Wakacje zamiast zakupów. Polacy zmieniają priorytety

Sprzedaż sprzętu AGD rosła bardzo mocno, ale od maja Polacy ograniczyli zakupy. Branża ma też problemy z dostawami kluczowych komponentów do produkcji, ale mimo to cały rok ma być udany.

Publikacja: 19.09.2021 21:00

Wakacje zamiast zakupów. Polacy zmieniają priorytety

Foto: Adobe Stock

Do końca sierpnia producenci dostarczyli do sklepów ponad 4,5 mln sztuk dużego AGD – wynika z danych organizacji APPLiA Polska, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza. To nieco ponad 6 proc. więcej niż rok temu, ale od maja widać spadki. Najgorszy był lipiec – gorszy nie tylko niż w 2020 r., i to o ponad 20 proc., ale i w porównaniu z 2019 r. (o ponad 2 proc.).

Urlop, a nie wydatki

Firmy przyznają, że lato oznaczało dla nich odejście od dwucyfrowego wzrostu. – Polacy byli spragnieni wyjazdów. Zakupy wyraźnie spadły, widać to od czerwca, kiedy temperatura wzrosła i popyt przesunął się na usługi, sierpień również wyglądał podobnie – mówi Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica. – Widzimy powrót do korzystnych trendów we wrześniu, wraca chęć zakupów. Liczymy, że tak będzie także w październiku i listopadzie kiedy realizujemy największą sprzedaż – dodaje.

– Zawsze mieliśmy do czynienia z sezonowością, a teraz przez kłopoty z zaopatrzeniem sytuacja dodatkowo się skomplikowała. Handel pracował przy dużych zapasach sprzętu, co widać było po zwiększonych zakupach na początku roku – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska. – Jesień dla branży oznacza powrót do większych obrotów, sklepy szykują się na sezon świąteczny – dodaje.

Sytuacja jest bardzo zróżnicowana w poszczególnych kategoriach produktów. W Polsce na koniec sierpnia aż 46 proc. r./r. wzrosła pod względem wartości sprzedaż suszarek do ubrań. Podobny trend utrzymuje się na wielu rynkach, jednak w Polsce ta kategoria jest wciąż nowością, wiec niższa baza powoduje, że wzrost jest rekordowo wysoki.

Lato zwyczajowo było też dla Polaków sezonem zakupów lodówek, a to jedna z czołowych kategorii. Tegoroczna sprzedaż jest 8 proc. wyższa, ale już w przypadku dotąd błyskawicznie rosnących zmywarek wzrost wynosi jedynie 3 proc. Z kolei jedna z największych kategorii produktów, czyli pralki, notuje 3-proc. spadek.

– Oczywiście nadal jest wiele niewiadomych, takich jak rozwój kolejnej fali pandemii, rosnąca inflacja, sytuacja na rynku mieszkaniowym. Ale branża przewiduje, że rynek w całym roku będzie na plusie – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. korporacyjnych w Whirlpool w regionie.

Rewolucja w domu

– Rynek wciąż rośnie o kilkanaście procent, co po dwucyfrowym wzroście w roku poprzednim potwierdza tezę, że doszło do trwalszej zmiany zachowań i oczekiwań konsumentów, jeśli chodzi o przestrzeń domową – mówi Krzysztof Kudlek, dyrektor generalny Electrolux Poland. – Powodem do zmartwień są raczej przerwy w dostawach komponentów z powodu zwiększonego popytu w wielu branżach. Do tego notujemy znaczny wzrost kosztów komponentów i transportu, co będzie się przekładało na rosnące ceny AGD – dodaje.

O ile problemy ze stalą, której też mocno brakowało, wydają się opanowane, o tyle sen z powiek spędzają branży braki półprzewodników.

– 2021 jest rokiem dynamicznych zmian w popycie na rynku AGD i z pewnością pozostanie taki do końca. Ostatnie dwa miesiące wyraźnie odznaczały się niższą dynamiką wzrostu od poprzednich miesięcy, ale już widać lekki wzrost i większe zakupy ze strony rynku detalicznego. Tradycyjnie jesień i okres przedświąteczny są dobrym okresem dla branży AGD – mówi Krzysztof Nagodziński, członek zarządu BSH w Polsce, sprzedawcy sprzętu pod markami Bosch czy Siemens. – Dla wielu branż korzystających z zaawansowanych technologii, w tym dla branży AGD, nadal największym wyzwaniem pozostaje dostępność niektórych podzespołów elektronicznych oraz ich rosnące ceny. Szacujemy, że odbudowa zerwanych w czasie pandemii globalnych łańcuchów dostaw może potrwać jeszcze kilka miesięcy. Również bardzo istotny dla naszej branży pozostaje duży wzrost cen stali i tworzyw sztucznych na całym świecie – dodaje.

Do końca sierpnia producenci dostarczyli do sklepów ponad 4,5 mln sztuk dużego AGD – wynika z danych organizacji APPLiA Polska, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza. To nieco ponad 6 proc. więcej niż rok temu, ale od maja widać spadki. Najgorszy był lipiec – gorszy nie tylko niż w 2020 r., i to o ponad 20 proc., ale i w porównaniu z 2019 r. (o ponad 2 proc.).

Urlop, a nie wydatki

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji