Media

Polska w sieci wyprzedza Francję

Fotorzepa, MW Michał Walczak
Ponad 300 tysięcy nowych domen powstało w naszym kraju w 2009 roku – wynika z raportu NASK
Co 30 sekund jest w Polsce rejestrowana nowa domena internetowa z rozszerzeniem. pl. A liczba takich domen wzrosła na koniec zeszłego roku niemal o 25 proc., osiągając 1,63 mln – wynika z raportu NASK (organizacji zarządzającej domenami internetowymi). „Rz” pierwsza napisała o nim wczoraj na stronach online.
Daleko nam do wzrostu liczby stron, jaki zanotowano w 2008 r. Wtedy przybyło ich aż o 73,5 proc. – To był rekord, ale te 25 proc. to ciągle jest dużo – uważa dr Michał Pręgowski z Politechniki Warszawskiej. Wtóruje mu dr Dominik Batorski, socjolog Internetu z Uniwersytetu Warszawskiego. Jednocześnie zwraca uwagę, że ten przyrost będzie powoli słabł.
– W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z prawdziwym boomem, jeśli chodzi o zakładanie domen. Swoje strony internetowe tworzyły różne instytucje, stowarzyszenia, ale przede wszystkim firmy – mówi Batorski. – Teraz większość z nich już ma swoje strony. Przyszłość jest więc związana raczej z zakładaniem stron internetowych przez zwykłych ludzi. – To wskaźnik rozwijającej się gospodarki i dowód na rosnące zaufanie rynku do e-gospodarki. Pod względem przyrostu aktywnych domen Polska znalazła się w ścisłej czołówce na świecie, zajmując drugą pozycję, zaraz za rejestrem rosyjskim – podkreśla Michał Chrzanowski, szef NASK. Te wyniki sprawiają, że w 2009 r. Polska zajęła piąte miejsce w rankingu państw Unii Europejskiej pod względem liczby domen utrzymywanych w rejestrze. Uplasowaliśmy się przed Francją, Hiszpanią, Danią, Belgią i Szwecją. Najwięcej w Europie zarejestrowanych domen mają Niemcy. Rozszerzenie .de ma ponad 13 mln stron internetowych. Wyprzedzają nas też Wielka Brytania, Holandia i Włochy. – Liczba domen z rozszerzeniem .pl nie jest jednak idealnym probierzem aktywności Polaków w sieci – zaznacza Pręgowski. – Coraz więcej młodych internautów, np. blogerów, woli zakładać swoje strony w międzynarodowych serwisach z rozszerzeniami .eu czy po prostu .com. Twierdzi, że domeny niektórych krajów cieszą się wyjątkową popularnością. – Tak jest na przykład w przypadku maleńkiego Tuvalu, którego domena ma rozszerzenie .tv. Wiele telewizji i firm medialnych z całego świata wykupuje więc tam domenę, by ich strona internetowa mogła kończyć się takim rozszerzeniem – opowiada Pręgowski. Domeny rejestruje się za pośrednictwem firm nazywanych registratorami. Raport NASK pokazuje, kto jest liderem na naszym rynku. Palmę pierwszeństwa podobnie jak rok wcześniej dzierży Home.pl, który ma 25,81 proc. rynku (w 2008 r. firma kontrolowała 27 proc. rynku). Po piętach depcze mu NetArt z 24,80 proc. (w 2008 r. 24 proc.) udziałów w rynku. Na trzecim miejscu, podobnie jak rok wcześniej, znalazło się AZ.pl.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL