Z tego artykułu się dowiesz:
- Jak zmienia się rynek usług turystycznych?
- Co napędza trend turystyki ekstremalnej?
- Kto z niego korzysta?
Turystyka ekstremalna obejmuje aktywności o podwyższonej trudności lub ryzyku, realizowane w wyjątkowych warunkach, takie jak na przykład wyprawy wysokogórskie, nurkowanie techniczne, sporty powietrzne czy ekspedycje polarne.
Rosnące zainteresowanie podróżami poza utartym szlakiem sprawia, że turystyka ekstremalna należy dziś do najszybciej rosnących segmentów globalnej branży podróżniczej. Trend napędza większa skłonność do wydawania pieniędzy na podróże, zmiana stylu konsumpcji w kierunku „inwestowania w przeżycia” i poszukiwanie silnych bodźców i unikatowych miejsc niedostępnych dla masowego turysty. Coraz większe znaczenie ma także aspekt zdrowotny i psychofizyczny – uczestnicy wybierają aktywności, które łączą wysiłek, kontakt z naturą i poczucie autentyczności.
Analitycy AMR wskazują, że główną grupą klientów są osoby w wieku 25–45 lat, dysponujące stabilnymi dochodami oraz traktujące wypoczynek jako formę samorealizacji. Co istotne, największą dynamikę notują wyjazdy w niewielkich grupach znajomych. Okazuje się, że to właśnie ten segment, a nie podróżnicy solo, ma największy udział w rynku. Badacze uzasadniają to charakterem wielu aktywności ekstremalnych, takich jak rafting, trekking górski czy ekspedycje w odległy teren, które są projektowane jako doświadczenia grupowe i wymagają wsparcia logistycznego.
Czytaj więcej
Branża turystyczna wciąż bagatelizuje problem nadmiernego ruchu turystycznego – zauważają eksperc...