Reklama

Przybywa centrów handlowych

Deweloperzy wciąż budują nowe obiekty, choć w Polsce działają już 353 centra handlowe.

Aktualizacja: 04.07.2013 15:39 Publikacja: 04.07.2013 14:29

Przybywa centrów handlowych

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Co więcej jak wynika z opracowania firmy Jones Lang LaSalle w pierwszym półroczu 2013 r. na rynek trafiło kolejne 130 tys. mkw. nowych powierzchni, z czego 74,5 tys. mkw. (w czterech nowych i trzech rozbudowanych obiektach) przypadło na drugi kwartał.

W sumie w Polsce jest już 353 centra handlowe o łącznej powierzchni  8,1 mln mkw. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej (wszystkie formaty wliczając centra handlowe, parki handlowe czy centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosła 11,3 mln mkw. powierzchni najmu.

Obiekty, które powstały w drugim kwartale 2013 r. to: Galeria Solna (30 tys. mkw.) w Inowrocławiu, Galeria Mallwowa (11 tys. mkw.) w Skórzewie k. Poznania, Galeria Podkowa (8 tys. mkw.) w Podkowie Leśnej k. Warszawy oraz Galeria Zabrze (6,5 tys. mkw.) w Zabrzu. Pozostała podaż to wynik rozbudowy trzech obiektów, takich jak: Auchan (prawie 11 tys. mkw.) w Łomiankach pod Warszawą, Hermes (blisko 5 tys. mkw.) w Skarżysku-Kamiennej i Galeria Mazurska (3 tys. mkw.) w Ostródzie.

Aktywność deweloperów pozostaje wysoka. Ponad 730 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej jest w budowie, z czego ponad 370 tys. mkw. ma zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku (łącznie 500 tys. mkw. nowej powierzchni w całym 2013). Prognozy z początku roku były bardziej optymistyczne. Planowano ukończenie ponad 750 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych, jednak niektórzy deweloperzy zrewidowali swoje plany opóźniając budowę lub przekładając datę otwarcia niektórych projektów.

Po wyraźnym zainteresowaniu w ubiegłym roku małymi miastami, obecnie uwaga deweloperów skupia się ponownie na głównych rynkach. Aż 64 proc. tegorocznej podaży wejdzie na rynki w największych miastach, 29 proc. pojawi się w tych poniżej 100 tys. mieszkańców, reszta w miastach średniej wielkości.

Reklama
Reklama

Przewaga największych metropolii w statystykach to efekt budowy dużych kompleksów, takich jak m.in. Poznań City Centre, Galeria Katowicka, Riviera w Gdyni (nowa nazwa rozbudowywanego obecnie centrum Wzgórze), Auchan Bronowice w Krakowie, a także w mniejszym stopniu Galeria Miejska Plac Unii w Warszawie. Większość z tych projektów może znacząco zmienić układ sił na mapach handlowych miast, w których powstaną.

Pod względem wielkości projektów, w 2013 r. centra średnie i duże zdominują rynek stanowiąc 76 proc. tegorocznej podaży. W styczniu 2013 r. wskaźnik powierzchni niewynajętej w ośmiu największych aglomeracjach wynosił ok. 2,5 proc.

Co więcej jak wynika z opracowania firmy Jones Lang LaSalle w pierwszym półroczu 2013 r. na rynek trafiło kolejne 130 tys. mkw. nowych powierzchni, z czego 74,5 tys. mkw. (w czterech nowych i trzech rozbudowanych obiektach) przypadło na drugi kwartał.

W sumie w Polsce jest już 353 centra handlowe o łącznej powierzchni  8,1 mln mkw. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej (wszystkie formaty wliczając centra handlowe, parki handlowe czy centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosła 11,3 mln mkw. powierzchni najmu.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Coraz mniej wolnych miejsc noclegowych w górach i nad morzem
Nieruchomości
Ronson liczy na wzrost sprzedaży mieszkań
Nieruchomości
Fabryka Park w Katowicach w nowych rękach
Nieruchomości
White Stone Development wybuduje mieszkania w Warszawie i Szczecinie
Nieruchomości
PRS. Ponad pół tysiąca lokali na wynajem w AFI Home Metro Zachód
Reklama
Reklama