Przez Port Elbląg do Kaliningradu trafiają materiały budowlane z UE

W ciągu trzech miesięcy w morskim Porcie Elbląg przeładowano 170 tys. ton towarów. W większości były to materiały budowlane do obwodu kaliningradzkiego z UE - poinformował PAP dyrektor elbląskiego portu Arkadiusz Zgliński.

Publikacja: 19.07.2014 15:18

"Zakładaliśmy, że w tym roku wielkość przeładunków w porcie morskim w Elblągu wyniesie od 300 tys. ton do 400 tys. ton, po trzech miesiącach wyniosła ona 170 tys. ton; to połowa zakładanych planów, zostały jeszcze cztery miesiące. Liczymy, że uda się wykonać plan" - podkreślił dyrektor elbląskiego portu Arkadiusz Zgliński.

Dodał, że 95 proc. przeładunków stanowi eksport materiałów budowlanych z Unii Europejskiej, w tym z Polski, do obwodu kaliningradzkiego.

"Wiąże się to z dużym postępem inwestycyjnym w obwodzie. Oceniamy, że jest to związane z budową obiektów na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Rosji w 2018 roku. Odbiorcami materiałów budowlanych są zarówno tamtejsi przedsiębiorcy budowlani, jak i hurtownie budowlane" - podkreślił.

Obwód kaliningradzki graniczący z woj. warmińsko-mazurskim ma być jednym z miejsc, w którym zaplanowano mundialowe rozgrywki.

Według Zglińskiego 5 proc. przeładunków w elbląskim porcie stanowi import syberyjskiego węgla z Rosji. Jak przyznaje, możliwości przeładunkowe są dwukrotnie większe.

"Liczymy, że w najbliższych tygodniach rozpoczną się przeładunki drewna, torfu, a także pasz i zbóż, chodzi o to, by barki po dostarczeniu do obwodu kaliningradzkiego towarów nie wracały do Elbląga puste. Stosowne przepisy dotyczące przeładunków drewna i torfu mają wejść w życie wkrótce" - podkreślił Zgliński.

W jego ocenie szansą dla portu jest budowa przekopu Mierzei Wiślanej. W związku z tym miejska spółka Port Morski Elbląg już przejęła 0,5 ha terenu przyległego do obecnego portu, a miasto zarezerwowało 32 ha gruntów przy rzece Elbląg, które dodatkowo mają dostęp do torów kolejowych.

Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z obwodem kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej, jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Pilawską.

Wymiana towarowa między Polką a obwodem kaliningradzkim przez port była możliwa po podpisaniu w 2009 roku przez premierów Donalda Tuska oraz Władimira Putina umowy, regulującej zasady żeglugi po Zalewie Wiślanym i Zalewie Kaliningradzkim.

Jeszcze przed podpisaniem umowy, za 21 mln zł w porcie wybudowano i oddano do użytku terminal towarowy, wraz z placami składowymi, nowym nabrzeżem.

Kolejne 5 mln zł kosztował terminal do obsługi ruchu pasażerskiego i promowego.

Finanse
Szefowa EBC rozważa wcześniejsze opuszczenie stanowiska
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Finanse
Niemcy są największym wierzycielem. Przegoniły Japonię
Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont