Reklama

Mija pięć lat od pacjenta zero w Wuhan. Od czego zacznie się kolejna pandemia?

Może się okazać, że to superbakteria z rozwiniętą antybiotykopornością będzie potencjalnym czynnikiem X, który spowoduje, że wybuchnie następna pandemia – mówi Artur Białoszewski, epidemiolog z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Aktualizacja: 19.11.2024 16:56 Publikacja: 18.11.2024 14:55

Artur Białoszewski, epidemiolog

Artur Białoszewski, epidemiolog

Foto: Artur Białoszewski

17 listopada minęło pięć lat od pierwszego, odnotowanego przypadku koronawirusa SARS-CoV-2 na świecie. Z perspektywy czasu, jak poradziliśmy sobie z pandemią?

Umiarkowanie źle. Jednym z mierników, które obrazują, w jaki sposób poszczególne kraje poradziły sobie z pandemią, jest współczynnik nadmiarowych zgonów (czyli to, o ile liczba zgonów w danym okresie przekracza oczekiwaną liczbę zgonów wynikającą z historycznych trendów i danych demograficznych) w porównaniu z latami 2015–2019. Z danych OECD wynika, że w latach 2020–2022najmniej nadmiarowych zgonów w przeliczeniu na milion mieszkańców odnotowano w Szwecji, Norwegii i Australii. W przypadku tych krajów było to odpowiednio ok. 700,1000 i 1300 takich zgonów. Jak pani sądzi, kto w tym konkretnym zestawieniu wypadł najgorzej?

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Choroby
Sezon infekcyjny wystartował. Grypa budzi się powoli, COVID-19 traci na sile
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Choroby
Mamy lepszą kontrolę nad chorobą
Choroby
Rak piersi – Polki potrzebują nowoczesnego leczenia i wsparcia
Choroby
Nowe szanse dla pacjentów z chorobami rzadkimi
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Choroby
Krzysztof Kotyniewicz: Głusi są spychani na margines życia społecznego
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama