Reklamacja najlepiej z kartką

Rozmowa: Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich

Aktualizacja: 27.10.2009 06:28 Publikacja: 27.10.2009 00:43

Reklamacja najlepiej z kartką

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

[b]Rz: Czy klienci w Polsce mają problemy z reklamowaniem zakupionych towarów?[/b]

Grażyna Rokicka: I to sporo. Kiedy przychodzą złożyć reklamację, często są zbywani. Sprzedawcy mówią: „jest już za późno” albo „ja nie odpowiadam za takie wady, to pani źle użytkowała”.

[b]W jaki sposób skutecznie zgłaszać reklamację towaru?[/b]

Najlepiej pójść do sklepu z kartką papieru, na której będzie napisane: co kupiliśmy, kiedy oraz za ile, co jest nie w porządku i czego oczekujemy.

[b]Jeśli mamy problem z reklamacją, możemy zadzwonić na infolinię konsumencką. Z jakimi sprawami ludzie zgłaszają się najczęściej?[/b]

Dominują problemy przy reklamacji obuwia. Na przykład, że sprzedawca nie chce uznać rozklejonego buta albo że buty farbują od środka i źle wszyta jest podszewka. Pojawiają się też problemy z reklamacją sprzętu komputerowego, AGD, RTV, odzieży i materiałów budowlanych. Sprzedawcy do zbadania towaru powołują rzeczoznawcę, który najczęściej stwierdza, że usterka nie podlega reklamacji. Bywa bowiem stronniczy na korzyść firmy, która go zatrudniła.

[b]Czy każdy rodzaj towaru możemy zgłosić do reklamacji?[/b]

Reklamacji podlegają nawet produkty spożywcze. Jeżeli na przykład wysłałam męża, żeby kupił biały ser na sernik i tak powiedział pani w sklepie, a ona zamiast tłustego i niekwaśnego dała mu ser suchy i kwaśny, to jest podstawa do reklamacji. Tyle że w takim przypadku są krótsze terminy składania reklamacji.

[ramka][b]INFOLINIA KONSUMENCKA[/b]

Obsługuje konsumentów z całej Polski. Bezpłatny numer [b]0 800 800 008[/b] (z telefonów stacjonarnych): w dni powszednie w godz. 9.00 - 17.00[/ramka]

[b]Rz: Czy klienci w Polsce mają problemy z reklamowaniem zakupionych towarów?[/b]

Grażyna Rokicka: I to sporo. Kiedy przychodzą złożyć reklamację, często są zbywani. Sprzedawcy mówią: „jest już za późno” albo „ja nie odpowiadam za takie wady, to pani źle użytkowała”.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne