Firmy przechodzą na wynajem aut

Rośnie liczba firm korzystających z wynajmu samochodowych flot. Po trzecim kwartale tego roku rynek długoterminowego wynajmu urósł o przeszło jedna dziesiątą w porównaniu do roku ubiegłego.

Publikacja: 20.10.2014 15:37

Firmy przechodzą na wynajem aut

Foto: Bloomberg

Firmy przechodzą na wynajem aut

Rośnie liczba firm korzystających z wynajmu samochodowych flot. Po trzecim kwartale tego roku rynek długoterminowego wynajmu urósł o przeszło jedna dziesiątą w porównaniu do roku ubiegłego.

Dynamika wzrostu jest wyższa niż rok temu, co sprawia, że ten rodzaj usługi wypiera starsze firmy, jak kredyt czy klasyczny leasing finansowy. Według poniedziałkowych danych Polskiego Związku Wynajmu i leasingu Pojazdów (PZWiLP), łączna liczba wynajmowanych aut od firm skupionych w PZWiLP przekroczyła 121,5 tys. Natomiast skumulowany wzrost branży długoterminowego wynajmu w ciągu trzech kwartałów tego roku osiągnął poziom 6,5 proc.

- Dynamicznie rosnąca liczba aut w usłudze wynajmu długoterminowego oznacza, że rynek w Polsce upodabnia się do bardziej rozwiniętych pod tym względem krajów Europy Zachodniej. Tak użytkowanych w ten sposób jest nawet 70-80 proc. wszystkich samochodów firmowych – mówi Marek Małachowski, prezes PZWLP i dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska.

Niezmiennie najpopularniejszą formą finansowania i zarządzania floty aut firmowych w ramach usług Car Fleet Management w Polsce pozostaje Full Service Leasing, zwany inaczej leasingiem operacyjnym z pełną obsługą. W łącznej flocie firm PZWLP samochody w Full Service Leasingu stanowią 77 proc. i po trzecim kwartale bieżącego roku jest to przeszło 93 tys. pojazdów.

Pozostałą, zdecydowanie mniejszą część floty firm PZWLP, stanowią auta w usługach Leasingu z Serwisem – 13 proc. oraz Wyłącznego Zarządzania – 10 proc. Leasing z Serwisem jest w uproszczeniu mniej rozwiniętą formą usługi Full Service Leasingu i zapewnia przedsiębiorcy zewnętrzne finansowanie floty, ale jej obsługa tylko w części jest prowadzona przez firmę wynajmu długoterminowego.

Najmniejszą, bo jedynie 10-procentową grupę aut, stanowią samochody flotowe znajdujące się w Wyłącznym Zarządzaniu. W przypadku tej usługi w ostatnich dwóch kwartałach widać bardzo duży wzrost, wynoszący po trzecim kwartale 43,6 proc. w ujęciu rocznym. Zdaniem ekspertów PZWLP, przyczyną takiego ożywienia jest pojawienie się na polskim rynku zupełnie nowego rodzaju oferty, kierowanej przede wszystkim do najmniejszych przedsiębiorców wykorzystujących 1-2 samochody służbowe. Polega ona na zapewnieniu małym firmom, decydującym się na zakup pojazdów we własnym zakresie, stałej obsługi serwisowej w ramach zryczałtowanych stałych kosztów flotowych.

Obecnie sprzedaż nowych samochodów w Polsce rośnie dzięki firmom. Według danych Samaru, w trzecim kwartale 2014 roku sprzedanych zostało blisko 44,5 tys. aut do firm. Firmy skupione w PZWLP zakupiły w tym czasie ponad 13,7 tys. samochodów. Oznacza to, że miały blisko 1/3 udziału w całkowitej sprzedaży aut dla przedsiębiorców i osiągnęły najwyższy pod tym względem poziom od początku roku.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: USA atakują Iran. Gigafabryka AI i trudne negocjacje UE–USA
Biznes
Importowany cement problemem dla branży w Polsce i Europie
Biznes
Należy zadbać o większą produkcję leków w Polsce
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje