Pierwszą z nich są zmiany zachowań konsumentów i ich podatność na treści marketingowe drukowane na opakowaniach produktów, postęp technologiczny zwiększający możliwości w tym zakresie oraz rosnący udział zakupów internetowych. Buduje to dodatkowy popyt na opakowania tekturowe, wykorzystywane do konfekcjonowania przesyłek na końcowym odcinku łańcucha dostaw, i stawia coraz wyższe wymagania w stosunku do jakości opakowań i znajdującego się na nich nadruku. W konsekwencji rośnie popyt nie tylko na opakowania, ale też na coraz nowocześniejsze maszyny drukarskie.

Drugą grupą czynników korzystnie wpływających na perspektywy i koniunkturę w branży jest globalizacja produkcji i równoległa z nią optymalizacja procesów logistycznych. Coraz częściej zdarza się, że produkt powstaje w miejscach bardzo odległych od swoich rynków docelowych, jest transportowany (oczywiście w opakowaniach) do centrów logistycznych i dopiero w tych miejscach, po uwzględnieniu specyfiki lokalnych rynków, pakowany lub pakietowany i dystrybuowany do sieci handlowych w regionie. To również generuje dodatkowy popyt na opakowania, ale też, co nie jest bez znaczenia, na usługi związane z przepakowywaniem i konfekcjonowaniem świadczone w centrach dystrybucyjnych.

Wszystkie te czynniki pozwalają pozytywnie patrzeć na perspektywy branży. Polska na europejskiej mapie producentów opakowań zajmuje piąte miejsce, a branża odpowiada za 2,3 proc. naszego PKB. Według analiz ekspertów polski rynek opakowań powinien rosnąć mniej więcej dwukrotnie szybciej niż rynek światowy.

Korzystne perspektywy dla tego rynku powodują, że 8 tysięcy podmiotów z branży może liczyć na zaangażowanie instytucji finansowych w ich plany rozwojowe oraz inwestycyjne. Leasing zajmuje tu szczególne miejsce, ponieważ oprócz samego finansowania firma leasingowa jest w stanie dostarczyć klientowi dodatkowe wsparcie w procesie negocjacji zakupu maszyn. Jest to możliwe dzięki dużej skali transakcji i bardzo dobrej znajomości dostawców, zbudowanej na bazie współpracy z szerokim gronem klientów korzystających z leasingu. Coraz częściej tego rodzaju kompetencje skutecznie budują przewagę konkurencyjną pozornie tylko prostej usługi, jaką jest leasing.

Marcin Balicki, prezes zarządu Millennium Leasing