fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Gaz

PGNiG i PKP Cargo chcą przewozić koleją LNG

Fotorzepa, Bartosz Jankowski
W przyszłym roku planowane jest uruchomienie pierwszego w Polsce transportu kolejowego skroplonego gazu ziemnego z terminalu w Świnoujściu w głąb kraju.

PKP Cargo i PGNiG Obrót Detaliczny podpisały list intencyjny dotyczący rozwoju usług transportu kolejowego LNG (skroplony gaz ziemny). To wstęp do podjęcia działań zmierzających do nawiązania długoterminowej współpracy nakierowanej na przygotowanie kompleksowej usługi przewozów tego surowca w kraju i za granicą. Obie spółki deklarują również współpracę przy przygotowaniu pilotażowego transportu kolejowego LNG z gazoportu w Świnoujściu do Oświęcimia, co ma nastąpić w przyszłym roku. Ma to być pierwszy tego rodzaju transport w Polsce.

Jednocześnie PKP Cargo wykazuje zainteresowanie dotyczące utworzenia centrów przeładunkowych LNG, zlokalizowanych przy terminalach przeładunkowych, będących w dyspozycji spółki. Dzięki nim chce świadczyć dla PGNiG Obrót Detaliczny kompleksową usługę logistyczną przewozu skroplonego gazu. Podpisany właśnie list intencyjny nie rodzi dla stron żadnych zobowiązań. Te mogą pojawić się dopiero na dalszym etapie prowadzonych rozmów, analiz i prac.

Obecnie LNG sprowadzane statkami do Świnoujścia przez PGNiG jest transportowane do kolejnych odbiorców głównie z wykorzystaniem kriogenicznych autocystern. Uruchomienie transportu kolejowego pozwoliłoby na przewożenie jego znacznie większych ilości w krótkim czasie. - Chcemy w pełni wykorzystać potencjał biznesowy jaki daje nam technologia LNG, dlatego dynamicznie rozwijamy ten segment naszej działalności. Gaz skroplony dzięki aktywności grupy PGNIG wykorzystywany jest jako ekologiczne paliwo w przemyśle, rozwija średni i mały biznes na terenach gdzie nie ma gazu sieciowego, znajduje zastosowanie w ciężkim transporcie kołowym oraz służy do zasilania autobusów miejskich - twierdzi cytowany w komunikacie prasowym Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny. Jest przekonany, że transport LNG koleją pozwoli na osiągniecie jeszcze większej skali dostaw, a co za tym idzie zoptymalizuje parametry kosztowe oferty firmy.

- Tworzy się nowy sektor rynku przewozowego, na którym chcemy być obecni i zaoferować naszemu klientowi jak najlepsze warunki transportu gazu. Liczymy, że ten list intencyjny stanie się podstawą podpisania w niedalekiej przyszłości umowy przewozowej - mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA