UOKiK zgłosił zastrzeżenia do fuzji kablówek

Zakup Multimediów przez UPC może ograniczyć konkurencję na rynku płatnej telewizji i stacjonarnego dostępu do Internetu w 15 miastach – uważa urząd antymonopolowy.

Aktualizacja: 19.10.2017 11:30 Publikacja: 19.10.2017 10:44

UOKiK zgłosił zastrzeżenia do fuzji kablówek

Foto: 123rf.com

Zgodnie z zapowiedziami prezesa Marka Niechciała, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wystosował zastrzeżenia do przejęcia przez UPC kontroli nad Multimedia Polska. Zdaniem UOKiK, koncentracja może ograniczać konkurencję na rynku dostępu do internetu stacjonarnego i płatnej telewizji w 15 miastach w Polsce.

Urząd zdefiniował dwa rynki, na które koncentracja wywiera wpływ oraz zbadał udziały UPC i Multimediów Polska. Pierwszy to rynek telewizji, drugi - dostępu do internetu.

- Analiza UOKiK wykazała, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do płatnej telewizji i internetu stacjonarnego w kilkunastu miastach w Polsce. Dlatego przedstawiliśmy UPC zastrzeżenia do koncentracji. Przedsiębiorca ma teraz 14 dni na odpowiedź, może ten termin wydłużyć o kolejne dwa tygodnie – mówi cytowany w dzisiejszym komunikacie Marek Niechciał.

W efekcie przeprowadzonego badania urząd przyjął, że telewizje kablowe nie konkurują z bezpłatną telewizją naziemną, a jedynie z innymi operatorami płatnej telewizji, w tym satelitarnej i IPTV.

Jak podaje UOKiK, obie usługi różnią się m.in. ilością kanałów. "O ich odrębności świadczy również fakt, że po wprowadzeniu darmowej telewizji naziemnej, operatorzy kablowi nie zanotowali masowej straty klientów" - czytamy w komunikacie. Zdaniem UOKiK, taka sytuacja miałaby miejsce, gdyby te dwie usługi rywalizowały ze sobą, ponieważ polscy konsumenci przy wyborze produktu, kierują się głównie ceną.

UOKiK przyjął też, że właściwym rynkiem geograficznym kablówek jest miasto lub miejscowość - wynika z komunikatu.

"Wynika to m.in. z ograniczeń związanych z zasięgiem ich sieci, a tym samym rywalizacji o klienta na konkretnym terenie. Biorąc pod uwagę siłę uczestników koncentracji na lokalnych rynkach dostępu do płatnej telewizji urząd uznał, że koncentracja może doprowadzić do znacznego wzmocnienia pozycji UPC i ograniczenia konkurencji w 15 miastach w Polsce" - podano.

Także na potrzeby określenia rynku dostępu do internetu przyjęto podobną definicję rynku właściwego. UOKiK uznał przy tym, że internet stacjonarny i mobilny tworzą dwa różne rynki.

"Wynika to m.in. z prędkość, jakość i stałość łącza oraz preferencji konsumentów, którzy nie chcą zastępować jednej usługi drugą. Jako powód podają m.in. chęć korzystania z internetu poza domem (internet mobilny) lub brak limitów danych (w przypadku stałego łącza)" - czytamy.

Po przejęciu Multimediów Polska, siła UPC mogłaby doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do internetu stacjonarnego w 15 miejscowościach.

UPC i Multimedia ogłosiły transakcję wartą 3 mld zł w październiku 2016 r. W listopadzie ub.r. UPC złożył odpowiedni wniosek o zgodę UOKiK.

W ostatnich miesiącach Multimedia kilka razy sygnalizowały, że oczekiwanie na decyzję urzędu antymonopolowego szkodzi biznesowi kablówki. Przygotowując się do transakcji sprzedały spółkę zajmującą się dystrybucją energii na rzecz Orange Polska.

Zgodnie z zapowiedziami prezesa Marka Niechciała, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wystosował zastrzeżenia do przejęcia przez UPC kontroli nad Multimedia Polska. Zdaniem UOKiK, koncentracja może ograniczać konkurencję na rynku dostępu do internetu stacjonarnego i płatnej telewizji w 15 miastach w Polsce.

Urząd zdefiniował dwa rynki, na które koncentracja wywiera wpływ oraz zbadał udziały UPC i Multimediów Polska. Pierwszy to rynek telewizji, drugi - dostępu do internetu.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Media
Pracownicy TVP otrzymają dodatek wielkanocny. Znacznie niższy niż w Biedronce
Media
Gremi Media jedynym polskim wydawcą piątej edycji programu Subscriptions Academy
Media
Rusłan Szoszyn z Nagrodą im. Macieja Płażyńskiego
Media
Oscar daje drugie życie. Tak zarabiają nagrodzone filmy
Media
Udany debiut Reddit. Zyskał 48 procent w dniu debiutu