Wkrótce koniec śledztwa o VW w USA

Volkswagen i resort sprawiedliwości są bliskie dojścia do porozumienia, które zakończy postępowania cywilne i karne w Stanach przeciwko tej grupie za oszustwa z emisjami spalin, a Niemcy zapłacą ponad 3-4 mld dolarów

Aktualizacja: 07.01.2017 17:29 Publikacja: 07.01.2017 15:59

Wkrótce koniec śledztwa o VW w USA

Foto: Bloomberg

Do ostatecznego rozwiązania jeszcze nie doszło, rozmowy mogą zakończyć się fiaskiem, ale istnieje też możliwość ogłoszenia porozumienia na początku tygodnia — podały osoby znające treść negocjacji. Ugoda ma zasadnicze znaczenie dla niemieckiej grupy, która zamierza odbudować swoją pozycję w Stanach, na rynku o kluczowym znaczeniu dla jej długofalowych planów rozwoju, a gdzie sprzedaż pojazdów marki VW zmalała w 2016 r. o 8 proc.

W razie porozumienia Volkswagen będzie zapewne musiał zgodzić się na nadzór niezależnego obserwatora, czy spełnia postanowienia ugody. Może ona przewidywać dodatkowe warunki np. umowę z prokuraturą o odroczonym postępowaniu, dalsze reformy mające zakończyć spór. Niemcy zgodzili się dotąd zapłacić 17,5 mld dolarów, zaakceptowanie przez urząd ochrony środowiska EPA naprawy kolejnej partii samochodów może zwiększyć tę sumę do ponad 20 mld.

Osoby znające sprawę uważają, że VW zgodzi się na karę co najmniej 3 mld dolarów (2,83 mld euro), a być może na ponad 4 mld za zakończenie śledztw.

Rozmowy stron są zaawansowane, bo prokuratorzy i VW chcą zakończyć sprawę przed opuszczeniem Białego Domu przez Baracka Obamę 20 stycznia. Jeśli nie doszłoby do rozumienia do tego czasu, mogłoby znacznie opóźnić się.

Zgoda na naprawę 70 tys. diesli

Urząd ochrony środowiska EPA zaaprobował sposób naprawy 70 tys. samochodów z 2-litrowymi dieslami — modele 2015 r. Beetle, Golf, Golf SportWagen (kombi), Jetta, Passat i Audi A3 — polegający na wymianie oprogramowania. Drugi etap naprawy zacznie się za rok, gdy VW będzie instalować nowsze wersje oprogramowania i nowe podzespoły: filtr cząstek stałych, katalizator utleniający DOC i katalizator związków azotu.

W czerwcu VW zgodził się odkupić do 475 tys. samochodów z lat 2009-15 za 10,033 mld dolarów albo naprawić je, jeśli zgodzą się organy nadzoru. W październiku sędzia Charles Breyer zatwierdził umowę VW z organami nadzoru i właścicielami pojazdów z 2-litrowymi silnikami. Producent czeka teraz na zgodę na naprawienie ok. 400 tys. pozostałych samochodów z silnikami 2-litrowymi. W grudniu Niemcy zgodzili się naprawić 60 tys. samochodów z silnikami 3-litrowymi i odkupić 20 tys.

Procesy w Kalifornii

Volskwagen i jego były prezes Martin Winterkorn będą musieli bronić się przed sądem w Kalifornii za Dieselgate, bo sędzia Charles Breyer odrzucił wniosek niemieckiej grupy, że inwestorzy powinni zgłaszać swe roszczenia w sądach niemieckich.

Inwestorzy amerykańscy, w większości fundusze emerytalne samorządów, które kupiły papiery dłużne zagranicznych firm za pośrednictwem amerykańskich kwitów depozytowych ADR, wystąpili na drogę sądową przeciwko Volkswagenowi. Sędzia uznał ich racje i wyjaśnił, że „Stany są zainteresowane ochroną inwestorów przed oszustwami giełdowymi".

Biznes
Zdążyć przed Donaldem Trumpem. Wzrost zainteresowania Grenlandią i Panamą
Materiał Partnera
Chcemy być partnerem zrównoważonej transformacji biznesu
Biznes
Zarobić na stresie. Pracodawca pozna poziom stresu pracowników
Biznes
Oszczędności Polaków na rekordowym poziomie, Trump uderza w RPA
Biznes
Firmy inwestują w rozwój mimo braku ożywienia na rynku