Takie wyniki przynoszą badania przeprowadzone przez nowojorską firmę konsultingową Brand Keys, w których wzięło udział aż 4,5 tys. konsumentów.

Termin ogłoszenia raportu nie jest przypadkowy. W czwartek w Stanach Zjednoczonych obchodzony będzie Dzień Niepodległości. "W czasie, gdy specjaliści od marketingu opierają kampanie związane z 4 lipca na założeniu, że wymachiwanie flagą umotywuje pozytywnie konsumentów do promowanych marek, chcieliśmy zbadać, które firmy rzeczywiście kojarzą się z patriotycznymi wartościami" – wyjaśnia Robert Passikoff, szef Brand Keys. Tłumaczy jednak, że nie chodzi tu wyłącznie o proste skojarzenie produktów i firm z barwami narodowymi i gwiaździstym sztandarem. "W przypadku każdej ze zidentyfikowanych przez nas 25 marek istnieje emocjonalna więź z patriotyzmem. To są ikony amerykańskości" –  dodaje Passikoff.

Nie przypadkiem listę otwiera Jeep, marka powszechnie kojarzona m.in.ze zwycięstwem Stanów Zjednoczonych w II wojnie światowej, a potem z niezawodnymi pojazdami, użytkowanymi przez amerykańskich żołnierzy na wszystkich frontach. Wątek patriotyczny w wypadku tych terenowych samochodów jest zresztą wykorzystywany przez koncern Chryslera w kampaniach marketingowych. To sprawia, że w badaniach Brand Keys Jeep pobił dużo większe koncerny jak Coca Cola, czy Disney. Następny producent aut – Ford – zajął na liście 16 miejsce. Znamienny jest też fakt, że w czołówce rankingu zabrakło General Motors i jego najpopularniejszej marki Chevrolet, której promocja często oparta jest na budowaniu patriotycznych skojarzeń. Natomiast producent kultowych motocykli Harley-Davidson znalazł się na liście Brand Keys na 12. miejscu.

Amerykanie nie mają żadnych skrupułów przy wykorzystywaniu narodowych świąt w celach marketingowych. Dni urodzin Abrahama Lincolna, Jerzego Waszyngtona, Martina Luthera Kinga, Dzień Pamięci, czy Święto Niepodległości to od lat okazje do wyprzedaży, a towarzyszące im reklamy wypełnione są narodowymi flagami i innymi patriotycznymi symbolami. Badania pokazują, że o ile marki, które znalazły się w indeksie Brand Keys często nie odgrywają dominującej roli na rynku, to lepiej radzą sobie podczas długich, świątecznych weekendów. "W najbliższy weekend każdy będzie owijał się we flagę – mówi Passikoff – i jeśli jakaś firma jest bardziej kojarzona z tymi wartościami od pozostałych, lepiej poradzi sobie na rynku".