Do badania wykorzystano dane dotyczące brytyjskich nastolatków oraz oficjalnych ocen dotyczących skali przemocy w grach.
Doniesienia mówiące o tym, że brutalne gry wideo przyczyniają się do wzrostu agresji w świecie rzeczywistym jest popularny wśród nauczycieli i rodziców. Profesor Andrew Przybylski powiedział, że nie ma tak naprawdę powodów do obaw.
Naukowcy z Oxfordu wykorzystali połączenie subiektywnych i obiektywnych danych do pomiaru agresji i przemocy wśród nastolatków w grach. W przeciwieństwie do wcześniejszych badań na ten temat, które w dużej mierze opierały się na danych pochodzących od nastolatków, w badaniu wykorzystano informacje od rodziców i opiekunów.
Autorzy badania twierdzą, że uprzedzenia naukowców mogły mieć wpływ na wcześniejsze badania na ten temat i zniekształcić nasze rozumienie wpływu gier wideo.
Dr Netta Weinstein z Uniwersytetu w Cardiff powiedziała, że ważnym krokiem było zrobienie wstępnej rejestracji, gdzie naukowcy zarejestrowali swoje hipotezy, metody i techniki analizy przed rozpoczęciem badań.