Reklama
Rozwiń
Reklama

Niemiecko-francuska polityka przemysłowa w Europie

Niemcy i Francja uzgodniły wspólny plan polityki przemysłowej w Europie mającej wspierać lokalne firmy w konkurencji z zagranicznymi rywalami i bardziej chronić kluczowe technologie przed przejęciami z zewnątrz.

Aktualizacja: 20.02.2019 11:55 Publikacja: 20.02.2019 10:15

Niemiecko-francuska polityka przemysłowa w Europie

Foto: Bloomberg

To rezultat zaniepokojenia, że zagraniczne, głównie chińskie, firmy wchodzą w posiadanie europejskiego know-how i osłabiają bazę przemysłową, która zapewnia znaczną część bogactwa naszego kontynentu. Propozycje przedstawione przez ministrów gospodarki, Petera Altmaiera i Bruno Le Maire po rozmowach w Berlinie zakładają więcej inwestycji w innowacyjne technologie i zmianę unijnych przepisów o konkurencji. 

- Europa pozostanie wielkim kontynentem przemysłowym tylko wtedy, jeśli uda się nam połączyć siły, zmienić europejskie przepisy obecnie przestarzałe i bardziej chronić się — powiedział Francuz.

W 5-stronicowym dokumencie dotyczącym strategii oba kraje zaproponowały, aby Rada Europejska reprezentująca rządy krajów UE otrzymała prawo oddalania niektórych decyzji pionu konkurencji Komisji Europejskiej w pewnych „dobrze określonych przypadkach”.

Berlin i Paryż chcą zmiany unijnych przepisów o fuzjach po zawetowaniu przez Brukselę fuzji działów kolejowych Siemensa i Alstoma, aby konkurować z większymi rywalami. Oba kraje zasugerowały unowocześnienie tych wytycznych, aby bardziej brały pod uwagę konkurencję w skali świata, a nie wyłącznie Europy. — Po raz pierwszy Niemcy i Francja składają propozycję przekształcenia unijnych przepisów o konkurencji. Mamy ważne nowoczesne technologie i nie chcemy, by służyły innym kontynentom poza naszym — powiedział Le Maire.

Według niego, oba kraje mają nadzieję, że Komisja Europejska wyrazi do 1 kwietnia zgodę na pomoc publiczną dla ich nowej wspólnej inicjatywy podjęcia produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Altmaier poinformował, że Niemcy i Francja przeznaczyły 1,7 mld euro na wsparcie europejskiej produkcji ogniw baterii do e-aut. — Oczekuję decyzji o konsorcjach bardzo szybko, zapewne w nadchodzących tygodniach — cytuje Reuter jego słowa.

Reklama
Reklama

Ta inicjatywa ma zmniejszyć zależność europejskich firm samochodowych od azjatyckich dostawców baterii i chronić miejsca pracy przed ryzykiem likwidacji w związku z odchodzeniem od napędu spalinowego. Decyzja rządu Niemiec o aktywnym nakreślaniu polityki przemysłowej oznacza wyraźne odejście od tradycyjnego nie wtrącania się władz w decyzje dotyczące biznesu i rynku.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama