Reklama

Niemcy narzekają na swe banki

Liczba skarg i pretensji klientów na banki i inne instytucje finansowe w Niemczech wzrosła o 20 proc., w 2022 r. — wynika z oficjalnych danych

Publikacja: 10.04.2023 16:45

Niemcy narzekają na swe banki

Foto: Krisztian Bocsi

Urząd nadzoru finansowego BaFin poświęca coraz więcej uwagi na ochronę konsumentów po skandalu księgowym i bankructwie firmy płatniczej Wirecard, notowanej na giełdzie. W ubiegłym orko otrzymał od obywateli 15 tys. skarg na usługi banków i innych instytucji finansowych. Był to czwarty kolejny rok wzrostu liczby dowodów na niezadowolenie mieszkańców największego gospodarczo kraju w Europie. Rok wcześniej byli niezadowoleni 12 500 razy i potwierdzili to na piśmie. Ich zarzuty dotyczyły zbyt długiego czasu zamykania kont, wszelkich zmian i warunków, malejącej liczby oddziałów. Liczby podane przez Reutera pierwszy raz znajdą się w raporcie, który zostanie opublikowany w maju.

- Nie może być tak, że instytucje mają się dobrze, bo źle traktują swych klientów — powiedział w wywiadzie pracownik BaFin, Chan Jae Yoo.

Branżowa organizacja Deutsche Kreditwirtschaft uważa z kolei, że niemieckie banki są „niezwykle stabilne i solidne”, a zaufanie do nich jest „wysokie i nietknięte” niedawnym zamętem wynikającym z upadłości banków w USA i w Szwajcarii. Jednak ankieta przeprowadzona w ubiegłym roku przez międzynarodową firmę badania rynków, sondaży i analiz YouGov wykazała, że poziom zaufania do niemieckiego sektora finansów — zasadniczy dla promowania dalszej stabilizacji i przyciągania kapitału na wspieranie wzrostu gospodarczego — był poniżej średniej światowej, ustępował takim krajom jak Kanada, Australia i większe kraje Azji.

Niels Nauhauser, prawnik z Badenii-Wirtembergi walczy od 20 lat o prawa konsumentów. — Sam fakt, że konsumenci zwracają się coraz częściej do nas o poradę jest dostatecznej dowodem na to, że nie mają pełnego zaufania do instytucji finansowych — powiedział. Tegoroczne opracowanie firmy EY wykazało, że 25 proc. ankietowanych ufa niemieckim firmom finansowym, 31 proc. nie ufa, a 44 proc; było niezdecydowanych.

„Jak w każdej branży oferującej masowe usługi, zdarzają się przypadki różnicy zdań między klientem i bankiem” — uważa Deutsche Kreditwirtschaft i wskazuje na własne dane liczbowe, które świadczą o spadku liczby skarg konsumentów w ubiegłym roku, w odróżnieniu od danych BaFin.

Reklama
Reklama

Urząd nadzoru finansowego, w którym doszło do zmiany kierownictwa., bo poprzednikom za

rzucono, że nie zauważyli oszustwa w Wirecard, rozprawił się z długością czasu, jakiej domy maklerskie potrzebowały na załatwianie żądań o przeniesienie konta. Kilka tygodni czekania, aż konto znajdzie się u nowego brokera zostawiało klienta w próżni i na łasce losu wszelkich zmian na rynku. Werdykt sądu z 2021 r. także utrudnił bankom zmianę warunków, położył kres praktyce podnoszenia przez banki od lat swych opłat bez wyraźnej zgody posiadaczy kont. Banki twierdzą, że werdykt i nowe decyzje przysporzyły im kosztów i pracy papierkowej.

W Stuttgarcie bardziej znanym z przemysłu samochodowego niż z finansów Nauhaserowi udało się w tym roku uzyskać ustępstwa oddziałów Deutsche Banku i Commerzbanku. Jego następnym celem jest gigant ubezpieczeniowy Allianz, którego pozwał za zmiany opłat za polisę od ubezpieczenia na życie, bo nie są przejrzyste. Sąd zajmie się tą sprawą w kwietniu. Allanz twierdzi, że „trzyma się wszystkich zobowiązań wynikających z umowy i gwarancji”.

Nauhauser zamierza wywierać presję na firmy finansowe niezależnie od ich wielkości. — Chcemy doprowadzić do tego, by usługi na rynku spełniały potrzeby konsumentów, a nie były środkiem finansowania branży finansowej — powiedział.

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama