Leasing jednak na plusie, z prognozą wzrostu w tym roku

Choć przez trzy czwarte 2022 r. rynek leasingowy był na minusie, to czwarty kwartał podbił wyniki i branża nieznacznie poprawiła rekord z 2021 r.

Publikacja: 10.02.2023 03:00

Leasing jednak na plusie, z prognozą wzrostu w tym roku

Foto: moto.rp.pl

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży leasingu w 2022 r. – To nie był łatwy rok, branża pobiła jednak rekord i sfinansowała aktywa o nieco wyższej łącznej wartości niż w 2021 r. – mówił w czasie czwartkowej prezentacji wyników Paweł Pach, przewodniczący Rady ZPL – Zanotowaliśmy znaczący wzrost w segmencie pojazdów ciężkich i spadki w segmencie pojazdów lekkich.

Jeszcze po trzech pierwszych kwartałach zeszłego roku branża notowała spadki. Rynek skurczył się w tym czasie o 0,9 proc. w stosunku do podobnego okresu 2021 r. Czwarty kwartał przyniósł jednak wyraźne odbicie. Ostatecznie w całym 2022 r. branża leasingowa udzieliła firmom łącznego finansowania w wysokości 88,116 mld zł. To symboliczny wzrost w porównaniu z 2021 r. – zaledwie o 0,1 proc.

Czytaj więcej

Autostrada A2 otrzyma trzeci pas ruchu. GDDKiA ogłosiła przetarg na projekt

– Czwarty kwartał był tradycyjnie okresem wzmożonych inwestycji finansowanych leasingiem, ze wzrostem o 2,7 proc., licząc rok do roku. To chwilowe ożywienie nie mogło jednak przełamać bezprecedensowego wzrostu cen paliw, inflacji na historycznym poziomie oraz wzrostu poziomu stóp procentowych. Wszystko to nie zachęcało do kupowania samochodów – mówił Pach.

Nieco zmieniła się struktura klientów firm leasingowych. Spadła liczba mikrofirm, czyli klientów o obrotach do 5 mln zł i obecnie sięga ona 48,7 proc. To o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Łącznie mikro- i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł, stanowili nieco ponad 69 proc. w strukturze klientów. – Mikrofirmy straciły około 2 proc., a korporacje niemal tyle samo zyskały. Podchodzimy jednak do tego zjawiska spokojnie – mówił Paweł Pach. – Przyczyn upatrujemy w większej stabilności dużych podmiotów gospodarczych, dłuższej perspektywie ich planowania i większych środkach, którymi dysponują. Małe podmioty reagują szybciej na zmiany rynkowe, mają także znacznie mniej gotówki, dlatego część z nich podejmuje decyzję o przeczekaniu okresu najwyższej inflacji i odsunięciu w czasie inwestycji, a więc i skorzystania z leasingu – dodał przewodniczący Rady ZPL. Całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej miała na koniec grudnia 2022 r. 176,5 mld zł, o 6,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

W 2023 r. branża leasingowa oczekuje wzrostu finansowania o 8–9 proc. do poziomu przeszło 95 mld zł. Prognozy ekspertów ZPL wskazują przede wszystkim na znaczny wzrost w grupie pojazdów, w tym lekkich o 10 proc., a ciężkich o 9,3 proc.

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży leasingu w 2022 r. – To nie był łatwy rok, branża pobiła jednak rekord i sfinansowała aktywa o nieco wyższej łącznej wartości niż w 2021 r. – mówił w czasie czwartkowej prezentacji wyników Paweł Pach, przewodniczący Rady ZPL – Zanotowaliśmy znaczący wzrost w segmencie pojazdów ciężkich i spadki w segmencie pojazdów lekkich.

Jeszcze po trzech pierwszych kwartałach zeszłego roku branża notowała spadki. Rynek skurczył się w tym czasie o 0,9 proc. w stosunku do podobnego okresu 2021 r. Czwarty kwartał przyniósł jednak wyraźne odbicie. Ostatecznie w całym 2022 r. branża leasingowa udzieliła firmom łącznego finansowania w wysokości 88,116 mld zł. To symboliczny wzrost w porównaniu z 2021 r. – zaledwie o 0,1 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej
Finanse
Blisko przesilenia funduszy obligacji długoterminowych
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie