Reklama

Ślązacy chcą u siebie marek luksusowych

Rynek outletowy jest odbiciem sytuacji na rynku detalicznym i w regularnych centrach handlowych -mówi Wojciech Cieślak, członek zarządu spółki Silesia Outlet.

Aktualizacja: 12.05.2017 11:21 Publikacja: 12.05.2017 11:12

Wojciech Cieślak, członek zarządu spółki Silesia Outlet

Wojciech Cieślak, członek zarządu spółki Silesia Outlet

Foto: ROL

Rz: Z badań wynika, że osiem na dziesięć osób odwiedzających polskie outlety robi w nich zakupy, wydając jednorazowo – średnio – ponad 240 zł. To mało w porównaniu z outletami na Zachodzie. Z czego to wynika?

Wojciech Cieślak, członek zarządu spółki Silesia Outlet: To mniej więcej jedna trzecia tego, co wydają klienci w zachodnich outletach. Z czego to wynika? Oczywiście z różnicy w dochodach między nami i naszymi zachodnimi sąsiadami. Natomiast w ostatnich dziesięciu latach zaobserwowałem 50-procentowy wzrost dochodów z mkw. powierzchni handlowej w polskich outletach – a więc tendencja jest dobra. Zwłaszcza na Śląsku, który po Warszawie jest drugim, co do zamożności, regionem w Polsce. Mieszka tu 2,5 mln ludzi, a Gliwice to drugie po Warszawie miasto w Polsce z najwyższym dochodem na mieszkańca – jak pokazywały dane GUS w 2015 r.

W Polsce w centrach wyprzedaży jest mało marek z najwyższej półki. Czy to się zmieni?

Rynek outletowy jest zawsze odbiciem sytuacji na rynku detalicznym i w regularnych centrach handlowych, a w Polsce salony marek luksusowych są wciąż raczej wyjątkiem niż normą. Polacy nie mają tak zasobnych portfeli jak nasi zachodni sąsiedzi, dlatego u nas tylko w nielicznych outletach można znaleźć butiki luksusowych marek, takich jak np. Armani.

Wraz ze wzrostem zamożności Polaków będzie przybywać także salonów marek premium w centrach handlowych. Poza tym rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie z roku na rok. W 2016 roku jego wartość wyniosła 16,4 mld zł, a do roku 2020 ma się zwiększyć o 27 proc., osiągając poziom bliski 21 mld zł.

Reklama
Reklama

W 2015 roku mieszkańcy województwa śląskiego zajęli drugie miejsce w krajowym rankingu osób zamożnych i bogatych z łącznym dochodem wynoszącym blisko 22 mld zł brutto, stąd wielu Ślązaków oczekuje w obiektach handlowych obecności marek luksusowych. Dlatego w powstającym w Gliwicach Outlecie Silesia będzie dział z modą premium, którą stworzą m.in. Guess, Umbro i Pierre Cardin.

Jak przyciągnąć klientów do centrów handlowych? Niskie ceny, usługi towarzyszące? Ale jakie?

Regularne centra handlowe coraz bardziej zmieniają się w destynacje rozrywkowo-gastronomiczne. Obrastają dodatkowymi, coraz bardziej wyrafinowanymi funkcjami, w wyniku czego stają się głównie miejscami atrakcyjnego spędzania czasu, a nie obiektami czysto handlowymi.

Inaczej jest w przypadku centrów outletowych, których podstawową atrakcją są nieustannie trwające wyprzedaże, codzienne obniżki i okazje zakupowe.

Z jednej strony, to podobne obiekty, ale mają jednak trochę inne funkcje, co odzwierciedlają także badania. Otóż tylko 30 proc. odwiedzających centra handlowe faktycznie wychodzi z nich z zakupami, gdy w outletach to ponad 70 proc. Inna jest też siła oddziaływania centrum wyprzedażowego: do outletu klienci przyjeżdżają z miejsc oddalonych nawet o 1,5 godziny jazdy samochodem.

Czym różni się outlet od centrum handlowego w polskich warunkach w porównaniu z Zachodem?

Reklama
Reklama

Przede wszystkim architekturą i oczywiście większą obecnością marek premium. Centra outletowe na Zachodzie realizowane są w formule village, czyli w postaci ulic handlowych z salonami różnych marek, do których wchodzi się osobnym wejściem, bezpośrednio z ulicy. Takie miasteczka to blisko 90 proc. wszystkich centrów wyprzedażowych na zachodzie Europy.

W Polsce natomiast ze względu na pogodę obiekty handlowe to jeden wspólny budynek łączący pod jednym dachem różne salony. W tej formule realizowany będzie także Silesia Outlet, który umożliwi klientom niezależnie od pogody komfortowe zakupy w około 120 sklepach.

Skąd pomysł na centrum wyprzedaży w Gliwicach? Co wyróżni ten obiekt od innych?

Silesia Outlet będzie pierwszym centrum wyprzedażowym na Śląsku, bo najbliższe centrum tego typu jest w Sosnowcu, czyli Zagłębiu, a nie na Śląsku.

Obiekt powstanie tuż przy A4 Kraków–Wrocław–węzeł Gliwice-Bojków, którą przemierza 50 tys. samochodów dziennie. Taka lokalizacja znacząco zwiększa strefę zasięgu i szybkość dotarcia do obiektu nawet z miejscowości oddalonych o 100 km. W bezpośredniej strefie zasięgu mieszka około 6,5 mln klientów, a istniejące już w sąsiedztwie dwa obiekty retail parku, Auchan i Leroy Merlin, odwiedza rocznie około 4,5 mln osób. Śląsk to aglomeracja z ogromnym potencjałem zakupowym. To region o najwyższym w kraju wskaźniku gęstości zaludnienia: 382 osoby na kilometr kwadratowy. Tak duża koncentracja ludności na stosunkowo niewielkim obszarze to ogromny potencjalny rynek zbytu artykułów konsumpcyjnych.

Kiedy otwarcie?

Reklama
Reklama

Prace budowlane rozpoczną się w drugiej połowie 2017 roku, a otwarcie przewidujemy w 2018 roku.

A czym będzie się różnił gliwicki outlet od tego zlokalizowanego niedaleko Wiednia – Fashion Outlet Parndorf, który również należy do firmy?

Architekturą i ofertą marek premium. Poza tym Silesia – położona zaledwie siedem minut jazdy od rynku w Gliwicach – będzie centrum miejskim. Natomiast obiekt w Parndorfie to centrum podmiejskie – do Wiednia jest stąd ponad 30 kilometrów.

Czy zapowiadany zakaz handlu w niedziele nie zniechęca do inwestowania w handel w Polsce?

Oczywiście, że zniechęca. Wszelkie tego typu zakazy hamują rozwój gospodarki. Taki przepis będzie skutkował ograniczeniem rozwoju branży i spadkiem obrotów zarówno w outletach, jak i regularnych centrach handlowych. Stracimy na tym wszyscy: i klienci, i operatorzy obiektów handlowych.  —gb

Nieruchomości
Handel idzie do małych miast. Ile kosztuje powierzchnia handlowa?
Nieruchomości
Rynek mieszkań ożywi się jesienią
Nieruchomości
Polskie magazyny na celowniku inwestorów
Nieruchomości
Polacy wciąż chętnie kupują nieruchomości w Hiszpanii – znamy dane za II kwartał
Nieruchomości
Nieruchomości jak pole minowe. "Okazja" może słono kosztować
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama