przeprowadzki do naszej nowej warszawskiej siedziby w biurowcu Postępu 14.

Jeroen van der Toolen, dyrektor zarządzający Ghelamco CEE:

– Sukces komercyjny projektu biurowego uzależniony jest nie tylko od lokalizacji, ale przede wszystkim od jakości przestrzeni, w której mają pracować przyszli najemcy.

Miejsce pracy powinno być dopasowane do charakteru ludzi w nim pracujących. Nasz zespół stanowią osoby ambitne, dynamiczne i kreatywne i takie też jest biuro firmy w Warsaw Spire. Znajdują się tu pomieszczenia urządzone zgodne z zainteresowaniami i pasjami całego zespołu, np. jest kuchnia przypominająca boisko do golfa, pokój z motywami gór i sportów zimowych czy sala konferencyjna inspirowana twórczością U2. W innych miejscach pojawia się też znane z elewacji Warsaw Spire hasło „Kocham Warszawę", które odzwierciedla nasz stosunek do miasta, w którym pracujemy.

Ewelina Kałużna, dyrektor, Skanska Property Poland:

– Jedną z ważniejszych zmian w podejściu do projektowania miejsca pracy ostatnich lat jest to, że biuro stało się podstawowym narzędziem HR pomagającym m.in. w rekrutacji. Potwierdzają to nasze badania, z których wynika, że ośmiu na dziesięciu kandydatów chce zobaczyć swoje przyszłe miejsce pracy przed podpisaniem umowy. Design w biurze często odpowiada za pierwsze wrażenie w kontakcie z marką i tzw. efekt wow. Ale równie ważne jest to, aby przestrzeń była funkcjonalna i dostosowana do potrzeb pracowników. Doskonale sprawdza się tu koncepcja Activity Based Workplace. To nie tylko sposób na atrakcyjne urządzenie wnętrza, ale i filozofia stylu pracy. Gwarantuje przede wszystkim wolność wyboru.

Dzięki temu, wykorzystując swój własny kalendarz, pracownicy mogą decydować o tym, czy dzisiaj będą pracować sami w wyciszonym pokoju, na otwartej przestrzeni w większej grupie roboczej przypisanej do danego projektu, w sali konferencyjnej na całodziennym spotkaniu z klientem czy na wygodnej kanapie w strefie relaksu.

Joanna Olejniczak-Suchecka, dyrektor, Torus:

– Dzisiaj zdecydowanie odchodzi się już od minimalistycznych, ascetycznych pomieszczeń na rzecz tworzenia bardziej zróżnicowanego, przytulnego, a w niektórych elementach domowego klimatu. W przestrzeniach biurowych powstają strefy relaksu i gier, a kuchnie nie są już małymi pomieszczeniami służącymi tylko do jedzenia, ale naturalnymi miejscami spotkań, rozmów, odpoczynku i integracji. W biurach pojawia się też coraz więcej dodatkowego wyposażenia i mebli, których przeznaczenie nie jest stricte związane z wykonywaniem pracy. Powstają otwarte miejsca do nieformalnych spotkań, które urozmaicają otwarte przestrzenie i stwarzają warunki do przypadkowych interakcji. Na te trendy odpowiada oczywiście przemysł meblowy.

Reklama
Reklama

Mac Stopa, Massive Design:

– O sukcesie projektu nowoczesnego biura decyduje odpowiednie zaaranżowanie oraz wyposażenie powierzchni. Bardzo dobrze sprawdza się zaangażowanie pracowników przy decyzjach dotyczących ogólnego kształtowania wizerunku biura, rozwiązań kolorystycznych i tematycznych dla wybranych powierzchni integracyjnych, salek spotkań, kuchenek.

Często poprzez współpracę z pracownikami staramy się ich dokładnie wysłuchać, pobudzać ich wyobraźnię, a następnie wspólnie wybrać rozwiązania estetyczno-funkcjonalne. Nowoczesne biuro to oczywiście powierzchnia pracy, ale i miejsce kooperacji, integracji, spotkań, na co ogromny wpływ ma przyjaźnie zaprojektowana przestrzeń biurowa.

Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor, Mikomax Smart Office:

– Z naszych badań wynika, że dla zdecydowanej większości – ok. 60 proc. – pracowników z sektora usług dla biznesu wygląd i organizacja miejsca pracy są ważne. Te dane obalają mit, zgodnie z którym estetyczne i nieszablonowo zaaranżowane biuro powinno być zarezerwowane dla agencji reklamowych czy innych sektorów kreatywnych. To, jak wygląda otaczająca nas przestrzeń, ma bezpośrednie przełożenie na jakość naszej pracy, poziom koncentracji, a nawet stopień zaangażowania w wykonywane obowiązki. Zasada ta dotyczy wszystkich branż bez wyjątku.

Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Nieruchomości
Rynek nieruchomości dwa lata po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Czy będą kolejki u notariuszy
Nieruchomości
Czy to już czas na zakup mieszkania? Nie brakuje pesymistów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Żniwa na rynku pierwotnym? Deweloperzy już się szykują
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama