Rz: Jakie szanse otwiera przed polskimi firmami Ameryka Łacińska, w tym Meksyk?
Olga Pietkiewicz: Ameryka Łacińska stwarza ogromne możliwości biznesowe wynikające z wielkiej liczby mieszkańców i rosnących dochodów społeczeństw. Meksyk jest bardzo dobrym punktem, aby stąd rozpoczynać ekspansję w Ameryce Łacińskiej. Ogromnym plusem tego kraju jest położenie geograficzne oraz infrastruktura, która pozwala czerpać korzyści z tego położenia. Kraj ma porty zlokalizowane na Oceanie Atlantyckim i Pacyfiku oraz sieć dróg, które łączą oba krańce terytorium.
Jak wyglądają perspektywy eksportu do tego regionu?
Trudno określić precyzyjnie, jak szybko i intensywnie będą się wzmacniać relacje handlowe między Polską a Meksykiem. Ale jestem pewna, że obecne wyniki wymiany są stanowczo poniżej potencjału. Polska robi wiele, aby ten potencjał uwolnić, i sądzę, że obecne przedsięwzięcia, w tym otwarcie biura handlowego w Meksyku, przyniosą efekt. W pracę nad ożywieniem współpracy międzynarodowej jest zaangażowanych wiele podmiotów. Powstał właściwie cały ekosystem, z pomocy i wsparcia którego mogą korzystać polskie firmy. My jesteśmy w ten ekosystem zaangażowani z racji silnej obecności Grupy Santander w Meksyku i innych krajach Ameryki Łacińskiej.
Czego najbardziej potrzebują polskie firmy w Meksyku?