Obliczany przez KE wskaźnik optymizmu (ESI) konsumentów i przedsiębiorców z eurolandu wzrósł w styczniu do 108,2 pkt, ze 107,8 pkt miesiąc wcześniej. To najwyższy odczyt tego indeksu od marca 2011 r.
W Polsce ESI znalazł się na poziomie najwyższym od października 2008 r., czyli apogeum globalnego kryzysu finansowego. Wzrósł w styczniu do 103,1 pkt, z 101,1 pkt miesiąc wcześniej.
Wskaźniki ESI, które KE oblicza dla wszystkich państw UE, bazują na ankietach wśród przedsiębiorców i konsumentów. Wyrażają ich ocenę bieżącej sytuacji ekonomicznej oraz oczekiwania na najbliższy rok.
W Polsce wzrost tak mierzonego zaufania do gospodarki ma bardzo szeroki zakres. W styczniu nieco pogorszyły się nastroje konsumentów, ale i tak pozostały bardzo dobre. Poprawiły się natomiast nastroje we wszystkich czterech branżach biznesu, które wyróżnia KE: w przemyśle, w usługach, w budownictwie i w handlu detalicznym.