Reklama

Czy bezpieczeństwo i etatyzm muszą iść w parze

Świat, a wraz z nim Polska, maszeruje w stronę etatyzmu. Zanim postawimy kolejne kroki na tej drodze, należy zastanowić się nad możliwymi niebezpieczeństwami.

Publikacja: 30.04.2021 18:00

Czy bezpieczeństwo i etatyzm muszą iść w parze

Foto: Rzeczpospolita

"Państwo kontratakuje" – tak mocny tytuł zdecydował się nadać Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju swojemu raportowi opublikowanemu w listopadzie 2020 r. Rola przedsiębiorstw i banków państwowych zdaniem autorów staje się coraz silniejsza. Pandemia Covid-19 spowodowała większy nacisk na uspołecznianie ryzyka, a obywatele, na których to ryzyko jest często przenoszone, coraz silniej domagają się, by państwo zapewniło sprawiedliwość.

Czy koronawirus położył kres liberalizmowi i nadeszły czasy nowego etatyzmu? Mamy do czynienia raczej z przyśpieszeniem już obecnych trendów. Zwiększenie udziału państwa w gospodarce to proces, który trwa od dawna. Jak wskazuje cytowany raport EBOR, o ile w połowie XIX wieku wydatki rządów państw rozwiniętych stanowiły średnio 8 proc. produktu krajowego brutto, o tyle w roku 2021 jest to już 40 proc. Odpowiedzialny jest za to przede wszystkim wzrost wydatków na edukację i ochronę zdrowia. Kryje się jednak za tym głębsza przemiana społeczno-gospodarcza.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Jak straszy nas popkultura?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Plus Minus
„Jedyna. Biografia Karoliny Lanckorońskiej”: Materiał na biografię
Plus Minus
„Szepczący las”: Im dalej w bór, tym więcej drzew
Plus Minus
„Lot nad kukułczym gniazdem”: Wolność w kaftanie normy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Plus Minus
„To był zwykły przypadek”: Ile kosztuje zemsta?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama