– Klienci poszukują dziś gotowych rozwiązań. Dlatego wielu deweloperów oferuje wykończone pod klucz mieszkania – ocenia Tomasz Panabażys ze spółki J.W. Construction Holding. – Ale i standard deweloperski ma wielu zwolenników. Nie sądzę więc, żeby zniknął z rynku. Są klienci, którzy chcą zaaranżować wnętrza w swoim stylu. Co ważne – mieszkanie w takim standardzie jest tańsze. Kupującemu łatwiej wpasować się więc w limit kredytowy – podkreśla.
Według Eweliny Juroszek z firmy Atal wykończonych mieszkań będzie poszukiwać coraz więcej klientów. – Jaki zakres wykończenia się przyjmie, czy pod klucz z meblami, czy też w innej formie, to wciąż sprawa otwarta – uważa przedstawicielka Atala.
Piotr Fijołek ze spółki Griffin Real Estate ocenia, że raczej nie doczekamy się czasów, kiedy nie będzie można kupić nowego mieszkania w stanie deweloperskim. – Deweloperzy rozwijają wprawdzie departamenty specjalizujące się w wykańczaniu wnętrz, jednak ich oferta wciąż jest uboga. Klient zaś, jeżeli nie będzie mógł wybrać sposobu wykończenia np. podłogi, jaki sobie wymarzył, zrezygnuje z możliwości kompleksowego wykańczania lokalu przez dewelopera – ocenia Piotr Fijołek. – Wykończenie pod klucz może stać się standardem w segmencie nieruchomości wakacyjnych, ze względu na ich charakter.
Zniżki w hurtowniach
Z pakietów wykończeniowych spółki Atal można skorzystać, kupując lokale tej firmy w inwestycjach we Wrocławiu, Katowicach, Łodzi. Na gotowym wrocławskim Osiedlu Mieszczańskim do kupienia są mieszkania od 53 do 107 mkw. Cena mkw. w standardzie deweloperskim: 5,9 tys. zł. Cena mkw. lokalu wykończonego: 6,1 tys. zł. Z kolei na oddanym osiedlu Nowe Polesie w Łodzi na klientów czekają mieszkania od 30 do 100 mkw. w cenie 5,1 tys. zł za mkw. Jeśli nabywca zdecyduje się na wykończony lokal, za mkw. zapłaci 5,3 tys. zł.
Jak tłumaczy Ewelina Juroszek, firma wykańczanie mieszkań zaproponowała pierwszy raz ponad rok temu przy okazji promocji dużych ukończonych lokali w inwestycji w Krakowie. Potem oferta została rozszerzona. Ewelina Juroszek zapewnia, że promocja odnosi sukces, a rozwiązanie jest opłacalne dla dewelopera zarówno marketingowo, jak i finansowo.