Postępowania wyjaśniające dotyczą Kaufland Polska Markety, Eurocash i spółki SCA PR Polska, prowadzącej sklepy Intermarche. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada praktykę tzw. wstecznych rabatów, zastrzeżenia budzi m.in. wsteczne ustalanie rabatów i warunków handlowych w relacjach z dostawcami produktów rolno-spożywczych. Za podobne praktyki została niedawno ukarana spółka Jeronimo Martins Polska, właściciel sklepów Biedronka karą 723 mln zł.
Urząd wyjaśnia, że rabaty retrospektywne odnoszą się do już dokonanych transakcji między sieciami handlowymi a dostawcami produktów rolno-spożywczych. Stosowane są ich różne formy, w niektórych sytuacjach dostawca zawierając umowę nie jest w stanie określić, czy i w jakiej wysokości będzie musiał go przyznać sieci handlowej oraz na podstawie jakich kryteriów. Takie praktyki mogą być uznane za niedozwolone działanie silniejszej strony umowy, stanowiące nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej.