Rosyjska gazeta "Wiedomosti" pisze, że amerykański koncern rozważa współpracę, dzięki której mógłby bezpośrednio na rosyjskich stronach internetowych oferować różne usługi, na przykład zamawianie taksówek (Yandex.Taxi), zakupy (Yandex.Market) czy też rezerwację przelotów międzynarodowych lub biletów na imprezy kulturalno-artystyczne on-line (Yandex.Afisha), a także dostęp do serwisu muzycznego (Yandex.Music).

Yandex oferuje już takie usługi w Rosji, a dzięki platformie Facebooka mógłby je oferować na całym świecie.

Obie firmy negocjują obecnie sposób wymiany danych użytkowników do celów reklamowych - piszą "Wiedomosti", powołując się na anonimowe źródło.

- Jeśli dojdzie do porozumienia to Yandex uzyska dostęp do potężnej bazy danych klientów Facebooka oraz informacji o ich wyszukiwaniach oraz dane o zainteresowaniach, a także szereg informacji o charakterze osobistym - pisze portal .rt.com.

Rzeczniczka Yandex nie chciała potwierdzić informacji o rozmowach. Podkreśliła jednak, że jej firma jest zawsze "otwarta na współpracę" z innymi firmami.

Facebookowi zależy na większym zasięgu geograficznym, a rosyjskiemu koncernowi na rozwoju internetu mobilnego. W tej dziedzinie przegrywa wciąż jeszcze z  Google.

Facebook ma według danych agencji TNS 12,6 mln użytkowników w Rosji. Natomiast wyszukiwarka internetowa Yandex może się pochwalić 20,4 milionem użytkowników.