Wścieklizna i inne urojenia - konkurs

Paweł Jurek - autor pokolenia porno - powraca z antologią "Wścieklizna i inne urojenia". Dla naszych czytelników mamy trzy książki

Publikacja: 28.02.2013 07:26

Wścieklizna i inne urojenia - konkurs

Foto: materiały prasowe

Pokolenie porno, założycielski tekst wydanej dziesięć lat temu antologii Romana Pawłowskiego, to  skonstruowana z luźnych epizodów opowieść o życiu nowej klasy kreatywnej, która funkcjonuje w plastikowej rzeczywistości reklam i konsumpcji.

Życie przesiąknięte komercjalizacją, polegające na kupowaniu i sprzedawaniu urojeń, pokazane jest także w Urojeniach, pierwszej w polskiej dramaturgii sztuce napisanej językiem esemesów. W innych utworach Jurek mierzy się z postkomunistyczną Polską. Jej metaforą jest Hotel Grand - w sztuce pod tym tytułem

KONKURS

Dla naszych czytelników mamy trzy książki "Wścieklizna i inne urojenia". Aby je  wygrać, wyślij w czwartek (28 lutego) esemes z kodem - ZW.01.Imię Nazwisko+adres wysyłki  na nr 71601 (cena 1 zł plus VAT - 1,23 zł).

Wygrywa co drugi esemes nadesłany na dany kod w godz. 13-15 w dniu 28 lutego, do momentu wyczerpania puli nagród (książki wyślemy pocztą, na adres podany w esemesie).

Jurek portretuje czterech mężczyzn, których postawy zmieniają się pod wpływem ważnych wydarzeń: zwycięstwa „Solidarności", powrotu komunistów do władzy, sporów o Okrągły Stół i lustracji, emigracji zarobkowej, wzrostu i upadku rodzimego biznesu, rewolucji moralnej Prawa i Sprawiedliwości i piłkarskich igrzysk Platformy Obywatelskiej.  Z kolei Czarny to portret Polski lat dziewięćdziesiątych, epoki powiększających się kontrastów ekonomicznych między prowincją a centrum i podziałów ideologicznych między Kościołem a laicyzującym się społeczeństwem.

A obyczajowa Zabawa w zdrady, w której pojawia się tradycyjny komediowy motyw kobiecego buntu, znany z Lizystraty Arystofanesa czy Ślubów panieńskich Aleksandra Fredry czy Motyle były wcześniej, sztuka napisana wspólnie z tłumaczką i dramatopisarką Bożeną Intrator, (biograficzna opowieść o Klausie Kinskim, ekscentrycznym aktorze znanym z filmów Wernera Herzoga) to sztuki, które zapewnią czytelnikom antologii chwilę oddechu i zabawy.

Najbardziej nihilistyczny dramaturg dekady – moralistą? Dlaczego nie? Nihilizm jest zawsze odpowiedzią na kryzys wartości, a to znaczy, że nihilista zauważa ich brak. Paweł Jurek jest nihilistą z moralną wrażliwością. Warto wczytać się w jego dramaty, bo mówią coś istotnego także o naszych czasach

Ze wstępu Romana Pawłowskiego

Antologia zawiera:

1. Wstęp Romana Pawłowskiego Między nihilizmem a moralistyką. O dramaturgii Pawła Jurka

2. Sztuki

- Hotel Grand (współautor Artur Krawczyk)

- Motyle były wcześniej (współautor Bożena Intrator)

- Urojenia

- Pokolenie porno albo czego nie chcecie

- Czarny

- Zabawa w zdrady

www.adit.art.pl

PAWEŁ JUREK

Ur. 1966 roku w Kaliszu. Absolwent Studium Scenariuszowego przy PWSFTviT w Łodzi oraz Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Jako dramatopisarz debiutował w 1992 przedstawieniem telewizyjnym Teatralna ballada w reżyserii Wiesława Komasy oraz dramatem Zniewolenie opublikowanym w „Czasie Kultury". Od wielu lat zajmuje się pisaniem scenariuszy seriali telewizyjnych, m. in. Złotopolscy (1998-2000), M. jak Miłość (2001-2008), Na Wspólnej (2008-2012) oraz Barwy szczęścia (od 2012). W latach 2004-2005 był członkiem grupy dramaturgicznej G8, a między rokiem 2003 a 2010 wiceprezesem Towarzystwa Autorów Teatralnych. Wykładowca Szkoły Dramatu w latach 2008 - 2011. W 2006 roku opublikował powieść Pora na miłość.

Współautorzy:

BOŻENA INTRATOR

poetka, pisarka, tłumaczka, autorka tekstów piosenek, scenariuszy, sztuk teatralnych, przekładów i adaptacji.

Oficjalna strona: www.bozenaintrator.com

ARTUR KRAWCZYK

Pracował w ekipach produkcyjnych Magicznego drzewa, Pensjonatu pod Różą, Kochaj, mnie kochaj.  Aktualnie kierownik postprodukcji serialu Na Wspólnej.

Pokolenie porno, założycielski tekst wydanej dziesięć lat temu antologii Romana Pawłowskiego, to  skonstruowana z luźnych epizodów opowieść o życiu nowej klasy kreatywnej, która funkcjonuje w plastikowej rzeczywistości reklam i konsumpcji.

Życie przesiąknięte komercjalizacją, polegające na kupowaniu i sprzedawaniu urojeń, pokazane jest także w Urojeniach, pierwszej w polskiej dramaturgii sztuce napisanej językiem esemesów. W innych utworach Jurek mierzy się z postkomunistyczną Polską. Jej metaforą jest Hotel Grand - w sztuce pod tym tytułem

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie