Łącząc siły z gigantem BLIK wyruszy w świat

Autorski projekt polskich banków nawiązuje współpracę z Mastercard, który stanie się jego współwłaścicielem. Szykuje się także kolejna zagraniczna umowa dotycząca technologii.

Aktualizacja: 27.05.2019 09:49 Publikacja: 26.05.2019 21:00

Łącząc siły z gigantem BLIK wyruszy w świat

Do końca czerwca ma zostać przeprowadzona transakcja między Mastercard a Polskim Standardem Płatności, w wyniku której światowy gigant zostanie akcjonariuszem PSP. Będzie miał w polskiej spółce jedną siódmą akcji – wynika z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej".

Blik hitem w Biedronce. Mnóstwo klientów z niego korzysta

Najprawdopodobniej Mastercard obejmie nowe akcje PSP. Szczegóły warunków umowy są jeszcze negocjowane. Z naszych informacji wynika, że wycena PSP, bazująca na kwocie płaconej przez Mastercard, wyniesie około 500 mln zł. Ale rozmowy jeszcze trwają i ostateczna wycena może się nieco różnić.

PSP nie komentuje i nie ujawnia informacji dotyczących współpracy pomiędzy nią i jej partnerami. – O każdej takiej sytuacji będziemy informować wyłącznie w porozumieniu z zainteresowanymi podmiotami i tylko w momencie, kiedy możliwe będzie przekazanie informacji o faktach – dodaje biuro prasowe.

Akcjonariuszami tej powołanej w 2013 r. spółki (system BLIK działa od lutego 2015 r.) jest sześć banków: PKO BP, Santander Bank Polska, mBank, ING Bank Śląski, Millennium i Alior (każdy ma jedną szóstą kapitału; gdy dojdzie Mastercard, każdy z akcjonariuszy będzie miał jedną siódmą). BLIK-a oferują jednak niemal wszystkie duże banki w Polsce, ma do niego dostęp około 95 proc. klientów polskich kredytodawców.

Czytaj także: Szybkie i bezpieczne przelewy BLIK podbiły serca Polaków

Czas na ekspansję

System błyskawicznie się rozwija. W 2018 r. Polacy zrealizowali dzięki niemu 91 mln transakcji, blisko trzy razy więcej niż w 2017 r. i dwa razy więcej niż łącznie w pierwszych trzech latach funkcjonowania systemu. Wartość transakcji w 2018 r. przekroczyła 12 mld zł, wobec „zaledwie" 4,5 mld zł w 2017 r. Prawie trzy czwarte liczby transakcji przypada na internet, reszta na wpłaty i wypłaty w bankomatach (16 proc.), płatności zbliżeniowe (5 proc.), pozostałe to transakcje między użytkownikami (na smartfony).

W ramach strategicznej współpracy między PSP i Mastercard ta pierwsza firma dostarczy platformę płatności mobilnych i online, Mastercard zaś zapewni globalną sieć akceptacji. Dzięki temu użytkownicy BLIK-a będą mogli korzystać z technologii zbliżeniowej we wszystkich punktach sprzedaży na świecie, które akceptują zbliżeniowe płatności Mastercard. Oczekiwano, że pierwsze takie płatności staną się możliwe na początku drugiego półrocza tego roku. Dodatkowo Mastercard i PSP mają w przyszłości zapewnić użytkownikom BLIK-a możliwość realizacji płatności w zagranicznych sklepach internetowych.

To jednak nie koniec zagranicznej ekspansji PSP. Z naszych informacji wynika, że spółka zamierza sprzedać technologię, na bazie której funkcjonuje BLIK, podmiotowi z innego kraju. Transakcja ma zostać ogłoszona już wkrótce.

BLIK rozwija się bardzo szybko, ale głównie w internecie i stara się zwiększyć swój udział w transakcjach zbliżeniowych w terminalach płatniczych (np. w sklepach), bo w 2018 r. stanowiły one tylko 5 proc. ze wszystkich 91 mln operacji. – Byłem rozczarowany brakiem rozwoju płatności zbliżeniowych BLIK-a, mam nadzieję, że dzięki współpracy z Mastercard zobaczymy tu postęp – mówi Andrzej Powierża, analityk DM Citi Handlowego. – Systemowi brakowało też obecności międzynarodowej, szczególnie w sytuacji, kiedy Polacy coraz chętniej kupują w internetowych zagranicznych sklepach. Z tego względu trochę obawiam się, że spółka najlepszy moment nieco przespała i może być trochę za późno na nadrobienie tego, bo rozpychają się w płatnościach takie giganty jak np. Apple Pay i Google Pay – dodaje.

System jest powszechnie dostępny i przybywa jego aktywnych użytkowników, ale PSP w 2017 r. (nie ma jeszcze danych za 2018 r.) zanotował 16 mln zł straty netto, co jednak nie jest dobrym wyznacznikiem dla tak młodej i szybko rosnącej spółki, z którą branża wiąże duże nadzieje. Prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło, jeden z twórców BLIK-a, mówił, że może się ona stać polskim jednorożcem (spółką o miliardowej kapitalizacji).

Kilka czynników składa się na opłacalność posiadania BLIK-a przez banki. – To system wygodny dla klientów i pod względem bezpieczeństwa bijący tradycyjne karty. Wiąże klienta z bankiem i choć nie jest on narzędziem konkurencji między nimi samymi, bo ma go praktycznie każdy bank, to pozwala rywalizować z firmami pozabankowymi. Poza tym im więcej klientów z niego korzysta, tym mniej banki muszą dzielić się prowizjami z firmami kartowymi jak Mastercard i Visa – mówi Powierża. Jego zdaniem BLIK ma spory niewykorzystany potencjał jako narzędzie pozwalające identyfikować klienta i autoryzować jego transakcje, mógłby służyć np. zamiast dowodu osobistego do potwierdzenia tożsamości, być używany jak token przy logowaniu na konta przez klientów banków w różnych pozabankowych firmach.

Czytaj także: Jak i w których bankach zaoszczędzić z BLIK-iem

Podbity wynik

Banki będące akcjonariuszami PSP mają w księgach zapisaną znacznie niższą wycenę tych pakietów, niż wskazywałaby na to transakcja z Mastercard. Zanotują dodatkowy zysk, choć nie wszystkie wykażą go w ten sam sposób. PKO BP, Millennium i mBank najprawdopodobniej wykażą go w rachunku wyników, co bezpośrednio podbije ich zysk netto w II kwartale. Z kolei Santander, ING Bank Śląski i Alior przyjęły wycenę tych udziałów przez kapitały, więc dodatkowy wynik dzięki zwiększeniu wartości udziałów w PSP nie wpłynie na zysk netto, ale podbije ich kapitały.

Według naszych informacji może chodzić o kwotę rzędu około 50 mln zł w przypadku każdego z banków. W przypadku PKO BP, który osiąga kwartalnie po 1 mld zł zysku netto, to relatywnie nieduża kwota, ale mBank kwartalnie ma nieco ponad 300 mln zł netto, a Millennium około 200 mln zł, więc w ich przypadku udział dodatkowego zysku może być już istotny.

Czytaj także: Popularność Blik szybko rośnie

Przede wszystkim transakcje w internecie

BLIK błyskawicznie się rozwija. W 2018 r. Polacy zrealizowali za jego pomocą 91 mln transakcji, blisko trzy razy więcej niż w 2017 r. i dwa razy więcej niż łącznie w pierwszych trzech latach funkcjonowania systemu. Wartość transakcji w 2018 r. przekroczyła 12 mld zł, wobec „zaledwie" 4,5 mld zł w 2017 r. Prawie trzy czwarte liczby transakcji przypada na internet, reszta na wpłaty i wypłaty w bankomatach (16 proc.), płatności zbliżeniowe (5 proc.), pozostałe to transakcje między użytkownikami (na numer telefonu). BLIK jest już popularniejszy przy zakupach w sieci niż karty. PSP, czyli operator systemu, chce podtrzymać trend wzrostowy i ambicją spółki na ten rok jest to, aby już co drugi zakup w sieci był opłacany za pomocą BLIK-a.

Do końca czerwca ma zostać przeprowadzona transakcja między Mastercard a Polskim Standardem Płatności, w wyniku której światowy gigant zostanie akcjonariuszem PSP. Będzie miał w polskiej spółce jedną siódmą akcji – wynika z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej".

Blik hitem w Biedronce. Mnóstwo klientów z niego korzysta

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Będzie konkurs dla członków Rady Fiskalnej
Finanse
Jak przestępcy ukrywają pieniądze? Kryptowaluty nie są wcale na czele
Finanse
Były dyrektor generalny Binance skazany za pranie brudnych pieniędzy
Finanse
Podniesienie kwoty wolnej od podatku. Minister finansów Andrzej Domański zdradził kiedy
Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej