fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Giełda

Potężna oferta Allegro, potężne zainteresowanie

materiały prasowe
Allegro będzie prawdopodobnie największą krajową spółką na warszawskiej giełdzie i rekordzistą pod względem wartości sprzedawanych akcji. Popyt jest bardzo duży – wynika z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej".

Allegro mocno się spieszy z ofertą publiczną. Już w środę 23 września ruszają zapisy na akcje przewidziane dla drobnych inwestorów. Potrwają do 28 września. Będzie można się zapisywać po cenie maksymalnej wynoszącej 43 zł (z przedziału 35–43 zł). Krótka będzie też budowa księgi popytu dla instytucji: ruszyła 22 września i potrwa do 28 września. Z informacji „Rzeczpospolitej" wynika, że zainteresowanie ze strony instytucji jest bardzo duże i że już pierwszego dnia uzyskano popyt na całą pulę.

W okolicach 12 października Allegro chciałoby zadebiutować na GPW. Dokładny podział akcji na transze nie jest jeszcze znany, ale wiadomo, że do drobnych graczy ma trafić do 5 proc. oferowanych walorów. Zapisy przyjmować będzie aż 13 biur i domów maklerskich. Brokerzy zwracają uwagę, że transza dla inwestorów indywidualnych jest stosunkowo niewielka i przy tak dużym konsorcjum jest praktycznie przesądzone, że popyt przekroczy podaż.

Pytanie tylko, jak duża będzie redukcja. Pojawiają się opinie, że może być rzędu kilkudziesięciu procent. Brokerzy spodziewają się, że oferta Allegro przyciągnie co najmniej kilkadziesiąt tysięcy inwestorów.

– Dobrze, że spółki o nowoczesnych modelach biznesowych trafiają na giełdę, gdyż znacznie podnoszą atrakcyjność obrotu. Nie liczyłbym jednak na powrót aktywności inwestorów indywidualnych znanej z okresu prywatyzacji, gdyż wtedy duże oferty publiczne zdarzały się znacznie częściej – uważa jeden z brokerów.

Dokładną liczbę sprzedawanych przez Allegro papierów i ich cenę poznamy 29 września. Przy założeniu sprzedaży akcji po maksymalnej cenie otrzymujemy wycenę całej spółki na poziomie przekraczającym 44 mld zł. To dałoby jej pierwszą pozycję w zestawieniu największych krajowych spółek giełdowych. Przegoniłaby obecnego lidera: CD Projekt. Od niego dzieliłoby ją „zaledwie" kilka miliardów złotych, ale od kolejnego w zestawieniu PGNiG już kilkanaście.

Jaka jest struktura oferty? Obejmować będzie ponad 187,8 mln akcji, w tym niemal 163,6 mln już istniejących (sprzedawanych przez spółki Cidinan, Permira VI Investment Platform Limited i Mepinan, a także grupę dyrektorów i członków kadry kierowniczej).

Przy opublikowanym przedziale cenowym implikuje to IPO o wartości 6,57–8,08 mld zł. Jednak oferta może być zwiększona o dodatkowe 15 proc. akcji, co przy górnym poziomie cenowym oznacza łączną wartość IPO przekraczającą 9 mld zł. Z kolei, jeśli chodzi o nowe akcje, to oferta publiczna obejmuje emisję nie więcej niż 28,6 mln sztuk, z której spółka spodziewa się uzyskać wpływy brutto w wysokości około 1 mld zł na spłatę zadłużenia. Aktualnie dług Allegro to 3,7-krotność EBITDA, a po ofercie ma spaść poniżej 3.

Allegro jest jednym z dziesięciu największych portali e-commerce na świecie. Prowadzi wiodącą platformę handlową w Polsce oraz porównywarkę – Ceneo.pl. W prospekcie emisyjnym znalazły się informacje o wynikach za I półrocze 2020 r. Zysk netto w tym okresie wyniósł 289,7 mln zł wobec 195,7 mln zł rok wcześniej. Z kolei zysk operacyjny poszedł w górę do 560,4 mln zł z 408,2 mln zł.

Allegro dotychczas nie wypłacało dywidendy. W najbliższym czasie nie zamierza dzielić się zyskiem z akcjonariuszami, ale nie wyklucza takiej opcji w dalszej przyszłości – wynika z prospektu emisyjnego. Opisano w nim również planowane wydatki kapitałowe debiutanta: w tym roku mają wynieść 230–270 mln zł, w przyszłym 425–475 mln zł, a w 2022 r. 550–650 mln zł.

Allegro wycelowało zatem z IPO na dobry czas.

– Nastawienie inwestorów wobec spółek e-commerce jest pozytywne, a co za tym idzie – są akceptowane wyższe wskaźniki wyceny, co widać po wycenie innych już notowanych spółek z tego sektora na świecie – podkreśla Konrad Księżopolski, dyrektor działu analiz Haitong Banku. Dodaje, że mocnymi stronami Allegro jest na pewno jego dominująca pozycja na rynku e-commerce w Polsce, który od wielu lat jest silnie rosnący ze względu na digitalizację gospodarki i przenoszenie się handlu z przestrzeni tradycyjnej do cyfrowej.

– Dodatkowo, cały globalny e-commerce, także w Polsce, jest jednym z nielicznych beneficjentów pandemii Covid-19, gdyż lockdown i dystansowanie społeczne tylko przyspieszyło trendy cyfrowe, a handel jest tego najlepszym przykładem. Widać to chociażby po dynamikach sprzedaży internetowej w CCC czy LPP – dodaje ekspert.

W jego ocenie dominująca pozycja rynkowa Allegro i baza ponad 12 mln użytkowników stwarza ograniczone pole do dalszego organicznego wzrostu bazy. Natomiast digitalizacja handlu będzie dalej postępować, więc Allegro powinno rosnąć razem z całym rynkiem.

– Dodatkowym czynnikiem wzrostu wyników może być dalsza penetracja bazy usługą Smart. Wśród naturalnych ryzyk, oprócz typowo makroekonomicznych związanych z poziomem konsumpcji, są także ryzyka konkurencji ze strony innych graczy e-commerce'owych, w szczególności takich jak amerykański Amazon lub chiński AliExpress. W przeszłości Allegro wygrało bitwę rynkową z międzynarodowym graczem eBay – podsumowuje ekspert Haitong Banku.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA