Czeska grupa Unipetrol, przedstawiła strategię na lata 2013–2017, która zakłada poprawę wyników i duże inwestycje mające przyczynić się do jej rozwoju. Jest ona uzupełnieniem strategii płockiego koncernu ogłoszonej kilka miesięcy temu.
– Projektując założenia do strategii Unipetrolu wzięliśmy pod uwagę specyfikę czeskiego rynku, gdzie oprócz rozbudowanej szarej strefy, nasza spółka musi zmierzyć się z wysokimi cenami energii oraz wyzwaniami logistycznymi – twierdzi Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen i przewodniczący rady Unipetrolu.
Czeska grupa w ciągu najbliższych pięciu lat chce zainwestować 19 mld koron, czyli 3,17 mld zł według obecnego kursu NBP. W tym roku zarząd chce wydać jednak tylko 2,7 mld koron. Stosunkowo małe wydatki tłumaczy trudnymi warunkami makroekonomicznymi i ryzykiem biznesowym.
Większość zaplanowanych ogółem na inwestycje pieniędzy ma być przeznaczona na przedsięwzięcia w segmencie petrochemicznym i energetycznym. Spółka zamierza m.in. wybudować nowe bloki energetyczne i zmodernizować już funkcjonujące, dzięki czemu będzie mogła produkować więcej tańszej energii elektrycznej i pary wodnej.
Planuje też powiększyć liczbę posiadanych stacji paliw. Docelowo Unipetrol chce zwiększyć z 14 proc. do 20 proc. udział w lokalnym rynku detalicznym. Jego celem jest również poprawa wskaźników sprzedaży na stacjach i poszerzenie sieci o nowe obiekty, działające na zasadzie współpracy franczyzowej oraz stacje samoobsługowe.