Kto buduje najwięcej centrów handlowych

Polska jest na trzecim miejscu w Europie pod względem budowy centrów handlowych. W pierwszej połowie 2012 r. deweloperzy oddali do użytku 140 tys. mkw.

Publikacja: 14.08.2012 12:44

Kto buduje najwięcej centrów handlowych

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Tak wynika z opublikowanego właśnie badania firmy CBRE "Shopping Centre Stock in Europe".

- W Warszawie podaż nie nadąża za popytem. Mało jest projektów w budowie. Stolica pozostaje jednocześnie najdroższym rynkiem powierzchni handlowych w Polsce. Stawki czynszu za lokale w najlepszych galeriach i przy najbardziej atrakcyjnych ulicach handlowych osiągają tu 75-90 euro za mkw. miesięcznie. Natomiast średnie czynsze za lokale handlowe w stolicy wynoszą 30-45 euro za mkw. miesięcznie - wyliczają analitycy CBRE, którzy badali rynek istniejących już i budowanych w Europe centrów handlowych o powierzchni 10 000 mkw. i większych.

Rynki wschodzące dominują

W pierwszej połowie 2012 r. w całej Europie otwarto 51 nowych centrów handlowych o łącznej powierzchni 1,5 miliona mkw., a kolejne 3 miliony mkw. powinny zostać ukończone w drugiej połowie roku. Jeśli wszystkie inwestycje zostaną oddane do użytku w terminie, łącznie w tym roku przybędzie 4,4 mln mkw. powierzchni handlowych. To 25 proc. więcej niż w 2011 r., kiedy to ukończono 3,6 mln mkw. nowych powierzchni.

Najbardziej dynamicznym rynkiem jest Turcja, gdzie w 2012 r. oddano jak dotąd do użytku prawie 400 tys. mkw. powierzchni w nowych centrach handlowych, co stanowi jedną trzecią wszystkich centrów ukończonych w Europie w pierwszej połowie roku. Na drugim miejscu są Niemcy (165 tys. mkw.), a następnie Polska i Włochy (po 140  mkw.) - podaje CBRE.

Dziś w Polsce w budowie jest 18 nowych centrów handlowych, z czego zdecydowana większość w średniej wielkości i w mniejszych miastach. Ale w Warszawie, gdzie popyt ze strony najemców jest najwyższy, powstają tylko dwa nowe centra handlowe.

- Rynki wschodzące dominują w ostatnich latach pod względem budowy nowych centrów handlowych, co nie dziwi. Turcja, Polska i Rosja są wśród najbardziej aktywnych graczy. Spośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej dynamiczny rozwój notują obecnie Ukraina, Bułgaria, a także Chorwacja, które do tej pory zostawały w tyle - zwraca uwagę Mike Atwell, dyrektor rynków kapitałowych na Europę Środkowo-Wschodnią w firmie CBRE. -  Za tym pójdzie dalsza ekspansja sklepów międzynarodowych marek, choć trzeba dodać, że nowe projekty niekoniecznie pokryją niedobór wysokiej jakości powierzchni w centrach głównych miast, takiej jaka jest najbardziej poszukiwana przez najemców. Jeśli chodzi o Polskę – dostrzegamy dużą aktywność deweloperów centrów handlowych w całym kraju, jednak dotyczy to przede wszystkim ośrodków regionalnych, gdzie powierzchnia handlowa i tak jest dostępna, lub mniejszych miast, aspirujących do posiadania swojej pierwszej nowoczesnej galerii handlowej".

Brakuje projektów dla Warszawy

Według najnowszego raportu Warsaw Retail MarketView, opracowanego przez oddział CBRE w Polsce i analizującego warszawski rynek powierzchni handlowych, łączna powierzchnia działających w Warszawie centrów to obecnie 1,33 mln mkw. Praktycznie wszystkie warszawskie projekty oferują powierzchnię najmu powyżej 10 000 mkw.

- Pomimo dynamicznego rozwoju nowych centrów handlowych w całym kraju, podaż powierzchni w Warszawie pozostaje zdecydowanie za niska. W 2011 r. nie oddano w stolicy żadnego nowego centrum, a w 2012 r. tylko jedno – Galerię Brwinów o powierzchni najmu 10 000 mkw. w strefie podmiejskiej. Na rok 2012 nie są w aglomeracji warszawskiej przewidziane żadne inne otwarcia, za to w 2013 r. zostanie oddane do użytku prawie 75 000 mkw. powierzchni handlowych w trzech nowych projektach i jednej rozbudowie - wyliczają analitycy CBRE.

W budowie jest m.in. jest Galeria Miejska Plac Unii. Zlokalizowana w centrum miasta, na miejscu dawnego Supersamu, będzie dysponować handlową powierzchnią najmu 15,4 tys. mkw., z czego 65 proc. zostało już wynajęte, choć do ukończenia inwestycji jest jeszcze ponad rok.

Również w 2013 r. w warszawskiej dzielnicy Białołęka zostanie oddane do użytku nowe centrum outlet - Factory Annopol o powierzchni 20 tys. mkw., z czego 50 proc. ma już najemców. Z kolei w podwarszawskich Łomiankach otworzy się w przyszłym roku centrum handlowe o powierzchni ponad 33 tys. mkw. Do tego należy dodać rozpoczętą właśnie rozbudowę Galerii Mokotów, jednego z wiodących warszawskich centrów, o kolejne 5 tys. mkw.

- Rynek warszawski wciąż jest daleki od nasycenia, a popyt znacznie przewyższa podaż. Dostępność lokali o powierzchni powyżej 100 mkw. w najlepszych centrach handlowych jest bliska zera. To sprawia, że odsetek wolnych powierzchni w Warszawie jest marginalny i wynosi obecnie 1,6 proc. Dlatego rośnie zainteresowanie najemców lokalami przy głównych ulicach handlowych - tłumaczy Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska i dodaje: -  Można jednocześnie dostrzec, że polscy konsumenci zaczynają stopniowo przyjmować  kontynentalny  styl spędzania czasu w miejscach na wolnym powietrzu. Taki trend, widoczny szczególnie w Warszawie, zachęca bardziej niezależne sklepy, kawiarnie i restauracje do otwierania lokali w niestandardowych, czasem wręcz offowych lokalizacjach w centrum miasta.

Znane marki chcą do Polski

Polska wyrabia sobie pozycję silnego, rozwiniętego rynku handlowego, co przyciąga do naszego kraju kolejne renomowane marki, dla których przyczółkiem staje się Warszawa.

Wśród sklepów znanych marek, jakie w ostatnim czasie pojawiły się na polskim rynku, są m.in. COS, Carpisa, Bynamesakke, La Perla, Jack Wolfskin, Games Workshop, czy American Eagle Outfitters.

źródło: CBRE

Tak wynika z opublikowanego właśnie badania firmy CBRE "Shopping Centre Stock in Europe".

- W Warszawie podaż nie nadąża za popytem. Mało jest projektów w budowie. Stolica pozostaje jednocześnie najdroższym rynkiem powierzchni handlowych w Polsce. Stawki czynszu za lokale w najlepszych galeriach i przy najbardziej atrakcyjnych ulicach handlowych osiągają tu 75-90 euro za mkw. miesięcznie. Natomiast średnie czynsze za lokale handlowe w stolicy wynoszą 30-45 euro za mkw. miesięcznie - wyliczają analitycy CBRE, którzy badali rynek istniejących już i budowanych w Europe centrów handlowych o powierzchni 10 000 mkw. i większych.

Pozostało 88% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie