Co więcej jak wynika z opracowania firmy Jones Lang LaSalle w pierwszym półroczu 2013 r. na rynek trafiło kolejne 130 tys. mkw. nowych powierzchni, z czego 74,5 tys. mkw. (w czterech nowych i trzech rozbudowanych obiektach) przypadło na drugi kwartał.
W sumie w Polsce jest już 353 centra handlowe o łącznej powierzchni 8,1 mln mkw. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej (wszystkie formaty wliczając centra handlowe, parki handlowe czy centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosła 11,3 mln mkw. powierzchni najmu.
Obiekty, które powstały w drugim kwartale 2013 r. to: Galeria Solna (30 tys. mkw.) w Inowrocławiu, Galeria Mallwowa (11 tys. mkw.) w Skórzewie k. Poznania, Galeria Podkowa (8 tys. mkw.) w Podkowie Leśnej k. Warszawy oraz Galeria Zabrze (6,5 tys. mkw.) w Zabrzu. Pozostała podaż to wynik rozbudowy trzech obiektów, takich jak: Auchan (prawie 11 tys. mkw.) w Łomiankach pod Warszawą, Hermes (blisko 5 tys. mkw.) w Skarżysku-Kamiennej i Galeria Mazurska (3 tys. mkw.) w Ostródzie.
Aktywność deweloperów pozostaje wysoka. Ponad 730 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej jest w budowie, z czego ponad 370 tys. mkw. ma zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku (łącznie 500 tys. mkw. nowej powierzchni w całym 2013). Prognozy z początku roku były bardziej optymistyczne. Planowano ukończenie ponad 750 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych, jednak niektórzy deweloperzy zrewidowali swoje plany opóźniając budowę lub przekładając datę otwarcia niektórych projektów.
Po wyraźnym zainteresowaniu w ubiegłym roku małymi miastami, obecnie uwaga deweloperów skupia się ponownie na głównych rynkach. Aż 64 proc. tegorocznej podaży wejdzie na rynki w największych miastach, 29 proc. pojawi się w tych poniżej 100 tys. mieszkańców, reszta w miastach średniej wielkości.