Reklama

Działki budowlane trzymają cenę

Klientom indywidualnym coraz trudniej kupić kawałek gruntu w stolicy. Parcele budowlane wykupują deweloperzy.

Publikacja: 19.08.2014 16:01

Działki budowlane trzymają cenę

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Pośrednicy obserwują coraz większe zainteresowanie działkami budowlanymi nie tylko w Warszawie,  ale także w innych miejscowościach na Mazowszu. Szczególnie chętnie są kupowane grunty w obrębie miasta, ze wszystkimi mediami.

– Największym powodzeniem cieszą się działki o powierzchni od 800 mkw. do 1,2 tys. metrów, pod domy wolno stojące – mówi Jarosław Mikołaj Skoczeń z firmy doradczej Emmerson Realty.

Jeśli natomiast w grę wchodzi zabudowa szeregowa, poszukiwane są takie tereny, na których każdy dom będzie mógł mieć 300–500-metrowy ogród.

Na obniżki cen coraz trudniej dziś liczyć. – Generalnie ziemia zawsze trzyma cenę, tanieją tylko te działki, które podczas boomu budowlanego bardzo podrożały, co nie miało uzasadnienia w wycenach w najbliższej okolicy – zaznacza Jarosław Mikołaj Skoczeń.

W samej Warszawie, według serwisu Szybko.pl, działki budowlane o powierzchni do 2 tys. mkw.  mogą kosztować zarówno 150 zł za mkw. jak i 2,5 tys. zł, a nawet więcej. Rekordowe kwoty w przypadku takich parceli dochodzą do 4–5 tys. zł za metr. W miejscowościach podwarszawskich, w zależności od lokalizacji, wielkości czy stopnia uzbrojenia działki, ceny wahają się od 200 do 450 zł za mkw., przy czym różnice między najtańszymi i najdroższymi ofertami również są olbrzymie.

Reklama
Reklama

Najtańsze grunty mogą bowiem kosztować nawet ok. 10 zł, podczas gdy ceny najdroższych dochodzą do 1 tys. zł za mkw. Biorąc pod uwagę średnią cenę działki budowlanej na Mazowszu, na parcelę o powierzchni 2 tys. mkw. wydamy ok. 210 zł za mkw. – Ceny działek na Mazowszu tradycyjnie są niższe po wschodniej stronie województwa, a wyższe w zachodnich miejscowościach – zauważa Skoczeń.

W Warszawie popyt na działki jest szczególnie widoczny na obrzeżach miasta. Chętnych nie brakuje też na tereny bliżej centrum. – Nawet niewielkie działki cieszą się dziś powodzeniem wśród małych deweloperów. W efekcie ich ceny nie dość, że nie spadają, to w niektórych lokalizacjach nawet idą w górę. W takiej sytuacji klient indywidualny przegrywa konkurencję z deweloperem. Zmuszony jest więc szukać oferty dla siebie dalej, poza Warszawą. Celuje przy tym w lokalizacje pozwalające mu jak najszybciej dojechać do stolicy – tłumaczy Adam Bronisz, właściciel agencji BB Nieruchomości.

Ale i poza Warszawą działek szukają nie tylko inwestorzy indywidualni – również deweloperzy. Mają tam większy wybór, stawki są niższe. Wyścig po ziemię jest znacznie słabszy. Deweloperzy kupują większe działki. Przeważnie chcą budować na gruntach od 0,5 do 3 ha. Raczej więc nie wchodzą w drogę indywidualnym kupcom, którzy rzadko decydują się na powierzchnie ponad 1 tys. mkw. – Ponadto droższe oferty nikogo nie skuszą. Klienci wolą polować na okazje – zaznacza Adam Bronisz. Dodaje, że ostatnio podrożały działki  w okolicach Nowego Dworu Mazowieckiego. Klienci zdecydowani na tę lokalizację zapłacą ponad 300 zł za mkw. ziemi. – Podwyżki wiążą się z rozwojem osiedli mieszkaniowych w tym mieście i coraz lepszą komunikacją kolejową ze stolicą – tłumaczy Bronisz.

—Dorota Kaczyńska

Pośrednicy obserwują coraz większe zainteresowanie działkami budowlanymi nie tylko w Warszawie,  ale także w innych miejscowościach na Mazowszu. Szczególnie chętnie są kupowane grunty w obrębie miasta, ze wszystkimi mediami.

– Największym powodzeniem cieszą się działki o powierzchni od 800 mkw. do 1,2 tys. metrów, pod domy wolno stojące – mówi Jarosław Mikołaj Skoczeń z firmy doradczej Emmerson Realty.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Nieruchomości
Skycity Gdynia z widokiem na morze, las i miasto
Nieruchomości
Czy mieszkanie na wynajem da jeszcze zarobić
Nieruchomości
Fabryka Park Katowice z nowym właścicielem. Czy obiekt jeszcze urośnie?
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama