Jeśli chodzi o wiek respondentów to 62 proc. osób w wieku 18–24 lata i taki sam odsetek osób powyżej 55. roku życia chce opcji zakupów w niedzielę. Ich powrotu chce również ponad połowa osób w wieku 25–34 oraz 45–54 lata.
Zakaz i tak trzeszczy, zwłaszcza sieci spożywcze dzięki statusowi placówki pocztowej coraz częściej pracują we wszystkie dni tygodnia. Niedawno na taki krok zdecydowała się Biedronka. W jej sklepach od ponad dwóch lat klienci Poczty Polskiej mogą odbierać przesyłki z automatów paczkowych, teraz testowo współpraca została poszerzona. Poczta Polska podaje, że wraz z partnerami oferuje klientom ponad 15 tys. punktów odbioru, a w ciągu dwóch lat chce ją rozszerzyć do 20 tys.
– Naszym celem strategicznym jest pozycja lidera na rynku kurierskim, który rozwija się dzięki handlowi internetowemu. Zależy nam na zapewnieniu klientom e-sklepów dogodnych form odbioru zakupów, dzięki współpracy z dużymi i znanymi sieciami handlowymi jak Biedronka – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej.
Miejsc z takim statusem przybywa, działać mogą też placówki franczyzowe. – Sklepy przynależące do sieci franczyzowych zarządzane przez grupę, tutaj decyzja o otwarciu placówki w niedziele należy do właściciela sklepu. Eurocash nie ma wpływu na te decyzje, pozostawia je detalistom. Niewątpliwie z opcji tej korzystają szczególnie ci przedsiębiorcy, którzy odczuwają presję konkurencyjną ze strony wielkich sieci dyskontów – mówi Jan Domański, rzecznik Grupy Eurocash. – Jeśli chodzi o dane i liczbę placówek, które świadczą usługi kurierskie, to łącznie, na koniec pierwszego kwartału 2021 r., wdrożyło je 1500 sklepów w ramach sieci partnerskich wspieranych przez Grupę, takich jak ABC, Lewiatan, Euro Sklep, Delikatesy Centrum – dodaje, podkreślając, iż firma nie dysponuje jednak danymi, ile z tych placówek działa w niedzielę.
– Sytuacja w handlu jest zupełnie inna, niż gdy zakaz był wprowadzany, choćby z powodu pandemii. Powinien zostać zniesiony, aby rozłożyć ruch klientów na siedem dni, co zwiększy bezpieczeństwo i ułatwi pracę zespołom w sklepach obciążonych przed niedzielami – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – Dodatkowo umożliwi to lepsze planowanie pracy i wykorzystanie zasobów, zmniejszy straty w towarze i umożliwi odrabianie strat związanych z pandemią zwłaszcza sieciom z ofertą niespożywczą – dodaje.