Produkcja AGD nadal rośnie

Mimo spadku eksportu na rynki wschodnie branża radzi sobie doskonale i nadal zwiększa produkcję

Publikacja: 05.01.2015 11:53

Produkcja AGD nadal rośnie

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Polska jest już od kilku lat największym producentem sprzętu AGD w Europie, ale mimo to nadal szybko rośnie liczba powstających w rodzimych zakładach pralek, lodówek, suszarek do ubrań, kuchni czy zmywarek.

Według danych zebranych przez organizację producentów sprzętu CECED Polska w listopadzie produkcja AGD w Polsce wzrosła 8,7 proc. do niema 1,8 mln sztuk. Ogółem od początku 2014 r. z taśm produkcyjnych w zakładach zjechało już ponad 18,2 mln sztuk dużego AGD czyli 10 proc. więcej niż rok wcześniej – w każdym miesiącu wynik był lepszy niż w 2013 r. Produkcja najszybciej rosła w październiku kiedy to była 14,7 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu 2013 r.

Według danych CECED w 2014 r. spadła tylko produkcja kuchni wolnostojących, ale i tak nieznacznie bo o 2 proc. Z kolei aż o 21 proc. wyższa jest w przypadku piekarników. Największą kategorią są pralki – ich produkcja do końca listopada wyniosła niemal 5,9 mln sztuk i była 12 proc. wyższa niż w 2013 r.

Rośnie też produkcja małego AGD – odkurzacze zanotowały wzrost o 8 proc. do 959 tys. sztuk, a pozostałe kategorie czyli roboty kuchenne czy blendery o 15 proc. do niemal 5 mln sztuk.

To jednak nie koniec dobrych informacji, ponieważ w ślad za rosnącą szybko produkcją zwiększa się eksport AGD. PO trzech kwartałach 2014 r. jego wartość wyniosła niemal 2,9 mld euro i była 6 proc. wyższa niż w tym samym okresie 2013 r.

Wynik byłby zapewne jeszcze lepszy gdyby nie kłopoty gospodarcze za wschodnią granicą. Po trzech kwartałach 2014 r. eksport AGD do Rosji spadł bowiem 16 proc., a kraj ten ma 6,2 proc. udział w strukturze eksportu AGD z Polski – w tym samym okresie 2013 r. wynosił on 8 proc. Gdyby jednak nie uwzględniać Rosji w wynikach eksportu AGD w 2014 r. to po trzech kwartałach byłby on 9,8 proc. wyższy niż w 2013 r.

Sytuacji na rynku rosyjskim nie można malować tylko w czarnych barwach. Jak podaje CECED choć w przypadku eksportu na ten rynek spada zainteresowanie małym AGD czy lodówkami to rośnie choćby pralkami. - Póki co notujemy tam dobrą sprzedaż i nie widzimy negatywnego wpływu obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej. Ponieważ rubel tak szybko traci na wartości to Rosjanie starają się go jak najszybciej wymienić na chociażby towary, dlatego między innymi sprzęt AGD wręcz znika ze sklepów – mówił w wywiadzie dla „Rz" Adam Cich, dyrektor generalny Electrolux na Europę Środkowo-Wchodnią. - Jednak z tego samego powodu zyskowność importerów na tamten rynek jest zagrożona, trzeba też podnosić ceny a nie każdą podwyżkę rynek jest też w stanie zaakceptować. Taki stan nie może utrzymywać się w nieskończoność, wiąże się to także ze zbyt wysokim ryzykiem. Dlatego już w pierwszym kwartale 2015 r. liczymy się ,że rosyjski rynek zacznie spadać – dodał.

Polska jest już od kilku lat największym producentem sprzętu AGD w Europie, ale mimo to nadal szybko rośnie liczba powstających w rodzimych zakładach pralek, lodówek, suszarek do ubrań, kuchni czy zmywarek.

Według danych zebranych przez organizację producentów sprzętu CECED Polska w listopadzie produkcja AGD w Polsce wzrosła 8,7 proc. do niema 1,8 mln sztuk. Ogółem od początku 2014 r. z taśm produkcyjnych w zakładach zjechało już ponad 18,2 mln sztuk dużego AGD czyli 10 proc. więcej niż rok wcześniej – w każdym miesiącu wynik był lepszy niż w 2013 r. Produkcja najszybciej rosła w październiku kiedy to była 14,7 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu 2013 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Niemieckie luksusowe galerie handlowe uratowane. Przejmuje go egzotyczny inwestor
Handel
Właściciel 4F zaskakuje pozwem. Chce pieniędzy od Intersportu. Sam ma kłopoty
Handel
Rosjanie tęsknią za zachodnimi markami. Narzekają na jakość zamienników
Handel
Jak Rosjanie oszukali Chińczyków: sprzedali im zamiast miedzi tysiące ton kamienia
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Handel
7-Eleven szykuje ofensywę w Europie. Żabka może mieć problemy
Handel
W Sejmie o zakazie handlu w niedzielę. Petru: Chodziło o to, by zarobić na Polakach