Reklama

Kobiety rządzą na zakupach

To panie zwykle decydują, co i gdzie się kupuje. Ale najdroższe rzeczy wybierają mężczyźni

Aktualizacja: 06.03.2010 02:22 Publikacja: 05.03.2010 20:25

Panie są bardziej wymagającymi klientkami – wynika z badań

Panie są bardziej wymagającymi klientkami – wynika z badań

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– W Polsce to kobiety głównie zajmują się domem i najlepiej wiedzą, jakie są potrzeby ich rodzin – tłumaczy Renata Ropska ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. – Do tego dochodzi fakt, że większość mężczyzn po prostu nie znosi robienia zakupów.

Potwierdzają to badania. Aż 62 proc. kobiet i mężczyzn uczestniczących w ankietach serwisu [link=http://Marketingkobiet.pl" "target=_blank]Marketingkobiet.pl[/link] stwierdziło, że w ich związkach to do pań należy decyzja o tym, co i gdzie kupić.

– To nie tylko nasza specjalność, lecz tendencja ogólnoświatowa. W niektórych krajach Europy Zachodniej ten odsetek wynosi nawet 80 proc. – mówi "Rz" Ewelina Kitlińska, szefowa serwisu Marketingkobiet.pl. – Dlatego wiele firmy taką wagę przywiązują do tego, by ich reklamy docierały właśnie do kobiet.

A jak pokazują badania, są one dużo bardziej wymagającymi klientkami (tak uznało 73,5 proc. ankietowanych) niż mężczyźni.

– Może to wynikać z dążenia kobiet do posiadania produktu idealnego, takiego, który spełnia ich wszystkie wymagania – uważa psycholog Agnieszka Strzałka. – Kobiety zwracają też większą uwagę na jakość obsługi czy wystrój sklepu. Dla nich nie liczy się tylko produkt.

Reklama
Reklama

– Kobiety często podejmują też decyzje o zakupie pod wpływem nastroju, emocji. Mężczyznom zdarza się to zdecydowanie rzadziej – dodaje Ropska.

Jak wynika z badań, to mężczyźni (62 proc. wskazań) zbierają więcej informacji o produkcie, zanim zdecydują się wydać pieniądze. – Oni częściej postanawiają o zakupie drogich i bardzo drogich rzeczy – mówi Kitlińska. – Badania pokazały, że wciąż jest silny stereotypowy podział na takie zakupy, którymi zajmują się niemal wyłącznie kobiety, i takie, które należą do mężczyzn.

I tak, panie najczęściej odpowiadają za wybór kosmetyków i środków czystości (88 proc.) oraz artykułów spożywczych (81 proc.).

Męską domeną są decyzje dotyczące zakupu samochodu (84 proc.) oraz produktów RTV i AGD (70 proc.).

– Taki obraz jest zgodny ze stereotypem ról płciowych w polskim społeczeństwie: kobiety sprzątają i gotują, a mężczyźni są od techniki – komentuje prof. Dominika Maison, psycholog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Jej zdaniem wpływ na taką sytuację mogą mieć też reklamy, które utrwalają taki podział. – Na przykład mężczyzna jest głównym bohaterem tylko 25 proc. reklam środków czystości, a kobieta aż 75 proc. – podkreśla.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Ustawa łańcuchowa. Sejm podjął decyzję w sprawie prezydenckiego weta. Jak głosowali posłowie?
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Społeczeństwo
Zaborów nie widać. Usług publicznych też nie. I zyskuje na tym Konfederacja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama