Cannes 2018

Canneńskie filmy na polskich ekranach

AFP
W ostatnią sobotę skończył się festiwal canneński, bardzo w tym roku mocny. Polscy widzowie praktycznie niemal wszystkie filmy konkursowe, a także najciekawsze tytuły z innych sekcji wkrótce będą mogli obejrzeć na ekranach w kraju.

Nagrodzony Złotą Palmą film „Shoplifters” Japończyka Hirokazu Kore-edy kupiła firma Polskie Media SA. Obraz wejdzie do kin jesienią. Ten sam dystrybutor ma już prawa do obrazu, któremu przewodnicząca jury Cate Blanchett po raz pierwszy w historii przyznała specjalną Złotą Plamę czyli „Le Livre d’Images” Jeana-Luca Godarda. A do tego Plamowego zestawu dokupił jeszcze „Yomeddine” A.B.Shawky’ego.

Znakomity „BlacKkKlansman” Spike’a Lee – laureat Grand Prix wprowadzi na polskie ekrany UIP.

Canneńskim potentatem jest, jak zwykle, firma Gutek Film. Wprowadzi ona na ekrany filmy, które otworzyły i zamknęły festiwal czyli „Wszyscy wiedzą” Asghara Farhadiego z Penelope Cruz i Javierem Bardemem w rolach głównych oraz „Człowieka, który zabił Don Kichota” Terry’ego Gilliama (sierpień 2018). W repertuarze firmy znalazły się również takie pozycje konkursowe jak znakomity, uhonorowany Nagrodą Specjalną Jury „Capharnaum” Libanki Nadine Labaki, „Under the Silver Lake” Davida Roberta Mitchella, rosyjski dramat „Lato” Sergieja Serebrennikowa. Do Gutek Film trafiły też film dwa głośne obrazy pozakonkursowe: „Climax” Gaspara Noe, który zachwycił uczestników festiwalu swoim szaleństwem oraz prowokacyjna opowieść o seryjnym mordercy czyli ogromnie interesujący „The House that Jack Built” Larsa von Triera.

Jednym z najbardziej oczekiwanych na polskim rynku tytułów jest dziś „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego, który w Cannes dostał nagrodę za reżyserię. Ten film wprowadzi na ekrany Kino Świat i to już za niespełna trzy tygodnie, 8 czerwca. Ta sama firma jest dystrybutorem „Fugi” Agnieszki Smoczyńskiej. Ważnym canneńskim zakupem jest dokument „Whitney” Kevina McDonalda o Whitney Huston. Film ten w Wielkiej Brytanii wejdzie na ekrany 9 lipca, w Polsce zapewne pojawi się niewiele później. Kino Świat jest też dystrybutorem pokazywanego w Cannes poza konkursem na ekrany „Gottiego” Kevina Connolly’ego z Johnem Travoltą w roli głównej.

Mocny „Dogman” Matteo Garrone trafił do „M2 Films”. Wstępna data polskiej premiery: wrzesień 2018. Z kolei Aurora Films, która ma ostatnio ma znakomity, artystyczny repertuar w Cannes pozyskała trzy tytuły konkursowe: „Happy Lazzaro” Alice Rohrwacher, uhonorowany przez krytyków prestiżową nagrodą Fipresci, południowokoreański „Burning” Lee Chang-Donga oraz „Asako I & II” Ryusuke Hamaguchiego.

Firma Against Gravity zapowiada premiery dwóch canneńskich tytułów – znakomitej „Ayki” Sergieja Dworcewoja z nagrodzoną za najlepszą rolę kobiecą Samal Jesljamową oraz świetnego „Donbasu” Sergieja Łoźnicy, który otwierał sekcję Pewne spojrzenie.

Tak więc, jak zwykle, wszystkie najciekawsze propozycje canneńskie nie ominą polskich kinomanów, choć na razie dystrybirzy nie mogą jeszcze podać dokładnych dat ich premier.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL