Co trzeci Polak kupuje online choć raz w tygodniu

Niemal 60 proc. Polaków robi to raz lub kilka razy w miesiącu, a przejście do zakupów internetowych to jeden z głównych efektów pandemii.

Publikacja: 27.10.2021 14:32

Co trzeci Polak kupuje online choć raz w tygodniu

Foto: Adobe Stock

Z raportu polskiej firmy Advox wynika, że niemal 50 proc. badanych podczas e-zakupów wydaje 101-300 zł miesięcznie. Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów są dodatki i odzież, które wskazało 62 proc. respondentów. Obecnie zakupy w sieci regularnie robi ponad 70 proc. internautów, jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej.

- Właściwe określenie grup docelowych i dostosowanie do nich działań marketingowych, poznanie potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń konsumentów oraz zrozumienie, co zachęca i zniechęca ich do zakupów w danym sklepie, jest absolutnie kluczową kwestią w prowadzeniu tego typu biznesu - mówi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio, które wspiera firmy w rozwoju e-sprzedaży.

Z badania wynika, że jedna trzecia internetowych konsumentów kupuje online raz w tygodniu lub częściej, a blisko 3 proc. nawet codziennie. Niemal 60 proc., robi to raz lub kilka razy w miesiącu. Aż 44 proc. przyznaje, że na zwiększenie częstotliwości robienia przez nich zakupów w internecie znaczny wpływ miała pandemia. Blisko połowa kupujących online przeciętnie wydaje tą drogą do 300 zł miesięcznie. Ponad jedna piąta wydaje do 500 zł, a niecałe 20 proc. pomiędzy 51 a 100 zł. Co dziesiąty wydaje online powyżej 500 zł miesięcznie.

Czytaj więcej

UOKiK sprawdza praktyki Glovo i UberEats przez skargi klientów

Więcej niż połowa badanych kupuje używając do tego komputera, ponad jedna czwarta korzysta ze smartfona lub tabletu, a niemal jedna piąta korzysta z aplikacji mobilnych i platform zakupowych.

- Coraz więcej osób, szczególnie młodych, ceni sobie wygodę robienia zakupów w dowolnym miejscu i czasie. Z mobilnych aplikacji zakupowych, które w Polsce dopiero rosną w siłę, korzysta już 70 proc. użytkowników smartfonów na świecie - dodaje Rafał Gadomski.

Polacy przez internet kupują już w zasadzie wszystko, nawet ubezpieczenia, które wskazało 20 proc. badanych, oraz samochody i części samochodowe, wskazane przez 24 proc. badanych. Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów od lat pozostają odzież i dodatki, które w badaniu wskazało 62 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazło się obuwie - 56 proc. odpowiedzi, a na trzecim kosmetyki i perfumy - 49 proc. odpowiedzi. Najrzadziej kupowane online produkty to oprogramowanie komputerowe (13 proc. odpowiedzi) oraz materiały budowlane i wykończeniowe (14 proc.). Już co piąty internetowy konsument robi tą drogą zakupy spożywcze.

Z raportu polskiej firmy Advox wynika, że niemal 50 proc. badanych podczas e-zakupów wydaje 101-300 zł miesięcznie. Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów są dodatki i odzież, które wskazało 62 proc. respondentów. Obecnie zakupy w sieci regularnie robi ponad 70 proc. internautów, jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej.

- Właściwe określenie grup docelowych i dostosowanie do nich działań marketingowych, poznanie potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń konsumentów oraz zrozumienie, co zachęca i zniechęca ich do zakupów w danym sklepie, jest absolutnie kluczową kwestią w prowadzeniu tego typu biznesu - mówi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio, które wspiera firmy w rozwoju e-sprzedaży.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale