Niższe limity dla ciężarówek i TIR-ów

W piątek rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, z którego wynika, że w Polsce możliwy będzie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi do 11,5 ton bez dotychczas wymaganych zezwoleń. Zarządca drogi oraz samorządy będą miał jednak możliwość wprowadzenia stref wyłączonych z ruchu ciężkich przejazdów.

Aktualizacja: 09.10.2020 20:49 Publikacja: 09.10.2020 19:54

Rząd znosi ograniczenia dla ciężkich pojazdów na drogach.

Rząd znosi ograniczenia dla ciężkich pojazdów na drogach.

Foto: Adobe Stock

Projekt nowych przepisów to pokłosie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 marca 2019 r. (sygn. C-127/17). Przypomnijmy, ze na początku roku trybunał, że obowiązujący w Polsce system udzielania zezwoleń na przejazd pojazdów o nacisku osi do 11,5 t jest sprzeczny z przepisami dyrektywy Rady 96/53/WE i zobowiązał do zmiany regulacji w tym zakresie.

Drogi publiczne

Za sprawą nowych regulacji ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony będzie dopuszczony na drogach publicznych. W związku z tym pojazdy ciężkie takie jak samochody ciężarowe i TIR-y będą mogły poruszać się po takich drogach bez potrzeby uzyskiwania odpowiednich zezwoleń.

Drogi gruntowe

Wyjątek stanowią drogi gruntowe, po których będą mogły przemieszczać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 ton. Jednak zarządca drogi poprzez postawienie odpowiedniego znaku drogowego będzie mógł dopuścić cięższe pojazdy do ruchu na tej drodze.

Ograniczenia wjazdu

Z uwagi na słabe standardy techniczne niektórych z dróg publicznych będzie można wprowadzić ograniczenia dla ciężkich pojazdów (do 8 lub 10 ton). Taki zakaz może nałożyć zarządca drogi poprzez oznakowanie ale również miasto poprzez uchwałę rady gminy gdy droga dodatkowo przebiega w pobliżu obszarów lub obiektów, na których ruch pojazdów ciężkich może wywierać szczególnie negatywny wpływ, czyli np. przebiega lub graniczy z obszarem chronionym przyrodniczo (parki narodowe, obszar Natura 2000) lub jest usytuowana w sąsiedztwie budynków mieszkalnych, przedszkoli, uzdrowisk bądź obszarów górniczych.

Kary

W projekcie nowych regulacji przewidziano kary pieniężne. Wysokość kary będzie rosła proporcjonalnie od przekroczenia nacisku osi.  - Im wyższy procent przekroczenia dopuszczalnego nacisku osi napędowej na danej drodze, tym wyższa kara pieniężna - czytamy w komunikacie rządu.

Nowe przepisy mają wejść w życie 60 dni od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów o możliwości ubiegania się o zwrot opłat i kar zapłaconych przed wyrokiem TSUE, które zaczną obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr