fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Niemiecko-francuska polityka przemysłowa w Europie

Bloomberg
Niemcy i Francja uzgodniły wspólny plan polityki przemysłowej w Europie mającej wspierać lokalne firmy w konkurencji z zagranicznymi rywalami i bardziej chronić kluczowe technologie przed przejęciami z zewnątrz.

To rezultat zaniepokojenia, że zagraniczne, głównie chińskie, firmy wchodzą w posiadanie europejskiego know-how i osłabiają bazę przemysłową, która zapewnia znaczną część bogactwa naszego kontynentu. Propozycje przedstawione przez ministrów gospodarki, Petera Altmaiera i Bruno Le Maire po rozmowach w Berlinie zakładają więcej inwestycji w innowacyjne technologie i zmianę unijnych przepisów o konkurencji. 

- Europa pozostanie wielkim kontynentem przemysłowym tylko wtedy, jeśli uda się nam połączyć siły, zmienić europejskie przepisy obecnie przestarzałe i bardziej chronić się — powiedział Francuz.

W 5-stronicowym dokumencie dotyczącym strategii oba kraje zaproponowały, aby Rada Europejska reprezentująca rządy krajów UE otrzymała prawo oddalania niektórych decyzji pionu konkurencji Komisji Europejskiej w pewnych „dobrze określonych przypadkach”.

Berlin i Paryż chcą zmiany unijnych przepisów o fuzjach po zawetowaniu przez Brukselę fuzji działów kolejowych Siemensa i Alstoma, aby konkurować z większymi rywalami. Oba kraje zasugerowały unowocześnienie tych wytycznych, aby bardziej brały pod uwagę konkurencję w skali świata, a nie wyłącznie Europy. — Po raz pierwszy Niemcy i Francja składają propozycję przekształcenia unijnych przepisów o konkurencji. Mamy ważne nowoczesne technologie i nie chcemy, by służyły innym kontynentom poza naszym — powiedział Le Maire.

Według niego, oba kraje mają nadzieję, że Komisja Europejska wyrazi do 1 kwietnia zgodę na pomoc publiczną dla ich nowej wspólnej inicjatywy podjęcia produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Altmaier poinformował, że Niemcy i Francja przeznaczyły 1,7 mld euro na wsparcie europejskiej produkcji ogniw baterii do e-aut. — Oczekuję decyzji o konsorcjach bardzo szybko, zapewne w nadchodzących tygodniach — cytuje Reuter jego słowa.

Ta inicjatywa ma zmniejszyć zależność europejskich firm samochodowych od azjatyckich dostawców baterii i chronić miejsca pracy przed ryzykiem likwidacji w związku z odchodzeniem od napędu spalinowego. Decyzja rządu Niemiec o aktywnym nakreślaniu polityki przemysłowej oznacza wyraźne odejście od tradycyjnego nie wtrącania się władz w decyzje dotyczące biznesu i rynku.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA